Wanneer je start met growth hacking, is het goed om te weten hoe je dit aan moet pakken.
Recap: wat is growth hacking?
Growth hacking is een methode die gericht is op het snel groeien van een bedrijf. Growth hacking wordt het meest gedaan bij start-up bedrijven. Door het gebruik van creatieve en innovatieve marketingtechnieken zorg je dat growth hacking snel en efficiënt is.
Je zet growth hacking in om de groei van een bedrijf te versnellen, zoals het verhogen van websiteverkeer, het verhogen van conversieratio’s, of het uitbreiden van het klantenbestand.
Zelf growth hacks toepassen voor je bedrijf
Er zijn verschillende manieren waarop je als ondernemer zelf growth hacks kan toepassen voor je bedrijf. Hieronder een aantal stappen die genomen kunnen worden om te beginnen met growth hacking:
- Controleer de Product Market Fit: kijk nogmaals kritisch naar je product om te zien of het echt het product is dat klanten willen. Kan je je product op voorhand verbeteren? Als dit het geval is, dan kan je als growth hack eerst je product verbeteren. Op deze manier is een bedrijf zoals AirBnb groot geworden.
- Identificeer de groeimogelijkheden van je bedrijf: voordat je begint met growth hacking, is het belangrijk om te weten waar je groeimogelijkheden liggen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het verhogen van websiteverkeer, het verhogen van conversieratio’s, of het uitbreiden van het klantenbestand.
- Maak een groei-experimentplan: bedenk welke experimenten je wilt uitvoeren om de groei van je bedrijf te versnellen. Zorg dat je een duidelijk plan hebt voor welke experimenten je wilt uitvoeren, hoe je ze gaat uitvoeren en hoe je ze gaat meten.
- Analyseer data: gebruik data om te zien wat werkt en wat niet werkt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het analyseren van websiteverkeer, conversieratio’s, of social media-engagement. Dit helpt je om gerichte experimenten te doen en snel te zien wat werkt.
- Test en implementeer: Voer je experimenten uit en analyseer de resultaten. Als je ziet dat een bepaalde techniek werkt, implementeer deze dan in je bedrijfsprocessen. Als iets niet werkt, dan kan je deze techniek verwijderen uit je groei-experimentplan.
- Blijf testen en optimaliseren: growth hacking is een continu proces. Blijf experimenteren met nieuwe technieken en optimaliseer je bestaande growth hacks. Hierdoor kan je blijven groeien en je bedrijf blijven verbeteren.
Growth hacks bijhouden in een growth hack document
Wanneer je zelf aan de slag gaat met growth hacking, wil je bijhouden wat er loopt. Bij eRocket lopen er vaak 7-10 growth hacks tegelijk. Om het overzicht te houden, hebben we een growth hack document waarin we alle experimenten bijhouden. Het is een Google Drive Sheet document waar het growth hack team in werkt.
Dit document bevat diverse tabbladen, overzichten en mogelijkheden om ideeën te bewaren. Hieronder wat ons growth hack monitor document bevat:
1. Growth hack overzicht
Dit tabblad haalt alle gegevens op van de andere tabbladen. Het is het overzicht van alle lopende growth hacks met hun KPI’s en looptijd.
2. Growth hacks
In dit tabblad staan de growth hacks. Deze kolommen gebruiken wij bij eRocket:
- Growth hack naam
- Start- en einddatum
- Status
- Growth project manager
- Pirate metric
- Wat is de growth hack
- KPI’s
- KPI’s bij aanvang
- KPI’s na meetperiode
- Opmerkingen
Veel kolommen zullen voor zich spreken. De status houdt bij of een growth hack in de opstartfase zit, loopt of beëindigd is. De growth project manager is de persoon die verantwoordelijk is voor die growth hack. Die persoon weet alles ervan zodat collega’s ook bij deze project manager komen voor vragen.
De Pirate Metric is een manier om bij te houden in welke fase de growth hack zit. De Pirate Metric is erg uitgebreid, maar in dit tabblad zijn dit maar een paar opties: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention & Referral.
3. Growth ideeën
In dit tabblad worden alle ideeën geplaatst die growth hackers willen testen. Iedere growth hack wordt hierin kort toegelicht en ook hier is telkens één growth project manager. Bij de growth hack meeting worden de ideeën in de groep doorgenomen en beoordelen we of ze impact hebben en hoe makkelijk ze toe te passen zijn.
4. Pirate Funnel Canvas
Het Pirate Funnel Canvas is een sjabloon om te bepalen in welke funnel je growth hacks zou moeten vinden. Op basis hiervan weet je bijvoorbeeld of je growth hacks moet zoeken om meer bezoekers te krijgen of om meer leads uit bestaande bezoekers te krijgen.
Growth hacking opstarten
Op deze manier houden we growth hacks bij in een overzichtelijk growth hack document. Het is een document waar het hele growth hack team in werkt en vanuit dit document presenteren we ook aan onze klanten. Er zijn ook klanten die met name het ideeën tabblad mee vullen.
Begin vandaag nog met het versnellen van de groei van jouw bedrijf door te starten met growth hacking. Wij lanceren ondernemers om groeimogelijkheden te identificeren, experimenten uit te voeren en data te analyseren. Neem contact op met ons team om meer te weten te komen over hoe wij u kunnen helpen om sneller groei te bereiken.