Google vs. Bing; Wat is het verschil?

Als online marketeer spreken we vaak over een zoekmachine. En eerlijk toegegeven: bijna altijd hebben we het dan over Google. Zeker ook als we Multi Funnel Marketing inzetten voor ondernemers. Toch vergeten we wel eens dat er nog meer zoekmachines bestaan, zoals Bing, Yahoo en DuckDuckGo.

Wat is het verschil tussen Google of Bing?

Na Google is in Nederland Bing de meest bekende zoekmachine. Op basis van onderzoek blijkt dat 95,6% van de Nederlandse gebruikers via Google zoekt. Op de tweede plek staat Bing met 2,25% van de gebruikers. Maar wat valt er op wanneer je kijkt naar Google vs. Bing? Werken de zoekmachine en hun algoritmes verschillend of werkt de SEO-strategie in Google automatisch ook in Bing? Of is het in sommige gevallen beter om te focussen op Bing? En hoe zit het met advertenties?

In dit blogartikel duiken we diepen in op het verschil tussen Google en Bing. Ready? Let’s go! 🚀

 

Google vs. Bing; de zoekmachines

Google is de grootste en meest bekende zoekmachine. Het is in september 1997 gelanceerd en versloeg al snel andere zoekmachines, zoals AltaVista. De missie van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Om steeds beter antwoord te geven op alle zoekvragen, updatet Google haar algoritmes regelmatig. Hoe het algoritme werkt, is echter een geheim van Google. Niemand weet welke factoren exact de ranking bepalen in de zoekresultaten. Anno 2023 vinden er steeds meer updates plaats om continu in te spelen op het gedrag en de wensen van haar gebruikers.

Bing is daarentegen een zoekmachine die in juni 2009 door Microsoft gelanceerd werd en ook wel Kumo genoemd wordt. De zoekmachine is vooral populair in de VS en in India en heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 2,5%. Het is oorspronkelijk opgericht om de concurrentie aan te gaan met Google (& andere zoekmachines). De kracht van Bing zit in desktop gebruikers. Veel desktops draaien namelijk op Microsoft. De doelgroep van Bing is over het algemeen ouder dan Google, omdat deze mensen vaak gebruik maken van de voorgeprogrammeerde zoekmachine en deze niet veranderen.

 

Google vs. Bing; organische zoekresultaten

Als je de startpagina’s van Google vs. Bing bekijkt, zie je meteen al veel verschillen. De zoekmachine van  is erg rustig ingericht met logo, zoekbalk en witte achtergrond. De startpagina van Bing is veel kleurrijker met logo, zoekbalk, gekleurde achtergrondfoto en ingeladen nieuwsberichten.

Homepagina GoogleHomepagina Bing

Algoritmes & SERP

Kijkend naar de werking van het algoritme en de zoekresultatenpagina (SERP) zien we wel verschil. Waar Google onder andere veel waarde hecht aan de inhoudelijke content op de website (tekst), neemt Bing ook social media resultaten mee. Zo kan een pagina beter scoren wanneer deze vaker geliked en gedeeld is op social media. Hoe je dit ingericht hebt, kan dus bepalen op welke posities je in beide zoekmachines vertoond wordt. Wat ook opvalt is het verschil in interpretatie bij beide zoekmachines. Bij Bing zal je eerder een letterlijk antwoord krijgen op je vraag, terwijl Google kijkt naar bredere resultaten.

Het grootste verschil is dus de mate waarin Google steeds beter in staat is om te achterhalen welke zoekintentie achter de zoekvraag zit. Bij Bing is dit dus meer WYSIWYG (What You See Is What You Get). Binnen zoekmachine marketing is het doel om altijd in te spelen om de online zichtbaarheid van jouw website binnen deze zoekmachines. Daarom stellen wij ook dat SEO nooit voorbij is, maar een continuerend proces moet zijn.

 

Google vs. Bing; online adverteren

Advertentieprogramma’s

Bijna iedereen is wel bekend met Google Ads (voorheen Google Adwords). Ook Bing heeft een eigen advertentieprogramma, namelijk Bing Ads. Wanneer je dit systeem vergelijkt met Google Ads, zie je al meteen enorm veel overeenkomsten. Bing Ads lijkt op een oudere variant van Google Ads, maar bevat grotendeels dezelfde functies en indelingen.

Voordelen van Bing Ads

Wat opvalt wanneer je gaat adverteren in Bing, is dat de concurrentie minder is en daardoor de kosten per klik (CPC) vaak lager zijn. Een andere voordeel van adverteren via Bing is dat het marktaandeel van deze zoekmachine groeiend is. Wanneer je al adverteert in Google, is het erg eenvoudig om je advertenties ook in Bing te vertonen. Je kunt namelijk hele campagnes uit Google Ads in Bing importeren!

Wanneer adverteren via Bing?

Ook al lijken de zoekmachines en advertentieprogramma’s op elkaar, toch kan het soms een goed idee zijn om te adverteren via Bing Ads. Wanneer doe je dat dan? Eigenlijk is het antwoord heel logisch: als jouw doelgroep via Bing zoekt! Zoekt jouw doelgroep voornamelijk via desktop of weet je dat jouw doelgroep wat ouder is? Dan kan het nuttig zijn om Bing in te zetten.

 

Google vs Bing. Wat is het verschil?

 

Zichtbaar in Google en Bing worden?

Controleer jij weleens of je zowel in Google als in Bing zichtbaar bent? Dit kan zeker interessante inzichten opleveren! Twijfel je of je in Google of in Bing wilt adverteren? Als het budget het toelaat, ga dan voor allebei.

Ga je aan de slag met zoekmachineoptimalisatie en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wacht niet langer en neem contact met ons op. Ik help je graag bij het verbeteren van jouw online vindbaarheid.