Heeft jouw onderneming al een geïntegreerde online marketing strategie?

Ben jij tevreden met de online vindbaarheid van jouw bedrijf? Heeft jouw organisatie al een plan van aanpak betreft SEO? Wij bij eRocket komen vaak in contact met bedrijven die online beter gevonden willen worden. Online marketing vereist veel tijd, die niet iedereen heeft. Om je organisatiedoelen te behalen door middel van online marketing ga je het niet redden met alleen een website en af en toe een stukje content plaatsen. Een online marketing strategie hoort in deze tijd een waardig onderdeel te zijn van je bedrijfsstrategie. Zie online marketing dan ook niet als een los onderdeel van je onderneming.

Als online marketing bureau weten wij dit als geen ander en dat is dan ook de reden dat wij werken met Multi Funnel marketing, een online marketing strategie die bijdraagt aan het behalen van jouw organisatiedoelen. In dit blogartikel gaat de focus uit naar het opzetten van een geïntegreerde SEO strategie, ook wel zoekmachine optimalisatie strategie genoemd. Dit is één onderdeel van de Multi Funnel strategie. De overige onderdelen bestaan uit SEA en Social media. Deze kanalen zullen we in deze blog niet behandelen. Om hier meer over te weten kun je onze andere blogs bekijken.

  1. Een verkeerd plan van aanpak voor je SEO
  2. Een goede SEO strategie opstellen in 4 stappen
  3. Operationeel niveau van SEO: Plan van aanpak
  4. Hoe nu verder?
  5. Ben je overtuigd van onze strategische aanpak?

Een verkeerd plan van aanpak voor je SEO

Om een optimale zoekmachine optimalisatie strategie te ontwikkelen voor je organisatie moet je begrijpen dat het online landschap constant verandert. Wat gister nog goed werkte voor je organisatie, kan morgen weer anders zijn. Zo zijn er diverse strategieën die nog regelmatig toegepast worden, terwijl deze in werkelijkheid al achterhaald zijn.

Optimaliseren op basis van je website

Wanneer een organisatie aan de slag gaat met SEO is vaak de eerste stap om de website onder de loep te nemen. Het is namelijk belangrijk om te weten welke dingen er mis gaan op je website, wat er beter kan en waar de kansen liggen. Vervolgstappen zijn dan een concurrentieanalyse en marktanalyse. Vervolgens ga je problemen identificeren en inzichtelijk maken. Na het aanpakken van de problemen en kansen die je zojuist hebt onderzocht volgt de evaluatie. Maar wat doe je dan? Alles opnieuw doen en blijven herhalen? Dat kan, maar haal je dan alle potentie uit SEO? Wij denken van niet!

Optimaliseren op basis van zoekwoorden

Je hebt ook nog het oude en bekende model waarbij je zoekwoorden gaat optimaliseren om vervolgens ervoor te zorgen dat je voldoende links naar je pagina krijgt. Dit doe je om hoge posities te halen in Google. Dit model is niet meer van toepassing. Het is niet realistisch ten opzichte van alle mogelijkheden die SEO kan bieden voor jouw organisatie.

Het nadeel van deze twee manieren van SEO optimalisatie is voornamelijk dat je helemaal aan de onderkant van het marketingproces of bedrijfsproces aan het werk bent. Je zou je werk en SEO strategie juist moeten afstemmen op basis van wat de organisatie op dit moment nodig heeft. Om deze reden hanteren wij een andere volledig geïntegreerde online marketingstrategie in plaats van enkel op tactisch niveau te optimaliseren. Je begrijpt nu wel waarom een plan van aanpak voor je SEO zo belangrijk is.

Dit blogartikel zal je een vernieuwde strategie bieden waarmee je in staat bent om een SEO strategie op te zetten die bijdraagt aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen.

seo plan van aanpak

Een goede SEO strategie opstellen in 4 stappen

We willen je graag de volgende strategie toelichten aan de hand van een voorbeeld voor een van onze klanten: Cuijk Woont. De gemeente Cuijk kwam met de vraag: Kunnen wij via online marketing meer inwoners trekken naar Cuijk en meer huizen/kavels verkopen. We leggen je de SEO strategie in 4 stappen uit.

1.      Organisatiedoelstellingen definiëren

De eerste stap van de geïntegreerde SEO strategie omvat het vaststellen van de bedrijfs- en marketingdoelen voor iedereen in de organisatie. Voor Cuijk Woont is dit bijvoorbeeld het verkopen van woningen en grond in Cuijk.

2.      Bijdrage van SEO aan je doelstellingen

Stap twee draait om het in kaart brengen van de mogelijkheden van SEO om je doelstellingen te behalen. Op welke vlakken kan SEO een bijdrage leveren voor het bereiken van jouw doelstellingen? Niet iedereen is bijvoorbeeld bekend met Cuijk. Het is natuurlijk ook niet de eerste gemeente waaraan je moet denken. Dit is een mooie kans om met SEO op te anticiperen. Voor Cuijk Woont kunnen we SEO gebruiken om alle mooie aspecten van de gemeente Cuijk onder de aandacht te brengen. We willen de doelgroep dus laten zien wat Cuijk te bieden heeft.

3.      Projecten op tactisch niveau

Vanuit stap 2 ga je tactische projecten opzetten die een oplossing bieden in het bereiken van je doelstellingen, waarvan je denkt dat dit een positief effect zal hebben op de doelstelling. Voor Cuijk Woont kunnen dit bijvoorbeeld de volgende projecten zijn:

 

Project 1: Blogartikelen schrijven over alle faciliteiten en activiteiten die Cuijk (incl. omgeving) te bieden heeft. Dit kan je doen om de doelgroep bewust te maken van de mogelijkheden van Cuijk.

