Gaze Cueing: zo pas je deze neuromarketing-techniek toe

Gaze cueing

Als online marketeers zijn wij altijd geïnteresseerd in subtiele, maar krachtige technieken die het gedrag van websitebezoekers kunnen beïnvloeden. Een van deze technieken is ‘Gaze Cueing’. Gaze Cueing komt vanuit de neuromarketing en kan je helpen om je marketingdoelen te bereiken. Hoe? Dat ga ik je vertellen.

Wat is Gaze Cueing?

Gaze Cueing is een fenomeen dat verklaart hoe we automatisch aangetrokken worden tot de blikrichting van andere personen. Dit kan variëren van de directe blik in iemands ogen tijdens een gesprek tot het volgen van de blik van anderen om te zien waar ze naar kijken.

Geboorte

Onderzoek toont aan dat dit al vanaf de geboorte een rol speelt. Baby’s volgen de blik van hun ouders om nieuwe dingen te leren. Deze vroege ontwikkeling van gevoeligheid voor oogbewegingen blijft ons hele leven een rol spelen. Gezichten die glimlachen en naar je kijken worden als aantrekkelijker ervaren. Dit toont aan hoe belangrijk het is dat je positieve en aantrekkelijke beelden in je marketingstrategie gebruikt.

Toepassing in online marketing

Gaze Cueing wordt veelvuldig gebruikt in (online) marketing. Veel websites gebruiken bewust afbeeldingen met personen die in een bepaalde richting kijken. Deze techniek is bedoeld om de aandacht van de websitebezoeker te sturen naar belangrijke elementen van de pagina. Denk aan call-to-action-knoppen of andere belangrijke informatie.

Tips voor een effectieve toepassing

  1. Gebruik afbeeldingen met een duidelijke kijkrichting: zorg ervoor dat de personen op de foto’s op je website in de richting van call-to-actions kijken.
  2. Beperk het aantal gezichten: teveel gezichten kunnen afleiden. Focus op één of een paar gezichten die de aandacht naar de juiste plekken leiden.
  3. Vermijd het plaatsen van belangrijke elementen tegenover de kijkrichting: plaats bijvoorbeeld geen prijzen of minder aantrekkelijke informatie direct in de kijklijn.

Gaze Cueing gebruiken?

Gaze Cueing is een subtiele maar krachtige techniek. Door strategisch gebruik te maken van de richting waarin personen op foto’s kijken, kun je de aandacht van je bezoekers sturen en het conversieratio verbeteren. Ga vooral experimenteren met een strategie voor je afbeeldingen met betrekking tot conversie optimalisatie. Ik denk dat je positief verrast wordt!

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.