Highlights
- De belangrijkste redenen voor een Google penalty zijn duplicate content, verdraaide content, keyword stuffing, black hat SEO, verkeerde content-structuur en een twijfelachtige betrouwbaarheid.
- Google penalty’s oplossen? Neem op tijd actie en start een heroverwegingsverzoek in Webmaster Tools.
Iedereen wilt graag goed gevonden worden online. Toch gaat dat niet vanzelf. Veel SEO specialisten zoeken daarom grenzen op om zoekmachine optimalisatie resultaten te beïnvloeden. Dit is zeker niet zonder gevaar, want steeds vaker ontvangen websites een Google Penalty voor het overtreden van de richtlijnen die Google heeft opgesteld. Een Google Penalty kan gezien worden als een soort waarschuwing en kan grote impact hebben op het aantal bezoekers uit Google. Signalen die wijzen op een Google Penalty:
- Een forse daling in het aantal bezoekers naar je website
- Melding in Google Search Console (Webmaster Tools)
Verschillende Google penalty’s:
Wanneer je jouw website hebt ingediend bij Google Search Console ontvang je berichten van Google. Wij raden aan dit altijd te doen! Je ontvangt hier onder andere waarschuwingen en ziet precies of jouw website wel of niet voldoet aan de richtlijnen van Google. Als je getroffen bent door een Google Penalty hoeft dat nog niet per se te betekenen dat je direct een heel groot probleem hebt. Belangrijk is om de ernst van de penalty te achterhalen en te bekijken wat voor penalty je precies gehad hebt. Hier kan veel verschil in zitten. Wij zetten een paar van de meest bekende penalty’s voor je op een rij:
Handmatige penalty
Zodra het algoritme van Google wordt geüpdatet, worden websites over de hele wereld getroffen. Toch heeft Google ook speciale teams die zich continu bezig houden met het zoeken naar websites die de richtlijnen overtreden. Dit team kan daar dan handmatige penalty’s voor opleggen.
Algoritmische penalty
Er zijn verschillende redenen waarom een update in de algoritmen een website of webpagina kan benadelen. Google streeft met de komst van iedere update naar een betere gebruiksvriendelijkheid van websites. Voldoe je hier niet aan, dan zak je simpelweg in de Google ranking.
Belangrijkste redenen voor een Google penalty
Er zijn een aantal zaken waar Google erg streng in is. Google wil uiteraard het beste voor zijn gebruikers en let daarom goed op de gestelde richtlijnen. Het maakt niet uit hoe groot of klein jouw website en bedrijf is. Houd je je niet aan de richtlijnen, dan krijg je een penalty.
Duplicate content
Gekopieerde content is een echte no go wanneer je een goede website wilt neerzetten. Dit kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Ten eerste laat dit zien dat je weinig creativiteit en inzet toont. Daarnaast is duplicate content een grote kanshebber voor een Google Penalty. Let hier dus op!
Verdraaide content
Content ietwat kopiëren of herschrijven en dit vervolgens plaatsen op je website is ook een manier van duplicate content. Veel websites denken dat Google dit soort content niet kan detecteren maar dit is zeker wel het geval. De ‘verdraaide content’ valt onder de categorie duplicate content en wanneer je dit gebruikt op je website is er dus kans dat je een penalty krijgt.
Keyword stuffing
Dit werd vroeger gebruikt om met pagina’s of artikelen hoog te scoren in de Google Ranking. Maar omdat Google streeft naar een gebruikersvriendelijke web omgeving, wordt keyword stuffing erg sterk bestraft. Dubbel check daarom altijd je geschreven tekst of je toch niet een zoekwoord te vaak laat voorkomen in je tekst.
Black hat SEO
Eigenlijk geldt voor alles wat onder black hat SEO valt dat je risico loopt op een penalty. Naast het keyword stuffing was een bekende truc het plaatsen van zoekwoorden in dezelfde kleur als je achtergrond. Zo kwam de zoekterm vaak voor, zonder dat het opviel voor de lezers. Deze trucjes staan gelijk aan valsspelen en worden dan ook zeker afgestraft.
Verkeerde content-structuur
De wijze waarop content wordt gepresenteerd is erg belangrijk voor een goede leesbaarheid. Het gebruik van header tags wordt daarom aangemoedigd. Ook hier geldt: voorkom overmatig gebruik! Een paragraaf die volledige in H1-header wordt geschreven, wordt bijvoorbeeld streng bestraft.
Twijfelachtige betrouwbaarheid
Google hecht veel waarde aan de betrouwbaarheid van websites. Het toevoegen van contact- en adresgegevens is een manier om te laten dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Wanneer je laat zien dat jouw website relevant is, waarde biedt en betrouwbaar is verklein je de kans op Google Penalty’s.
Google Penalty’s oplossen
Wanneer je de Google Penalty’s hebt ontdekt en je hier actie op hebt genomen is het tijd voor een heroverwegingsverzoek. Dit verzoek kun je indienen in Webmaster Tools. Probeer kort en bondig te omschrijven welke actie je hebt ondernomen om de problemen op te lossen. Geef ook duidelijk aan welke maatregelen je genomen hebt om dit in de toekomst niet opnieuw te laten gebeuren.
Daarna is het afwachten op een positieve reactie van Google. Indien dit niet het geval is kun je opnieuw een heroverweging aan te vragen. Het kan zijn dat je enkele dagen moet wachten op reactie van Google. In de tussentijd kun je verder werken aan goede content, een gezond link profiel en een betere beveiliging van je website. Heb je vragen over Google Penalty’s? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!