9 tips voor recruitment via Google for Jobs

Wat is Google for Jobs?

De arbeidsmarkt in Nederland is voor het eerst heel krap. En dat merken we. Recruitment marketing wordt steeds belangrijker voor werkgevers. Veel bedrijven zijn op zoek naar nieuwe medewerkers en de vacatures vliegen je om de oren. Indeed, Nationale Vacaturebank, LinkedIn, Jobbird; er zijn diverse vacaturebanken waar je jouw vacatures zichtbaar kunt maken. Maar wist je dat Google ook haar eigen vacaturebank heeft? Google for Jobs is al sinds 2017 in de VS in gebruik en werd in het najaar van 2020 in Nederland geïntroduceerd. De komst van de banenzoekmachine zorgt voor een nieuwe dimensie in het recruitment landschap. Met Google for Jobs kunnen werkgevers en werkzoekenden elkaar sneller en beter vinden. Zo worden banen getoond die relevant zijn aan de gebruikte zoektermen én die voldoen aan de wensen van de zoeker. In dit artikel lees je alles over Google for Jobs inclusief 9 tips waar jij direct mee aan de slag kan!

Wat is Google for Jobs?

Waarom Google for Jobs?

Eigenlijk heeft Google maar één reden voor het beschikbaar stellen van de vacaturebank. De zoektocht naar een nieuwe baan moet makkelijk en overzichtelijk zijn zodat er sneller een match komt tussen werkzoeker en werkgever. Het is te vergelijken met de ‘Shopping’- sector die Google gebruikt voor webwinkels. Via Google for Jobs kunnen werkzoekenden in een handig overzicht alle relevante vacatures vinden.

De zoektocht begint bij Google

Wist je dat bij 73% van de werkzoekenden begint bij Google voor het zoeken naar een nieuwe baan? 

Google for Jobs speelt hier handig op in. Door de prominente plek boven de organische (gratis) zoekresultaten zorgt Google ervoor dat bezoekers direct naar de vacaturebank kunnen gaan. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat werkgevers en werknemers elkaar sneller vinden.

Geen dubbele vacatures

Voor de komst van Google for Jobs zag je op de eerste pagina veel resultaten van vacaturebanken. Deze resultaten waren gerelateerd aan de gebruikte zoektermen. Hierdoor kon een bezoeker dezelfde vacature lezen op meerdere websites. Google for Jobs haakt hier slim op in, door alle aangeboden vacatures te filteren en er maar één te weergeven. Onder de vacaturetitel kun je een of meerdere knoppen vinden waar Google deze vacature heeft gevonden. Deze worden weergegeven met de tekst ‘Solliciteren op ..’. Zie hieronder een voorbeeld:

Google for jobs tips - vacaturefilter

Uniforme vacaturetitels

Google streeft ernaar om uniforme vacaturetitels te hanteren voor de vacatures. Opvallende, rare benamingen voor vacatures zijn op deze manier verleden tijd. Google vindt dit verwarrend en verwacht dat het de match tussen werkgever en -nemer juist verkleint. Salestijger of Salesknecht zijn verleden tijd en moeten worden weergegeven als Medewerker Sales of Verkoopmedewerker. Op deze manier is het voor de werkzoekende direct duidelijk welke functie het betreft.

Bovendien gelden dezelfde regels voor de titels als voor de koppen in je Google for Jobs vermelding. Dit betekent dat onnodige interpunctie of misleidende woorden niet worden geaccepteerd.

  • Online marketeer – Goede vacaturetitel
  • Online marketeer!! = geen goede vacaturetitel
  • Online marketeer gezocht = geen goede vacaturetitel
  • Gezocht: Online marketeer = geen goede vacaturetitel

Let er dus goed op en gebruik heldere en duidelijke vacaturetitels. Alvast 1 Google for Jobs tip: Gebruik ook de zoekwoorden in de titel waarop je wilt dat de vacature gevonden wordt!

Voordelen voor werkgevers

Google for Jobs is (vooralsnog) gratis te implementeren en geeft vacatures extra bereik via de prominente plek bovenaan de zoekresultaten. Bovendien hebben kleinere bedrijven een betere kans om zichtbaar te zijn als ze de vacatures inrichten volgens de richtlijnen van Google. Kleinere bedrijven zijn nu minder afhankelijk van grote vacaturebanken als Indeed en kunnen zelf hun vacatures optimaliseren voor Google for Jobs. Wij verwachten dat er op termijn wel een mogelijkheid komt om via een betaalde weg alsnog jouw vacature bovenaan in Google for Jobs te laten weergeven.

