Zo maak je verborgen zoektermen uit Google Ads weer zichtbaar

Vorige maand kregen adverteerders in Google Ads een melding die leidde tot veel boze reacties. Die melding gaf namelijk aan dat het rapport zoektermen enkel nog inzicht in termen geeft waar een groot aantal gebruikers naar heeft gezocht. Een compleet overzicht van deze termen is echter van groot belang voor het bijsturen van campagnes en om het zoekgedrag van doelgroepen in kaart te brengen. Gelukkig is er nu een manier om weer een overzicht te krijgen van vrijwel alle zoektermen uit Google Ads!

De aankondiging van Google Ads

Op 2 september werd onderstaande melding in veel Google Ads accounts zichtbaar. In deze melding gaf Google aan dat er een update zou worden doorgevoerd waardoor er minder zoektermen getoond zouden worden.

Changes to the search terms report
“We werken het rapport met zoektermen bij zodat het alleen termen bevat die door een aanzienlijk aantal gebruikers zijn doorzocht. Als gevolg hiervan ziet u in de toekomst mogelijk minder termen in uw rapport.”

Google Ads adverteerders reageren verbaasd

Veel adverteerders reageerden boos en verbaasd op de aankondiging van Google. Adverteerders zijn door deze aanpassing namelijk niet langer in staat om alle irrelevante zoektermen uit te sluiten omdat deze niet meer inzichtelijk worden gemaakt. Het gevolg? Er wordt vaak onnodig advertentiebudget uitgegeven en longtail zoektermen kunnen minder makkelijk aan campagnes worden toegevoegd.

Reacties op search term report

Waarom verbergt Google Ads een groot deel van de zoektermen?

Google heeft laten weten dat de update inmiddels is uitgevoerd. Het zoektermen rapport bestaat hierdoor momenteel dus alleen uit wat ze benoemen als ‘significante’ zoektermen. Waarom hebben ze deze aanpassingen doorgevoerd? Google heeft laten weten dat dit gedaan is om de privacynormen te handhaven en om de bescherming rond gebruikersgegevens te versterken.

Dit verklaart echter nog niet wat de term ‘significant’ inhoudt. Het is namelijk niet duidelijk wanneer een zoekterm nou wel én wanneer niet in het zoektermen rapporten wordt opgenomen. Inmiddels lijkt ‘significant’ in ieder geval niet op het aantal zoekopdrachten te slaan.

significant

Wat is er veranderd in het rapport zoektermen?

Veel zoektermen zullen dus niet meer zichtbaar gemaakt worden in Google Ads. Als je deze verborgen termen optelt, kom je tot ruim 20% tot in sommige gevallen wel 60% van de zoektermen. Het rapport is hierdoor dus enorm geslonken en maakt relevante termen waarop je wel en niet wilt adverteren minder inzichtelijk.

Zoals in onderstaande afbeelding te zien, wordt in dit account bij 322 zoekopdrachten wel de exacte zoekterm getoond, maar blijft 28% van de termen waarmee een klik is gerealiseerd verborgen. Een doorn in het oog voor adverteerders dus.

zoektermenrapport

Zo krijg je weer inzicht in de verborgen zoektermen

Gelukkig is er nu een manier gevonden om weer inzicht te krijgen in vrijwel alle verborgen zoektermen: de Google Analytics zoektermenrapportage. Het kost wat meer tijd om de zoektermen terug te vinden, maar het kan enorm veel geld besparen. Hoe je dat doet? Zo:

  1. Open Google Analytics.
  2. Ga naar Acquisitie – Google Ads – Zoekopdrachten. Hier zal je zien dat het aantal sessies hoger is dan het aantal klikken.
  3. Sorteer het aantal klikken van laag naar hoog. Dit doe je door op de kolom ‘Klikken’ te klikken.
  4. Klik op ‘geavanceerd’ en vul in: opnemen Klikken gelijk aan 0 en klik op toepassen.

Klikken gelijk aan 0

Nu krijg je een overzicht waarin je in de kolom ‘zoekopdracht’ de zoektermen ziet die in Google Ads verborgen worden. Deze data kun je nu, net zoals je gewend was, gebruiken voor analyses van het zoekgedrag en uitsluitingen.

Meer informatie

Wil je meer informatie over het rapport zoektermen of heb je een andere vraag over Google Ads? Of ben je op zoek naar tips voor je online advertenties? Wij helpen je graag! Je kunt mij bereiken via arianne@erocket.nl of 076 782 0560.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.