Wat nu? De gemiddelde positie verdwijnt uit Google Ads

Google heeft in februari 2019 aangekondigd dat de statistiek ‘gemiddelde positie’ in september zal verdwijnen uit Google Ads. Veel SEA adverteerders gebruiken deze statistiek al jaren bij het optimaliseren van de campagnes. Het is dus belangrijk om te weten wat de alternatieven zijn!

Gemiddelde positie

De positie van zoekadvertenties in Google is van grote invloed op de CTR (het doorklikpercentage),  de CPC (kosten per klik) en het aantal conversies (behaalde doelen). Hoe hoger je advertentie in de zoekresultaten staat, hoe groter de kans is dat een potentiële klant op je advertentie klikt. Op de hoogste positie betaal je echter ook relatief veel. Wanneer je weet dat jouw doelgroep tijd spendeert aan het vergelijken van alternatieven, kun je er strategisch voor kiezen om te bieden op een iets lagere positie. De statistiek ‘gemiddelde positie’ geeft hier veel informatie over die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van je campagnes.

‘Prepare for average position to sunset’

Begin dit jaar kondigde Google dus aan dat de statistiek ‘gemiddelde positie’ vanaf september 2019 niet meer gebruikt kan worden. Toen Google AdWords (inmiddels Google Ads) 15 jaar geleden werd gelanceerd, gaf ‘gemiddelde positie’ erg nuttige inzichten. Inmiddels zijn veel aspecten veranderd. Advertenties worden niet meer aan de rechterkant vertoond en kwaliteit speelt een belangrijkere factor. Hierdoor is het begrip ‘positie’ onduidelijker geworden.

Wanneer je een gemiddelde positie van 1 hebt, betekent dit namelijk niet dat je bijna altijd bovenaan de andere advertenties vertoond bent. In sommige gevallen worden namelijk alle advertenties onder de organische (gratis) resultaten weergegeven. Dit zorgt voor een vertekend beeld van de prestaties van je campagne.

De nieuwe positiestatistieken

De statistiek ‘gemiddelde positie’ wordt vervangen door nieuwe statistieken. Die statistieken zijn in november 2018 geïntroduceerd en helpen om beter te kunnen analyseren waar advertenties worden getoond.

1. Vertoningspercentage in het zoeknetwerk

Het vertoningspercentage in het zoeknetwerk is het percentage vertoningen dat je hebt ontvangen, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam. Het aantal geschikte vertoningen wordt berekend op basis van onder andere je targetinginstellingen en de kwaliteit van je advertentie.

Is je vertoningspercentage laag? Dan kun je overwegen om het bod of het dagbudget te verhogen. Ook kun je optimalisaties doorvoeren om de kwaliteitsscore te verbeteren, zodat je vaker vertoond wordt.

2. Vertoningspercentage voor toppositie in het zoeknetwerk

Het vertoningspercentage voor de toppositie is het aantal vertoningen dat je op de toppositie gehad hebt, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen waarvoor je op de toppositie in aanmerking kwam. Onder toppositie wordt een positie boven de organische zoekresultaten verstaan.

3. Vertoningspercentage voor absolute toppositie in het zoeknetwerk

Dit is het percentage vertoningen van je zoekadvertenties dat op de meest prominente positie in Google Search wordt gerealiseerd. Is het onderdeel van jouw strategie om zoveel mogelijk bovenaan de pagina te staan? Gebruik dan deze statistiek als vervanging van de gemiddelde positie.

Gemiddelde positie AdWords

Hoe nu verder?

Google Ads verwacht dat de nieuwe statistieken meer inzicht geven en helderheid bieden. Toch zal het voor veel online marketeers en SEA specialisten even wennen zijn. Hoe gaan we nu verder?

1. Slimme biedstrategieën

Door te werken met slimme biedstrategieën zoals conversies maximaliseren, doel-CPA (costs per acquisition) of doel-ROAS (return on ad spend) hoef je je minder druk te maken over de gemiddelde positie. Het algoritme van Google bepaalt dan namelijk op basis van machine learning welke positie het meest geschikt is om jouw doelstellingen te realiseren.

2. Doelvertoningspercentage

Is het jouw doel om zoveel mogelijk vertoond te worden en kies je voor een meer agressieve strategie? Dan kun je kiezen voor biedstrategie ‘doelvertoningspercentage’. Met deze strategie kun je namelijk aangeven op welke positie je wilt bieden. Wil je de topposities pakken? Dan stel je hier een hoog percentage en een niet al te laag maximum bod in.

3. Automatische biedregels

Ben je op zoek naar meer controle over je bod en positie maar wil je wel de voordelen van automatisering? Start dan met scripts met automatische biedregels. In die biedregels kun je instellen dat je bijvoorbeeld 5% meer wilt bieden wanneer het vertoningspercentage te laag is, bijvoorbeeld onder de 75%. Om ervoor te zorgen dat je script niet zorgt voor een te agressieve bieding, kun je een script toevoegen waarin je afbiedt, met bijvoorbeeld 3%, wanneer het vertoningsaandeel te hoog is.

Onze specialisten helpen je graag

Ben je op zoek naar een SEA specialist die jouw bedrijf kan ontzorgen of ondersteunen bij het adverteren in Google? eRocket helpt je graag verder. Je kunt ons telefonisch bereiken op 076 782 05 60 of via [email protected].

Gemiddelde positie in Google Ads verandert