Jouw vacatures in Google for Jobs zien?

Tip: om jouw vacatures zichtbaar te maken in Google, moet je voldoen aan enkele vereisten. Hierbij geldt; hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter de zoekmachine jouw vacature begrijpt. De vereisten van Google zijn:

  • De vacature moet opgemaakt zijn met structured data. Dit is een websitecode die je moet plaatsen op je website. In structured data kan je precies aan Google vertellen wat de details zijn van jouw vacature.
  • Er zijn verplichte velden die je moet invullen over de vacature (ook via structured data). Denk hierbij aan:
    • de datum wanneer de vacature geplaatst wordt,
    • de omschrijving van de vacature,
    • de naam van de organisatie,
    • de locatie,
    • de functietitel,
    • de looptijd van de vacature,
    • de salarisindicatie (aanbevolen)
  • De functietitel moet helder en clean zijn. Dit betekent dat er geen andere informatie hierin gedeeld mag worden. Zo stimuleert Google uniformiteit in de benamingen van functies. Sales accountant zal hierdoor zichtbaar zijn, terwijl Salestijger niet zichtbaar zal zijn.

Hieronder zie je hoe Google for Jobs naar voren komt bij de zoekterm ‘online marketeer vacature‘.

Google for jobs tips

9 tips voor Google for Jobs

Om je op weg te helpen geven wij enkele Google for Jobs tips:

  1. Gebruik structured data. Dit is de enige manier waarop de vacature zichtbaar kan worden in Google. Je kunt de vacature niet direct plaatsen op de vacaturebank zoals je gewend bent op Indeed of de Nationale VacaturebankDe structured data kan je inladen met handige website plug-ins of via Google Tag Manager.
  2. Gebruik een uniforme functietitel. Ongewone titels worden (binnenkort) gestraft door Google en bovendien wil je een functietitel gebruiken die aansluit op waar jouw potentiële medewerker naar op zoek is. Vind je het lastig om te bepalen welke functietitel het beste is? Gebruik dan de gratis tool Google Trends!
  3. Vul zoveel mogelijk velden in. Hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter het is. Vul hierbij ook het veld salaris in. Veel bedrijven doen dit nog niet bij vacatures, maar voor Google is dit een indicatie dat je heel transparant bent.
  4. Schrijf een aantrekkelijke vacaturetekst. Hoe langer de bezoeker op jouw vacature blijft, hoe groter de kans dat je goed scoort in de ranking van Google for Jobs.
  5. Zorg ervoor dat de vacaturepagina op je website ook zo relevant mogelijk is en dat deze de bezoeker stimuleert om langer op de pagina te blijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leuke video die laat zien hoe het is om bij jullie te werken!
  6. Maak je locatie zo specifiek mogelijk. Google kijkt altijd naar de locatie van de zoeker en toont de dichtstbijzijnde vacatures eerst.
  7. Verwerk relevante zoekwoorden in de omschrijving van de vacature. Dit is de plek om je vacature beter vindbaar te maken door zoekmachineoptimalisatie toe te passen.
  8. Zorg ervoor dat je sitemap up-to-date is en goed is ingediend in Google Search Console. Zo is de zoekmachine altijd op de hoogte van nieuwe vacatures op je website.
  9. Verwijder verlopen vacatures. Google houdt er niet van om zoekers te misleiden met verkeerde informatie. Zorg er dus voor dat je vacatures up-to-date zijn.

Zelf je vacatures zichtbaar maken

Heb jij een openstaande vacature? Zorg voor extra bereik door Google for Jobs in te zetten! Met onze Google for Jobs tips kom je vast al een heel eind. Als je hulp nodig hebt bij het instellen van de vacatures of als je graag meer informatie wilt over deze functie van Google, neem gerust contact met ons op via info@erocket.nl of 076 782 0560. Wij helpen je graag verder!

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

online marketing uitbesteden
Online marketing uitbesteden of zelf doen als ondernemer?
SEO recruitment tips
7 SEO recruitment tips voor jouw vacatures

Belangrijke pagina's

Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Wie gaat er aan mijn project werken?
Employer branding strategie
Recruitment marketing
34% meer leads uit Google Ads met Hypotheek Visie

De markt groeit flink, maar de concurrentie stijgt mee. Toch groeit het aantal conversies jaar op jaar. 34% meer leads tegen 13% lagere kosten per conversie. Mooie cijfers, veel vertrouwen en een fijne samenwerking. Daar zijn we maar al te trots op.