De oplettende twitteraar heeft het misschien al wel waargenomen: er zijn ontwikkelingen gaande rondom Google Cars. Met Google Cars bedoelen we niet de zelfrijdende auto’s of de welbekende Streetview-auto’s, maar een platform binnen de zoekmachine waarop autodealers hun voorraad kunnen aanbieden. Tot dusver is deze functie nog niet volledig uitgerold, maar misschien komt daar op korte termijn wel verandering in.
Wat er precies staat te gebeuren is nog onzeker, maar SEO-expert Jim Kreinbrink merkte op dat de URL’s google.com/local/cars en google.com/local/dealership zijn toegevoegd aan Google’s robots.txt. Volgens hem is dit een signaal dat er ontwikkelingen gaande zijn.
Wat is Google Cars?
Er is dus nog een hoop onduidelijkheid over Google Cars en ook vanuit de techgigant zelf blijft het vooralsnog stil. Wat we wel weten is dat er op dit moment in Amerika een pilotversie draait, waarvoor Amerikaanse autodealers zich kunnen aanmelden. Binnen Google Developers, Google’s afdeling voor softwareontwikkeling, is een voorbeeld te zien van de interface van deze pilotversie.
Uit dit voorbeeld (zie screenrecording hieronder) valt op te maken dat Google Cars een aanvulling is binnen een bestaande Google My Business vermelding. Vanuit de bedrijfsvermelding kan er doorgeklikt worden naar het aanbod van de desbetreffende autodealer. Elke auto die vanuit een cataloguslijst wordt ingeladen, heeft zijn eigen productpagina met daarop de prijs en alle functionaliteiten van de auto. Ook kan er vanaf de productpagina direct contact opgenomen worden met de dealer via een call-button. Je kunt het dus zien als een soort showcase voor autodealers. Google probeert hiermee de zoektocht naar een nieuwe auto dus gemakkelijker te maken.

Wat gaat dit betekenen voor autodealers?
Zonder op de zaken vooruit te lopen, verwachten wij dat dit voor autodealers indirect invloed gaat hebben op de autoverkoop. Hoewel er waarschijnlijk weinig consumenten zijn die direct een auto – zonder deze gezien te hebben – aanschaffen via internet, is het wel een aanvulling op de oriëntatiefase. Je hoeft namelijk niet tientallen websites van autoverkopers af te struinen om auto’s te zoeken. Hierdoor kun je veel sneller een auto vinden die aansluit op jouw wensen en behoeften.
Mocht deze functie aanslaan bij het grote publiek, dan kun je als autodealer niet achterblijven. Je zult niet ineens enorme online sales gaan behalen, maar door het gebruik van Google Cars zorg je er wel voor dat je beter vindbaar en zichtbaar bent bij je doelgroep.
Wanneer gaat Google Cars live?
Zoals gezegd wordt er vanuit Google nog weinig gedeeld en een releasedatum is dus tot op heden niet bekend. Wat we wel weten is dat er in 2020 een bètaversie heeft gedraaid in San Francisco. Vervolgens is er hard gewerkt aan een verbeterde versie, wat de huidige pilotversie lijkt te zijn.
Mogelijk gaat er een vergelijkbare lancering plaatsvinden als met Google for Jobs. Dit werd namelijk ook eerst in de VS uitgerold en later pas in andere werelddelen. Het is voor autodealers in ieder geval interessant om in de gaten te houden, want dat Google Cars een grote invloed kan gaan hebben op de verkoop, is duidelijk. Wij houden een oogje voor je in het zeil!