Het belang van SEO voor recruitment, 5 tips uitgelicht voor meer bereik

Het is algemeen bekend dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) helpt om je website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van Google. Dit geldt ook voor de recruitment van de juiste kandidaten voor jouw openstaande vacatures. Maar wat is nu precies het belang van SEO voor recruitment en waarom moet je direct starten met het inzetten van online marketing activiteiten voor jouw vacatures? Wij geven het antwoord op deze vraag en we geven je 5 tips voor het krijgen van meer bereik op je vacatures.

Recruitment en SEO

Online marketing vs. Recruitment

Online marketing wordt steeds belangrijker, ook in deze huidige tijd. Veel ondernemers willen uiteraard voorkomen dat potentiële klanten voor de concurrent kiezen. Door te zorgen voor een verbeterde online vindbaarheid kun je dus zorgen dat je eerder gevonden wordt dan de concurrent. Dit doe je door middel van het inzetten van diverse onderdelen van online marketing.

Maar wat nu als we bovenstaande situatie veranderen in een openstaande vacature waarvoor jij een geschikte kandidaat zoekt? Dan wil je allereerst dat jouw vacature gevonden wordt, maar ook in deze situatie wil je liever niet dat die ene geschikte kandidaat bij de concurrent gaat werken. Ook voor recruitment is het dus belangrijk om gevonden te worden. Door middel van SEO kun je ervoor zorgen dat de website beter gaat ranken in de zoekresultaten van Google. Met onderstaande tips krijg je meer bereik op jouw openstaande vacatures.

1. Kies de belangrijkste zoekwoorden

De eerste belangrijke stap bij het schrijven van de vacaturetekst is het bepalen waar de doelgroep naar zoekt. Door middel van een (klein) zoekwoordenonderzoek kun je er snel achter komen welke zoektermen worden gebruikt om je vacatures te vinden. Jouw vacature moet namelijk aansluiten bij de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt op moment dat ze op zoek zijn naar werk. Dat is het moment dat jouw website of vacature gevonden moet worden!

2. Gebruik de juiste titel

Vaak zijn de functietitels en het gekozen zoekwoord hetzelfde, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan namelijk voorkomen dat de termen die jullie intern gebruiken helemaal geen zoekvolume bevatten. Dan wordt de vacature dus niet goed gevonden. Geef bovendien al duidelijk weer in de titel waar je naar op zoek bent. Gebruik geen eigen gecreëerde termen zoals ‘Salestijger’ of ‘Logistieke duizendpoot’, maar juist algemene functietitels. Dit staat dan ook direct goed voor tip 4; Maak je vacatures ‘Google for Jobs proof’. Kijk hiervoor altijd naar het uitgevoerde zoekwoordenonderzoek voor relevante zoektermen.

3. Verwerk zoekwoorden in de vacature

Je wilt natuurlijk in de vacature duidelijk maken wat de kandidaat gaat doen en welke arbeidsvoorwaarden daar bij horen. Bovendien schets je ook een beeld van de kandidaat waarnaar je op zoek bent. Toch is het ook goed om het zoekwoord te verwerken in de vacature tekst en met name in een wervende intro. Dit is de plek waar je de aandacht van de lezer hebt en je hem of haar moet verleiden om meer van de vacature te willen lezen. Maar niet alleen een potentiële kandidaat leest deze eerste alinea, maar ook Google om te bepalen of de vacature relevant is aan het eerder gebruikte zoekwoord. Reden genoeg om het zoekwoord (en eventuele synoniemen) te verwerken in de vacature.

4. Maak je vacatures ‘Google for Jobs proof’!

Google for jobs is de vacaturebank van Google waarin vacatures worden verzameld en vertoond. Bij vacature gerelateerde zoekopdrachten krijgen de vacatures een prominente plek boven de normale zoekresultaten in Google. Ideaal als je jouw bereik wilt vergroten voor jouw openstaande vacatures. In een eerder geschreven artikel over Google for Jobs bespreken we de voordelen van deze vacaturebank en geven we je tips hoe je jouw vacatures hierin zichtbaar kunt maken. Maak je vacatures direct beschikbaar voor Google for Jobs!

5. Vind balans tussen een tekst gericht op kandidaat of zoekmachine

Behoud altijd focus op de balans tussen het schrijven van een vacaturetekst voor de zoekmachine of voor de kandidaat. Ligt de focus alleen op het overtuigen van de kandidaat, dan heb je kans dat je hierdoor organisch verkeer mist. Ligt de focus op het schrijven voor de zoekmachine, dan heb je weer kans dat de vacature niet aansluit bij de kandidaat. Een juiste balans is hierin het beste en zorgt voor meer relevante sollicitaties.

Ga zelf aan de slag!

Start direct met het uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor de recruitment van jouw onderneming. Wil je meer bereik op je vacatures en kun je hierbij hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.