Zo vergroot jij je online vindbaarheid in Google Discover

Google Discover online vindbaar worden
  • Google Discover is een persoonlijk content platform waar Google jouw voorziet van de meest relevante artikelen.
  • Google baseert deze feed op basis van je eigen interesses, zoekgedrag en surfgedrag op websites.
  • Elke website komt in aanmerking om in Google Discover vertoond te worden. 

 

Stel je voor dat je Google niet meer hoeft te gebruiken om te zoeken, maar dat Google jouw interessante en relevante website aanreikt. Dat je een omgeving hebt met enkel informatie die jij nuttig vindt. Klinkt als een utopie, toch?

Toch bestaat het al en het heeft de naam Google Discover. In dit artikel nemen we je mee in deze wereld en geven we je enkele tips om ook vindbaar te worden in deze omgeving van Google. Daar gaan we. 🚀

Wat is Google Discover?

Google Discover is een persoonlijk contentplatform dat op basis van het algoritme jou voorziet van de meest relevante informatie. Content waar jij interesse in hebt. Vaak zijn dit artikelen die informatie bieden. Denk aan nieuwsartikelen of informatieve blogs.

Het algoritme hiervoor wordt gevoed aan de hand van jouw persoonlijke interesses, zoekgeschiedenis en surfgedrag op je mobiele telefoon (Android telefoons😉).

Het platform bestaat al sinds 2019 en heette toen Google Now of Google feed. Je kunt het eigenlijk zien als het social media platform van Google, maar er is één groot verschil. Je volgt geen mensen, maar interessante onderwerpen zoals sport, wetenschap en muziek.

Om Google Discover te gebruiken hoef je dus geen zoekopdracht uit te voeren, maar vind je de meest relevante informatie die raakvlak hebben met jouw interesses. Handig toch?

Voorbeeld Google Discover

Hoe werkt Google Discover?

Google Discover gebruikt jouw zoekgeschiedenis, web- en app-gebruik, en locatiegegevens om relevante content te tonen. Het houdt rekening met de interesses en het expertiseniveau van de gebruiker. Dit betekent dat de content die wordt getoond, varieert van persoon tot persoon, wat een gepersonaliseerde ervaring biedt.

Zo zet jij Google Discover aan op jouw telefoon:

  1. Download de Google app op je Android of Iphone.
  2. Je krijgt al direct interessante berichten te zien als je app opent óf Chrome gebruikt als browser.
  3. (Optie) Je kan jouw feed aanpassen naar wens. Geef aan welke onderwerpen je interessant vindt en welke niet. Zo hou je jouw feed écht relevant!

Expertiseniveau

Discover houdt zelfs rekening met jouw expertiseniveau. Als je net wat aan het leren bent over zoekmachineoptimalisatie (SEO), dan houdt Google hier dus rekening mee. Je krijgt dan content te zien die je helpt om beter te begrijpen wat SEO is en hoe je de eerste stappen kunt maken. Knap van Google hè?!

Hoe verschijnt mijn website in Google Discover?

Goede vraag, want jij wilt natuurlijk ook met jouw website in dit overzicht staan. Het antwoord is simpel: je hoeft niets extra’s te doen. Jouw website komt automatisch in aanmerking voor Google Discover. Hier zijn geen tips of tricks voor te delen.

Wat kan ik wel doen?

Start met het uitvoeren van SEO. We geven je enkele tips om je op weg te helpen.

  • Bekijk de basis van SEO. Is jouw website geoptimaliseerd voor Google om de vindbaarheid te vergroten? Vragen die je hierbij kan stellen, zijn: Heb je relevante content, is je website mobielvriendelijk en technisch in orde?
  • Haak in op actuele onderwerpen. Aangezien er vaak nieuwsartikelen worden vertoond in Google Discover is het slim om in te spelen op actuele onderwerpen. Hou dit in jouw vakgebied dus goed in de gaten en maak hiervoor relevante content.
  • Zorg dat jouw website te vertrouwen is. Dit is een algemeen principe binnen SEO, maar we willen dit toch extra benoemen. Voor Google Discover is het belangrijk dat je informatie deelt dat vertrouwelijk is, geschreven is door mensen met expertise én autoriteit. Enkele zaken waar je op kan letten zijn reviews, keurmerken, kwalitatieve backlinks en meer.
  • Schrijf scherpe titels voor je artikelen. Dit zijn titels die de doelgroep in beweging brengt. Benoem wat je in het artikel behandelt, maar verklap niet alles. Zorg ervoor dat je doelgroep het artikel wilt lezen. Kijk eens goed naar de titel van dit artikel. Na het zien van de titel wil je weten weten hoe je vindbaar kunt worden in Google Discover, toch? Anders zou je dit ook niet lezen. 😎
  • Maak gebruik van mooie, scherpe foto’s. Google raadt aan om afbeeldingen te gebruiken die ten minste 1200 pixels breed zijn.

 

Dit zijn slechts enkele tips. Wil je meer weten of een keer sparren met een expert? Neem gerust contact met ons op. We helpen je dan snel verder!

Adverteren in Google Discover

Adverteren op Google Discover is ook mogelijk én een effectieve strategie om je artikelen onder de aandacht te brengen. Door Google Ads campagnes te richten op Google Discovery Ads, kun je jouw content weergeven binnen het uitgebreide Google netwerk, waaronder platforms als Gmail en YouTube.

Voor het gebruik van Google Discover Ads is het noodzakelijk om doelgroeplijsten samen te stellen. Deze advertenties kennen specifieke vereisten voor verschillende netwerken binnen Google. Zo vereist vertoning in het zoeknetwerk of op YouTube dat je website in de afgelopen 30 dagen minimaal 1000 actieve gebruikers heeft gehad. Voor Gmail advertenties ligt deze drempel lager, met een minimum van 100 actieve gebruikers in dezelfde periode. Dit maakt Google Discover Ads een toegankelijke, maar strategische optie voor het vergroten van je online zichtbaarheid.

Hulp nodig?

Met deze tips kan je zeker aan de slag met Google Discover. Kan je toch nog wel wat hulp gebruiken met jouw SEO-strategie? Wij staan graag voor je klaar! Neem contact met ons op en we helpen je snel verder.

Beter vindbaar worden in Google?

Beter vindbaar worden in Google en andere platformen? Neem contact op voor de mogelijkheden. 

Meer inspirerende blogs

Google of Bing, wat is het verschil?
Google vs. Bing; Wat is het verschil?
Structured data voor SEO inzetten
Geef SEO een boost door de inzet van structured data
GMB profiel optimaliseren
Google Mijn Bedrijf optimaliseren: de voordelen

Belangrijke pagina's

Zoekmachine marketing
Zoekmachine optimalisatie
107% meer organisch verkeer voor Tandartsenpraktijk Kiesz

Kiesz heeft twee vestigingen. Een tandartspraktijk in Oosterhout en een mondhygiënistenpraktijk in Breda. Voor Tandarts Oosterhout realiseerden we meer organisch verkeer via Lokale SEO. Lees verder.