Gebruik jij al een contentkalender?

Ken je dat? De ene dag heb je 10 ideeën voor een blog en de andere dag heb je hier geen inspiratie voor. Herkenbaar? Om te voorkomen dat je de lezer de ene dag omver blaast met berichten en de andere dag niets van je laat horen, doe je er verstandig aan om te werken met een contentkalender. Het is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt. We vertellen je er alles over!

Wat is een contentkalender en waarom heb je dat nodig?

Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode waarin je vermeldt welke content je waar, voor wie, wanneer en hoe gaat publiceren. De meeste bedrijven beschikken over een website, zijn actief op verschillende social media kanalen en maken misschien wel gebruik van e-mail marketing of iets dergelijks.

Met al deze kanalen wil je natuurlijk zichtbaar zijn en proberen om (potentiële) klanten structureel aan je te binden. Maar zeg nou zelf: zou jij je abonneren op een nieuwsbrief die de ene maand twee keer verschijnt en de andere maand niet? Wij denken van niet. Daarom is het belangrijk om op vaste momenten content te publiceren, zodat je met je bedrijf continu aanwezig bent en er een samenhang tussen alle onderdelen ontstaat. Doe je dit niet, dan krijg je losse flodders zonder inhoud en hebben je fans geen reden meer om je te volgen. Zonde van je tijd en geld.

Benieuwd naar de voordelen van een contentkalender?

Door gebruik te maken van een contentkalender weet je dus precies wanneer bepaalde content geplaatst moet worden. Dat heeft voordelen.

  • meer rust en orde door duidelijke deadlines
  • content kan consistent worden geplaatst
  • orde in de chaos
  • tijdsbesparing en stressvermindering
  • zorgvuldig op elkaar afgestemde content

Hoe maak je dan zo’n contentkalender?

We zouden je graag een kant en klaar antwoord willen geven, maar die hebben we helaas niet. Je kunt een eenvoudige lijst maken in Excel, de Google Spreadsheets gebruiken of kiezen voor een soort to-do programma zoals Trello. Wat we wel kunnen doen is een paar eRocket tips geven, zodat je zelf praktisch aan de slag kunt met je contentkalender. Ga er maar eens goed voor zitten.

Tip 1: formuleer een duidelijk doel

Wat wil je bereiken met de content die je in de toekomst gaat publiceren? Bij content marketing communiceer je in eerste instantie richting de doelgroep zonder direct te verkopen. Je wilt hen waarschijnlijk eerst binden voordat je producten en diensten onder de aandacht gaat brengen. Stel dus een duidelijk marketingdoel vast en bepaal welke middelen nodig zijn om dit te halen. Verspreid je de content alleen via gratis communicatiekanalen of wil je ook betaald adverteren voor een groter bereik?

Brainstormen content kalender

Tip 2: gebruik de mensen om je heen

Een contentkalender maken kost wat tijd, maar je bespaart er in de toekomst een hoop tijd en stress mee. Gelukkig hoef je de content niet allemaal zelf te bedenken. Je kunt in een brainstormsessie met je collega’s tot de meest creatieve ideeën komen. Jij kunt deze ideeën vervolgens in de kalender verwerken. Omdat je collega’s meegedacht hebben kunnen zij je wellicht ook helpen met de uitwerking van de inhoud. Zo maken vele handen licht werk.

Tip 3: plan een langere tijd vooruit

Plan zover mogelijk vooruit. Je kunt zo de uitgedachte content structureel verspreid plaatsen in de contentkalender. Daarnaast houd je nog ruimte over om berichten te plaatsen over vaste feestdagen, leuke terugkerende evenementen en kun je aanhaken op (onverwachte) interessante actualiteiten die in jouw branche van toepassing kunnen zijn. Wij hebben de confetti shooters en het fototoestel al klaarliggen voor de verjaardag van de baas op 27 juni😉.

Tip 4: Evalueer en stuur bij

Van evalueren wordt iedereen beter. Bespreek daarom na een paar maanden met je collega’s hoe het werken met de contentkalender is gegaan. Welke content werd goed gelezen en welke berichten sloegen niet aan? Ga bijvoorbeeld op zoek naar directe feedback van de lezer op social media, raadpleeg Google Analytics om te achterhalen hoe populair je blogs op de website waren en bespreek knelpunten met je collega’s. Door regelmatig te evalueren en optimaliseren creëer je uiteindelijk een super goede houvast voor alle content in de toekomst.

Aan de slag met de contentkalender

We hopen dat je na het lezen van de blog aan de slag kunt gaan met jouw toekomstige contentkalender. Uiteraard helpen wij je hier ook graag bij. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Stel je vragen dan gerust via de chat op onze website, stuur een e-mail naar [email protected] of bel ons op via 076 782 0560. Wij denken graag met je mee!