Google in achtervolging op Amazon met Google Shopping Actions

Met Google Shopping Actions kunnen verkopers hun producten direct verkopen in de zoekmachine van Google. Deze producten komen bij alle andere online advertenties (Google Express, Search of Assistant) te staan. Het grootste voordeel van Shopping Actions? Je kunt eenvoudig en snel afrekenen in Google. De zoekmachine wil de online winkelervaring eenvoudiger en sneller maken en de concurrentie aangaan met andere grote zoekmachines, zoals Amazon.

Wat wil Google bereiken met Google Shopping Actions?

De concurrentie aangaan met Amazon is niet de enige reden om Google Shopping Actions op de markt te brengen. Volgens Google’s Ads blog zag Google in zijn data dat er bij zoekopdrachten behoefte was aan ‘onmiddellijke hulp’. Mobiele zoekopdrachten met bijvoorbeeld ‘te koop’ zijn in de afgelopen twee jaar tijd met meer dan 85 procent gegroeid. Ook ziet Google dat 44 procent van de regelmatige gebruikers van spraakassistenten deze apparaten gebruikt om minstens één keer per week producten te kopen.

Hoe werkt Google Shopping Actions?

Wanneer je je als verkoper aanmeldt voor Google Shopping Actions, worden je advertenties weergeven in het gehele aankooptraject van een klant op meerdere apparaten en platforms. Dit wordt gedaan met behulp van het universele winkelmandje. Dit maakt online shoppen nog eenvoudiger. Klanten kunnen makkelijk producten aan hun winkelmand toevoegen en snel (of juist later op de dag) afrekenen.

Een voorbeeld: stel dat je op zoek bent naar een nieuwe telefoon. Dan kan je via Google Search een telefoon toevoegen aan je winkelmandje. Wanneer je thuis komt en je besluit nog een beschermhoesje direct bij te willen bestellen, dan voeg je deze gemakkelijk toe via hetzelfde of een ander apparaat (bijvoorbeeld: Google Assistant). Vervolgens kun je al je opgeslagen producten in het winkelmandje in één keer bestellen.

Shopping Actions

Op dit moment is Google Shopping Actions al uitgerold in de VS. Frankrijk is sinds een aantal maanden het eerste Europese land waar Google Shopping Actions beschikbaar voor is. Het is afwachten wanneer deze functie haar intrede maakt in Nederland. Ook wordt op korte termijn Google Shopping Actions uitgebreid naar YouTube en Google Afbeeldingen.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping Actions?

1. Cost per sale-model

Het grootste voordeel wordt het cost per sale (CPS) model. Dit houdt in dat je alleen betaalt wanneer er een aankoop wordt gedaan. Als je dit vergelijkt met de traditionele biedstrategieën zoals CPC, CPM of klikken maximaliseren is het fijn dat er geen kosten in rekening worden gebracht voor een klik die niet tot een verkoop leidt.

2. Zichtbaar op meerdere platforms

Shopping Actions stellen jou als verkoper in staat je producten aan klanten te tonen waar ze zich online ook bevinden. Je producten worden namelijk op de juiste plaats, op het juiste moment aan de juiste mensen getoond. Dit wordt onder andere gedaan op Google Express, Search en Assistant.

3. Klanten kopen sneller

Je slaat als klant/bezoeker al je betaalgegevens op in je persoonlijke Google profiel. Hierdoor hoef je niet telkens je betaal- en verzendgegevens in te vullen. Het is hierdoor aannemelijk dat de kans op conversie groter is, omdat veel consumenten op e-commerce websites afhaken in het betaalproces.

4. Minder afhankelijk van je webshop

Gebrek aan gebruikerservaring op je website wordt in dit geval minder van belang. Webshops kunnen met Google Shopping Actions profiteren van het verkoopplatform van Google. Natuurlijk is het nog steeds belangrijk een gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde webshop te hebben, want mensen zullen nog steeds naar je website navigeren. Maar je kan je voorstellen dat dit wel minder gaat worden.

Google Shopping

Wat zijn de nadelen van Google Shopping Actions?

1. Minder bezoekers op je website

Het wordt moeilijker om je bezoekers/kopers ‘verliefd’ te laten worden op je merk. Doordat kopers niet meer op je website hoeven te komen om een aankoop te doen, kun je minder goed je boodschap overbrengen en je onderscheiden van de concurrentie. Je geeft dus veel sturing en controle uit handen.

2. Minder inzicht in je doelgroep

Waarschijnlijk het grootste nadeel van Google Shopping Actions is dat je minder informatie kunt verzamelen over je doelgroep. Ze hoeven namelijk helemaal niet meer op je website te komen. Dit maakt het moeilijk om je website en online marketing te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren (misschien wel het grootste nadeel voor alle online marketeers: remarketing is op deze manier ook niet meer mogelijk).

3. Lage marges op producten

Doordat Google het cost per sale-model gaat hanteren, kan dit ernstig de winst op verkochte producten met een lage marge drukken. Gemiddeld bedraagt het percentage van Google tussen de 5 en 15 procent, afhankelijk van de categorie. Het advies is om een goede analyse te maken over het gehele productaanbod voordat je producten aanbiedt via Google Shopping Actions.

Is Google Shopping Actions iets voor jou?

Helaas moet je nog even geduld hebben voordat je Google Shopping Actions kunt inzetten in Nederland. Op dit moment is deze functie alleen nog maar beschikbaar in de VS en in Frankrijk. Het zal echter alleen nog maar een kwestie van tijd zijn voor Google Shopping Actions beschikbaar is in Nederland. Google Shopping Actions wordt volledig opgenomen in de Multi Funnel strategie. Wil je er vroeg bij zijn wanneer deze functie beschikbaar wordt in Nederland en profiteren van het concurrentievoordeel? Neem dan contact met ons op door te bellen naar  0767820560 of stuur een mail naar bram@erocket.nl en wij helpen je graag verder.