Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is eindelijk gelanceerd in Nederland. De vacaturebank van Google is al sinds 2017 in de VS in gebruik, maar nu dus ook in Nederland. De komst van de banenzoekmachine zorgt voor een nieuwe dimensie in het recruitment landschap. Met Google for Jobs kunnen werkgevers en werkzoekenden elkaar sneller en beter vinden. Zo worden banen getoond die relevant zijn aan de gebruikte zoektermen én die voldoen aan de wensen van de zoeker.

Waarom Google for Jobs?

Eigenlijk heeft Google maar één reden voor het beschikbaar stellen van de vacaturebank. De zoektocht naar een nieuwe baan moet makkelijk en overzichtelijk zijn zodat er sneller een match komt tussen werkzoeker en werkgever. Het is te vergelijken met de ‘Shopping’- sector die Google gebruikt voor webwinkels. Via Google for Jobs kunnen werkzoekenden in een handig overzicht alle relevante vacatures vinden.

Geen dubbele vacatures

Voor de komst van Google for Jobs zag je op de eerste pagina veel vacaturebanken naar voren komen die vacatures aanbieden, gerelateerd aan de gebruikte zoektermen. Hierdoor kon een bezoeker dezelfde vacature lezen op meerdere websites. Google for Jobs haakt hier slim op in, door alle aangeboden vacatures te filteren en er maar één te weergeven. Onder de vacaturetitel kun je een of meerdere knoppen vinden waar Google deze vacature heeft gevonden. Deze worden weergegeven met de tekst ‘Solliciteren op ..’. Zie hieronder een voorbeeld:Vacaturefilter van Google For Jobs

 

Zelf jouw vacatures in Google for Jobs zien?

Om jouw vacatures zichtbaar te maken in Google, moet je voldoen aan enkele vereisten. Hierbij geldt; hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter de zoekmachine jouw vacature begrijpt. De vereisten van Google zijn:

  • De vacature moet opgemaakt zijn met structured data. Dit is een websitecode die je moet plaatsen op je website. In structured data kan je precies aan Google vertellen wat de details zijn van jouw vacature.
  • Er zijn verplichte velden die je moet invullen over de vacature. Denk hierbij aan de datum, omschrijving, naam van organisatie, de locatie, functietitel en de looptijd van de vacature
  • De functietitel moet helder en clean zijn. Dit betekent dat er geen andere informatie hierin gedeeld mag worden. Zo wilt Google uniformiteit krijgen in de benamingen van de functies. Sales accountant zal hierdoor zichtbaar zijn, terwijl Salestijger niet zichtbaar zal zijn.

Hieronder zie je hoe Google for Jobs naar voren komt bij de zoekterm ‘online marketing vacatures‘.Google for Jobs in SERP

Tips voor Google for Jobs

Om je op weg te helpen binnen Google for Jobs geven wij enkele tips:

  • Gebruik structured data. Dit is de enige manier waarop de vacature zichtbaar kan worden in Google. Je kunt de vacature niet direct plaatsen op de vacaturebank zoals je gewend bij een Indeed of de Nationale Vacaturebank.
  • Gebruik een uniforme functietitel. Ongewone titels worden gestraft door Google.
  • Vul zoveel mogelijk velden in. Hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter het is.
  • Maak je locatie zo specifiek mogelijk. Google kijkt altijd naar de locatie van de zoeker.
  • Verwerk relevante zoekwoorden in de omschrijving van de vacature. Dit is de plek om je vacature beter vindbaar te maken.
  • Verwijder verlopen vacatures. Google houdt er niet van om zoekers te misleiden met verkeerde informatie. Zorg er dus voor dat je vacatures up-to-date zijn.

Zelf je vacatures zichtbaar maken

Heb jij een openstaande vacature? Ga zelf aan de slag met Google for Jobs! Als je hulp nodig hebt bij het instellen van de vacatures of als je graag meer informatie wilt over deze nieuwe functie van Google, neem gerust contact met ons op via info@erocket.nl of 076 782 0560. Wij helpen je graag verder!