Hoe monitor je growth hacks?

Digital marketing
  • Growth hacking is een snelle groeimethode voor bedrijven, vooral startups, die creatieve en innovatieve marketingtechnieken gebruikt om doelen zoals meer websiteverkeer en hogere conversieratio’s te bereiken.
  • Growth hacking omvat het controleren van de product-markt-fit, identificeren van groeimogelijkheden, plannen en uitvoeren van groei-experimenten, en het analyseren en implementeren van de resultaten in een continu proces.
  • Gebruik een gedetailleerd growth hack document, zoals een Google Drive Sheet, om overzicht te houden op alle lopende experimenten, ideeën, en strategieën, en voor presentaties aan klanten.

 

Wanneer je start met growth hacking, is het goed om te weten hoe je dit aan moet pakken.

Recap: wat is growth hacking?

Growth hacking is een methode die gericht is op het snel groeien van een bedrijf. Growth hacking wordt het meest gedaan bij start-up bedrijven. Door het gebruik van creatieve en innovatieve marketingtechnieken zorg je dat growth hacking snel en efficiënt is.

Je zet growth hacking in om de groei van een bedrijf te versnellen, zoals het verhogen van websiteverkeer, het verhogen van conversieratio’s, of het uitbreiden van het klantenbestand.

Zelf growth hacks toepassen voor je bedrijf

Er zijn verschillende manieren waarop je als ondernemer zelf growth hacks kan toepassen voor je bedrijf. Hieronder een aantal stappen die genomen kunnen worden om te beginnen met growth hacking:

  1. Controleer de Product Market Fit: kijk nogmaals kritisch naar je product om te zien of het echt het product is dat klanten willen. Kan je je product op voorhand verbeteren? Als dit het geval is, dan kan je als growth hack eerst je product verbeteren. Op deze manier is een bedrijf zoals AirBnb groot geworden.
  2. Identificeer de groeimogelijkheden van je bedrijf: voordat je begint met growth hacking, is het belangrijk om te weten waar je groeimogelijkheden liggen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het verhogen van websiteverkeer, het verhogen van conversieratio’s, of het uitbreiden van het klantenbestand.
  3. Maak een groei-experiment plan: bedenk welke experimenten je wilt uitvoeren om de groei van je bedrijf te versnellen. Zorg dat je een duidelijk plan hebt voor welke experimenten je wilt uitvoeren, hoe je ze gaat uitvoeren en hoe je ze gaat meten.
  4. Analyseer data: gebruik data om te zien wat werkt en wat niet werkt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het analyseren van websiteverkeer, conversieratio’s, of social media-engagement. Dit helpt je om gerichte experimenten te doen en snel te zien wat werkt.
  5. Test en implementeer: Voer je experimenten uit en analyseer de resultaten. Als je ziet dat een bepaalde techniek werkt, implementeer deze dan in je bedrijfsprocessen. Als iets niet werkt, dan kan je deze techniek verwijderen uit je groei-experiment plan.
  6. Blijf testen en optimaliseren: growth hacking is een continu proces. Blijf experimenteren met nieuwe technieken en optimaliseer je bestaande growth hacks. Hierdoor kan je blijven groeien en je bedrijf blijven verbeteren.

 

Growth hack experiment opzetten

Voordat je start met experimenteren is het belangrijk om goed na te gaan wat je precies wilt testen en verbeteren. Stel daarom voordat je begint met het experiment een duidelijke hypothese met verwachting. Dit zorgt ervoor dat je het experiment tussentijds goed kunt monitoren en bijsturen en achteraf snel de beslissing, doorvoeren of niet, kunt maken.

Growth hacks bijhouden in een growth hack document

Wanneer je zelf aan de slag gaat met growth hacking, wil je bijhouden wat er loopt. Bij eRocket lopen er vaak 7-10 growth hacks tegelijk. Om het overzicht te houden, hebben we een growth hack document waarin we alle experimenten bijhouden. Het is een Google Drive Sheet document waar het growth hack team in werkt.

growth hacks bijhouden

Dit document bevat diverse tabbladen, overzichten en mogelijkheden om ideeën te bewaren. Hieronder wat ons growth hack monitor document bevat:

1. Growth hack overzicht

Dit tabblad haalt alle gegevens op van de andere tabbladen. Het is het overzicht van alle lopende growth hacks met hun KPI’s en looptijd.

2. Growth hacks

In dit tabblad staan de growth hacks. Deze kolommen gebruiken wij bij eRocket:

  • Growth hack naam
  • Start- en einddatum
  • Status
  • Growth project manager
  • Pirate metric
  • Wat is de growth hack
  • KPI’s
  • KPI’s bij aanvang
  • KPI’s na meetperiode
  • Opmerkingen

Veel kolommen zullen voor zich spreken. De status houdt bij of een growth hack in de opstartfase zit, loopt of beëindigd is. De growth project manager is de persoon die verantwoordelijk is voor die growth hack. Die persoon weet alles ervan zodat collega’s ook bij deze projectmanager komen voor vragen.

De Pirate Metric is een manier om bij te houden in welke fase de growth hack zit. De Pirate Metric is erg uitgebreid, maar in dit tabblad zijn dit maar een paar opties: Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention & Referral.

3. Growth ideeën

In dit tabblad worden alle ideeën geplaatst die growth hackers willen testen. Iedere growth hack wordt hierin kort toegelicht en ook hier is telkens één growth project manager. Bij de growth hack meeting worden de ideeën in de groep doorgenomen en beoordelen we of ze impact hebben en hoe makkelijk ze toe te passen zijn.

4. Pirate Funnel Canvas

Het Pirate Funnel Canvas is een sjabloon om te bepalen in welke funnel je growth hacks zou moeten vinden. Op basis hiervan weet je bijvoorbeeld of je growth hacks moet zoeken om meer bezoekers te krijgen of om meer leads uit bestaande bezoekers te krijgen.

Growth hacking opstarten

Op deze manier houden we growth hacks bij in een overzichtelijk growth hack document. Het is een document waar het hele growth hack team in werkt en vanuit dit document presenteren we ook aan onze klanten. Er zijn ook klanten die met name het ideeën tabblad mee vullen.

Begin vandaag nog met het versnellen van de groei van jouw bedrijf door te starten met growth hacking. Wij lanceren ondernemers om groeimogelijkheden te identificeren, experimenten uit te voeren en data te analyseren. Neem contact op met ons team om meer te weten te komen over hoe wij jou kunnen helpen om sneller groei te bereiken.

Growth hacking voor jouw bedrijf inzetten?

Op een slimme manier omgaan met online marketing kansen.

Meer inspirerende blogs

brainstorm tips
Brainstorm creatief inschieten? 5 gouden tips
Pirate Funnel Canvas Growth Hacking
Het Pirate Funnel Canvas binnen growth hacking

Belangrijke pagina's

Hoe duur zijn jullie?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Welke rapportages delen jullie?
Growth Hacking
Online marketing strategie
Growth hacking voor Bram’s Bouwstenen

1.500% meer zakelijke bezoekers en 1.200% meer behaalde doelen. Door een samenwerking en het regelmatig opperen van nieuwe growth hacks is dit project succesvol geworden voor de zakelijke markt. In plaats van meer advertentiebudget kozen we voor een andere strategie.

Lees hier hoe we Lego als teambuilding hebben ingericht.