First party data: een krachtige toepassing binnen online marketing

first_party_data

First party data wordt steeds belangrijker in de wereld van online marketing. Hierbij hebben we het over data die we rechtstreeks van de consument verzamelen. Doordat de data direct van je klanten afkomstig is, is het erg nauwkeurig. Hierdoor kan het andere soorten data (second- en third party data) aanvullen, versterken of verminderen. In deze blog lees je meer over deze data uit eerste hand en de krachtige toepassing ervan binnen online marketing. Zo maak jij gegarandeerd een vliegende start in het online marketing universum.

Gebruik van first party data

Doordat ons leven, en dat van onze klanten, zich steeds meer online afspeelt worden er gigantische hoeveelheden data gegenereerd. Zonde om dit niet toe te passen voor de online marketing. Steeds meer bedrijven werken daarom ‘data driven’. Ze laten zich sturen door data. Deze informatie over hun bezoekers verkrijgen ze bijvoorbeeld door nieuwsbriefaanmeldingen of het bijhouden van verkopen op de website. Dit zijn ook gelijk voorbeelden van first party data. Door het online verzamelen van deze data krijg je een beter beeld van je bezoekers. Dit kun je vervolgens weer gebruiken om bezoekers te trekken, behouden of beter te voorzien van informatie. Hoe accurater de data, des te beter jij je klanten kent.

Verschillende soorten data

Om de kracht van first party data te begrijpen, is het waardevol om alle verschillende datatypen te bekijken. Naast het verzamelen van je eigen data, kun je namelijk ook data van anderen partijen verkrijgen. Dit zijn de zogeheten second- en third party data. Wij vertellen je kort wat de types inhouden:

  • First party data is data die je verzamelt uit direct contact met de consument. De data kan informatie bevatten over het gedrag van jouw websitebezoekers, koopgeschiedenis, digitale interacties en voorkeuren van je klanten. Deze data is het meest betrouwbaar en exact aangezien je deze zelf verzamelt. Een groot voordeel is dat websitebezoekers met deze dataverzameling hebben ingestemd. En niet te vergeten: het is gratis.
  • Second party data is data van externe partijen. Sommige bedrijven verkopen deze data, bijvoorbeeld omdat ze veel over een specifieke klantgroep weten. Daarnaast wisselen bedrijven met dezelfde aard ook vaak klantgegevens uit. Zo kan een fietsverkoper gegevens uitwisselen met een bedrijf dat fietsaccessoires verkoopt. Door second-party data verrijk je jouw klantgegevens. Het nadeel is dat de data niet van je eigen klanten komt. Hierdoor is de data minder nauwkeurig dan first party data.
  • Third party data gaat om data die verzameld is door partijen die geen directe relatie hebben met jouw klanten. Hierdoor is de data veel minder nauwkeurig dan first- of second party data. De data kan wel inzichten geven in een potentiële doelgroep of een verrijking zijn voor de huidige data die je al hebt. De nadelen: third party data kost geld én is bovendien steeds moeilijker te verzamelen door privacy redenen. In ons blog over online marketingtrends van 2022 vertelden we al dat Google in 2023 gaat stoppen met het gebruik van third-party cookies.

 

Uiteindelijk is first party data de meest nauwkeurige data om mee te werken. Je verzamelt alle klantdata vanuit je eigen bronnen. Hierdoor maak je een goede analyse van de interactie van klanten met jouw bedrijf. Daarom is dit type data de basis om je klanten in kaart te brengen.

Alhoewel first party data het meest nauwkeurig is, betekent het niet dat de second- en third party data overbodig zijn. First party data verzamelt namelijk alleen informatie over huidige bezoekers van je kanalen. Wil je nieuwe bezoekers trekken? Dan kan het ook handig zijn om data van andere partijen te gebruiken.

first_party_data

Klanten behouden

Klanten behouden is over het algemeen winstgevender en goedkoper dan het vinden van nieuwe klanten. Bestaande klanten geven vaak meer geld uit. Ook kost het vinden van nieuwe klanten gemiddeld vijf keer zoveel tijd dan het behouden van huidige klanten. Maar hoe zorg je dat je klanten behoudt? Hier komt first party data goed van pas.

Een klant komt vaak via verschillende contactpunten in aanraking met je bedrijf. Door middel van first party data krijg je inzicht in deze contactmomenten. Hierdoor is het mogelijk om de klantreis in kaart te brengen: welke stappen maakt een consument voor en na het begaan van een conversie? Hoe beter je deze reis begrijpt, hoe beter je de klant kan voorzien in zijn behoeftes. Door dit te optimaliseren, verhoog je de klantloyaliteit. Het gebruik van data uit eerste hand kan daardoor van alle datatypen het meeste bijdragen aan je return of investment (ROI).

Wat zijn de voordelen van first party data?

Door het verzamelen van data uit eerste hand leer je de daadwerkelijke bezoekers van je website en anderen kanalen beter kennen. Dit biedt veel mogelijkheden voor je online marketing. Enkele toepassingen zijn:

  • Verbeterde targeting: Doordat je daadwerkelijke bezoekers leert kennen kun je klanten nauwkeuriger targeten. Zo kun je de relevantie voor je klanten verhogen door bijvoorbeeld relevantere reclames te tonen. Dit zorgt uiteindelijk weer voor kostenbesparing en een hogere ROI.
  • Customer journey in kaart brengen: Door het verzamelen van klantdata kun je de klantreis in kaart brengen. Zo ontdek je de verschillende stappen die klanten nemen voordat ze een conversie begaan. Dit kun je vervolgens optimaliseren.
  • Omnichannel marketing: Met first party data kun je data van allerlei verschillende kanalen combineren. Door de verschillende contactmomenten op de kanalen te bekijken krijg je een totaalbeeld van de weg die men aflegt. Dit kun je vervolgens gebruiken om verschillende doelgroepen te segmenteren en aan te sturen tot een conversie.
  • Minder kosten: First party data is gratis. Het kan iets meer tijd kosten om te verzamelen, maar dit is het uiteindelijk meer dan waard. De data geeft je veel nauwkeurigere inzichten dan andere soorten data.
  • Personaliseren: Door het verkrijgen van informatie van je klanten kun je personalisatie toe gaan passen. Op basis van de kennis die je van een klant hebt kun je persoonlijker gaan adverteren. Zo pas je advertenties aan op basis van interesses, locaties, koopgeschiedenis en nog veel meer. Hoe duidelijker en specifieker je bent in een campagne, hoe groter de kans dat je slaagt als online marketeer.

Hoe verzamel ik first party data?

Inmiddels weet je dat data uit eerste hand veel voordelen heeft. Maar hoe kom je eraan? Hieronder een aantal simpele manieren:

  • Gebruik contactformulieren: Door middel van contactformulieren verzamel je gegevens over je klanten. Deze kun je vervolgens gebruiken om je targeting te verbeteren.
  • Event tracking: Houd alle activiteiten van een gebruiker bij op je website. Zo leer je het gedrag van de consumenten kennen.
  • Recensies en feedback: Door het lezen van recensies of het vragen van feedback leer je meer over je klanten. Met de feedback van je klanten kun je je dienst verbeteren waar nodig.

Ga jij aan de slag met first party data?

Nu weet je wat first party data is en wat de toepassingen ervan zijn. Ben jij van plan om (meer) gebruik te gaan maken van deze data? We zijn benieuwd naar jouw ideeën en aanpak. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op met kim@erocket.nl.