 

Project 2: Optimaliseren van waardevolle pagina’s op de website door middel van relevante en actuele content. Het doel hiervan is om relevante informatie onder de aandacht van de doelgroep te brengen.

 

Project 3: Een social media plan maken en een Google My business account aanmaken. Dit gaan we aanvullen met een contentkalender. Op deze manier komt de doelgroep structureel in contact met onze content.

4.      Evalueren en prioriteiten stellen

De vervolgstap is om te evalueren en prioriteiten te stellen. Welke projecten ga je eerst implementeren? Onderbouw voor jouw organisatie waarom dit gaat bijdragen aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Voor Cuijk woont zou je om te beginnen aan de slag kunnen gaan met het schrijven van blogartikelen. Dit doen we om voldoende en waardevolle content te genereren op de website. Het optimaliseren van bestaande pagina’s is onze vervolgstap. We analyseren welke pagina’s goed scoren en welke juist niet. Aan de hand van deze resultaten worden pagina’s geoptimaliseerd. Wanneer de content op de website uitgebreid is, gebruiken we de social media kanalen om deze content te delen met de juiste doelgroep.

Operationeel niveau van SEO: Plan van aanpak

We zijn nu op het moment waarbij we een strategie hebben opgesteld voor SEO. De invulling van de strategie volgt. Het opstellen van een ’persona’ is een belangrijk onderdeel. Een persona is een verzonnen persoonlijkheid met de eigenschappen van je doelgroep. Bij het opstellen hiervan is het belangrijk om inzicht te hebben in je doelgroep. Waarom is dit zo belangrijk? Als jouw organisatie zich richt op een specifieke doelgroep kun jij je content hier goed op aanpassen en schiet je niet met hagel.

seo strategie opzetten

Je kunt bijvoorbeeld persona’s indelen in X, Y en Z. Voor Cuijk Woont kun je bijvoorbeeld uitgaan van de volgende 3 doelgroepen:

– Woningzoekenden in de omgeving Nijmegen.

– Inwoners van Cuijk, dit zijn je beste ambassadeurs.

– Grote partijen in woning aanbieders.

Het indelen van persona’s kan ongelimiteerd, dit ligt volledig aan de situatie. Je begint bij één doelgroep waar jij je op gaat richten. Laten we beginnen bij doelgroep

’X’ (Woningzoekenden in de omgeving Nijmegen).

Content creatie

We hebben verschillende projecten aangemaakt die we nu een verdere invulling gaan geven, zoals besproken in stap 3 van onze strategie. Aan de hand van het doelgroepenonderzoek ga je verschillende content onderwerpen en zoekwoorden achterhalen die relevant kunnen zijn. Voor project 1, het schrijven en publiceren van blogartikelen, gaan we dit op de volgende manier uitvoeren.

1.      Onderzoek de content onderwerpen en zoekwoorden

We gaan aan de slag met een zoekwoordenonderzoek. Daarnaast gaan we de doelgroep evalueren om tot goede onderwerpen te komen.

2.      Creëer content en promoot werk dat stap 1 ondersteunt

(bv: contentstukken, video, combinatie in social media, tools, apps)

Aan de hand van ons zoekwoordenonderzoek gaan we samen met een lokale journalist aan de slag om blogartikelen te schrijven over alles wat er te doen is in de omgeving van Cuijk. Je kunt hier denken aan informatieve blogs, maar ook diepte interviews.

3.      Versterken van de content

Wie gaat onze content versterken? Voor de gemeente Cuijk hebben we natuurlijk een ontzettend groot netwerk. Denk aan alle volgers op social media van de gemeente, ambtenaren uit Cuijk en de inwoners van Cuijk. Zij versterken onze content door ze betrekken bij de blogartikelen (interviews) of door te delen op social media.

4.      Evalueren en analyseren

Vervolgens gaan we alles analyseren en gaan we hiervan leren. Niet alleen achterhalen wat de resultaten zijn, maar ook vooral kijken naar wat we hieruit leren.

We krijgen natuurlijk ontzettend veel informatie binnen over de doelgroep en welke content deze doelgroep aanspreekt en welke niet. Aan de hand hiervan gaan we bijsturen en optimaliseren! Stap 4 is enigszins hetzelfde als de verouderde module waar we het in het begin van dit blogartikel over hadden. Echter gaan we wanneer je dit gedaan hebt naar een volgend project. Hiervoor herhaal je de voorgaande stappen. Op deze manier maak je gebruik van veel meer mogelijkheden van SEO in plaats van alleen het optimaliseren en aanmaken van SEO pagina’s.

zoekmachine optimalisatie strategie

Hoe nu verder?

Nu hebben we voor “doelgroep X” een goede SEO strategie opgesteld en operationeel gemaakt. Wanneer je jouw zoekmachine optimalisatie strategie hebt uitgevoerd kan je naar je volgende doelgroep gaan. Deze doelgroep heeft waarschijnlijk weer andere interesses, zoekgedrag of bevindt zich op andere locaties. Hiervoor kunnen we ook weer verschillende projecten aanmaken. Doorloop weer alle stappen die we hiervoor hebben uitgevoerd.

Wanneer je website goed presteert en je al je optimalisaties al hebt gedaan, dan is dit model het juiste model om te gebruiken. Zolang het maar terug te koppelen is naar de organisatiedoelen. Met dit model heeft resultaat op tactisch niveau direct ook resultaat op organisatorisch niveau.

Ben je overtuigd van onze strategische aanpak?

Wil jij na het lezen van dit blogartikel ook meer weten wat onze strategie voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij komen graag bij je langs om de voordelen van Multi Funnel marketing voor jouw bedrijf aan te tonen. Je kunt ons via de chat aanspreken, ons bellen op 076 782 0560 of mailen naar [email protected].