Wat is Google for Jobs? 8 tips om meteen te starten

Google for Jobs is eindelijk gelanceerd in Nederland. De vacaturebank van Google is al sinds 2017 in de VS in gebruik, maar nu dus ook in Nederland. De komst van de banenzoekmachine zorgt voor een nieuwe dimensie in het recruitment landschap. Met Google for Jobs kunnen werkgevers en werkzoekenden elkaar sneller en beter vinden. Zo worden banen getoond die relevant zijn aan de gebruikte zoektermen én die voldoen aan de wensen van de zoeker.

Waarom Google for Jobs?

Eigenlijk heeft Google maar één reden voor het beschikbaar stellen van de vacaturebank. De zoektocht naar een nieuwe baan moet makkelijk en overzichtelijk zijn zodat er sneller een match komt tussen werkzoeker en werkgever. Het is te vergelijken met de ‘Shopping’- sector die Google gebruikt voor webwinkels. Via Google for Jobs kunnen werkzoekenden in een handig overzicht alle relevante vacatures vinden.

De zoektocht begint bij Google

Wist je dat bij 73% van de werkzoekende begint bij Google voor het zoeken naar een nieuwe baan? 

Google for Jobs speelt hier handig op in. Door de prominente plek boven de organische zoekresultaten zorgt Google ervoor dat bezoekers direct naar de vacaturebank kunnen gaan. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat werkgevers en werknemers elkaar sneller vinden.

Geen dubbele vacatures

Voor de komst van Google for Jobs zag je op de eerste pagina veel vacaturebanken naar voren komen die vacatures aanbieden, gerelateerd aan de gebruikte zoektermen. Hierdoor kon een bezoeker dezelfde vacature lezen op meerdere websites. Google for Jobs haakt hier slim op in, door alle aangeboden vacatures te filteren en er maar één te weergeven. Onder de vacaturetitel kun je een of meerdere knoppen vinden waar Google deze vacature heeft gevonden. Deze worden weergegeven met de tekst ‘Solliciteren op ..’. Zie hieronder een voorbeeld:Vacaturefilter van Google For Jobs

Uniforme vacaturetitels

Google streeft er naar om uniforme vacaturetitels te hanteren voor de vacatures. Opvallende, rare benamingen voor vacatures zijn op deze manier verleden tijd. Google vindt dat dit verwarrend is en de match tussen werkgever en -nemer juist verkleind. Salestijger of Salesknecht zijn verleden tijd en moeten worden weergegeven als Medewerker Sales of Verkoopmedewerker.

Bovendien gelden dezelfde regels voor de titels als voor de koppen in je advertenties. Dit betekent dat onnodige interpunctie of misleidende woorden niet worden geaccepteerd.

  • Online marketeer – Goede vacaturetitel
  • Online marketeer!! = geen goede vacaturetitel
  • Online marketeer gezocht = geen goede vacaturetitel
  • Gezocht: Online marketeer = geen goede vacaturetitel


Let er dus goed op en gebruik heldere en duidelijke vacaturetitels. Tip: Gebruik ook de zoekwoorden in de titel waarop je wilt dat de vacature gevonden wordt!

Voordelen voor werkgevers

Google for Jobs is (vooralsnog) gratis te implementeren en geeft de vacatures een extra bereik via de prominente plek bovenaan de zoekresultaten. Bovendien hebben kleinere bedrijven een betere kans om zichtbaar te zijn als ze de vacatures inrichten volgens de richtlijnen van Google. Kleinere bedrijven zijn nu minder afhankelijk van grote vacaturebanken als Indeed en kunnen zelf hun vacatures optimaliseren voor Google for Jobs. Wij verwachten dat er binnenkort wel een mogelijkheid wordt ontwikkeld om via een betaalde weg alsnog jouw vacature bovenaan in Google for Jobs te laten weergeven. We houden dit uiteraard in de gaten.

Zelf jouw vacatures in Google for Jobs zien?

Om jouw vacatures zichtbaar te maken in Google, moet je voldoen aan enkele vereisten. Hierbij geldt; hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter de zoekmachine jouw vacature begrijpt. De vereisten van Google zijn:

  • De vacature moet opgemaakt zijn met structured data. Dit is een websitecode die je moet plaatsen op je website. In structured data kan je precies aan Google vertellen wat de details zijn van jouw vacature.
  • Er zijn verplichte velden die je moet invullen over de vacature (ook via structured data). Denk hierbij aan:
    • de datum wanneer de vacature geplaatst wordt,
    • de omschrijving van de vacature,
    • de naam van de organisatie,
    • de locatie,
    • de functietitel,
    • de looptijd van de vacature,
    • de salarisindicatie (aanbevolen)
  • De functietitel moet helder en clean zijn. Dit betekent dat er geen andere informatie hierin gedeeld mag worden. Zo wilt Google uniformiteit krijgen in de benamingen van de functies. Sales accountant zal hierdoor zichtbaar zijn, terwijl Salestijger niet zichtbaar zal zijn.

Hieronder zie je hoe Google for Jobs naar voren komt bij de zoekterm ‘online marketing vacatures‘.Google for Jobs in SERP

Tips voor Google for Jobs

Om je op weg te helpen binnen Google for Jobs geven wij enkele tips:

  • 1. Gebruik structured data. Dit is de enige manier waarop de vacature zichtbaar kan worden in Google. Je kunt de vacature niet direct plaatsen op de vacaturebank zoals je gewend bij een Indeed of de Nationale Vacaturebank.
  • 2. Gebruik een uniforme functietitel. Ongewone titels worden (binnenkort) gestraft door Google.
  • 3. Vul zoveel mogelijk velden in. Hoe meer informatie je deelt met Google, hoe beter het is. Vul hierbij ook het veld salaris in. Veel bedrijven doen dit nog niet bij vacatures, maar voor Google is dit een indicatie dat je heel transparant bent.
  • 4. Schrijf een aantrekkelijke vacaturetekst. Hoe langer de bezoeker op jouw vacature blijft, hoe groter de kans dat je goed scoort in de ranking van Google for Jobs.
  • 5. Maak je locatie zo specifiek mogelijk. Google kijkt altijd naar de locatie van de zoeker en weergeeft de dichtstbijzijnde vacatures eerst.
  • 6. Verwerk relevante zoekwoorden in de omschrijving van de vacature. Dit is de plek om je vacature beter vindbaar te maken door zoekmachineoptimalisatie toe te passen.
  • 7. Zorg ervoor dat je sitemap up-to-date is en goed is ingediend in Google Search Console. Zo is de zoekmachine altijd op de hoogte van nieuwe vacatures op je website.
  • 8. Verwijder verlopen vacatures. Google houdt er niet van om zoekers te misleiden met verkeerde informatie. Zorg er dus voor dat je vacatures up-to-date zijn.

Zelf je vacatures zichtbaar maken

Heb jij een openstaande vacature? Ga zelf aan de slag met Google for Jobs! Met onze tips kun je zelf vast al een heel eind komen. Als je hulp nodig hebt bij het instellen van de vacatures of als je graag meer informatie wilt over deze nieuwe functie van Google, neem gerust contact met ons op via info@erocket.nl of 076 782 0560. Wij helpen je graag verder!

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.