Mijn Google ranking is gedaald, wat is de oorzaak?

De ranking van jouw website in Google is gedaald, wat nu? Dat kan de eerste vraag zijn die in je opkomt. Maar wat is nu de oorzaak van deze daling? Het is verstandig om eerst de oorzaak te achterhalen, voordat je de website gaat analyseren of optimaliseren. Er zijn namelijk vele redenen te bedenken waarom er een daling in organisch verkeer kan optreden. In dit artikel bespreken we de belangrijkste redenen. Na het lezen weet je precies wat de oorzaak is van een dalende SEO ranking in Google.

Google ranking

Controleer de belangrijkste updates

Het klinkt voor de hand liggend. Dat snappen we. Toch is het goed om na te gaan of er belangrijke updates zijn geweest in Google. Denk hierbij aan updates in het algoritme van Google. Deze informatie lees je op verschillende nieuwssites of marketing blogs. Zoals deze 😉. Heb je bijvoorbeeld vragen over nieuwe updates in Google? Lees onze artikelen over Google Analytics 4 of de Core Web Vitals. Dit zijn voorbeelden van updates waardoor je positie in Google kan veranderen.

Responsieve website

Het is noodzakelijk om een responsieve website te hebben voor mobiele website gebruikers. Het aantal mobiele zoekopdrachten neemt nog steeds toe. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, merk je snel dat bezoekersaantallen dalen. Waarom is dat? Omdat Google de voorkeur geeft aan mobielvriendelijke websites. Is jouw website nog niet responsief? Dan verlies je niet alleen websitebezoekers, maar ook jouw goede ranking in Google.

Check de content op je website

Ook de kwaliteit van de content heeft invloed op de positie in Google. Is dit unieke content? Bevatten de belangrijkste pagina’s voldoende en relevante content? Deze vragen zijn interessant om te stellen wanneer je het gedrag van de bezoeker wilt analyseren. Zie je bijvoorbeeld dat een pagina relatief kort wordt bezocht, dan kan de content niet relevant zijn voor je doelgroep. Optimaliseer je de content precies op de doelgroep, dan heeft dit ook invloed op de ranking in Google.

Verloren backlinks

Controleer de verloren backlinks. Backlinks zijn links vanaf een ander domein naar jouw website. Je kunt het zien als een stem naar jouw website toe. Hoe meer relevante stemmen je ontvangt, hoe belangrijker Google jouw website vindt. Door middel van linkbuilding verbeter je jouw backlink profiel. En uiteindelijk ook de autoriteit van jouw website. Laat dat nu net invloed hebben op de positie van jouw website in de organische zoekresultaten.

Wil jij een hogere ranking in Google?

Wil jij het organisch verkeer verbeteren en weer een hogere ranking in Google krijgen? Wij komen graag in contact. We bespreken graag welke kansen wij zien voor jouw website.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.