Alles wat je wilt weten over de Facebook tijdlijn

Social media is een snelle industrie en als je geen aandacht besteedt aan platformupdates, is het onmogelijk om bij te blijven. Volgens Mark Zuckerberg moeten we terug naar de basis; het verbinden van mensen. Het afgelopen jaar is de Facebook tijdlijn zich gaan richten op content van familie, vrienden en groepen waar je bij bent aangesloten. Dit zal volgens de laatste berichten nog wel een tijd zo doorgaan. Dat dit gevolgen heeft voor bedrijven die Facebook gebruiken is een ding wat zeker is. In dit blogartikel lees je meer over deze gevolgen voor bedrijven en deel ik een aantal tips, zodat jij weet hoe je het beste kunt inspelen op de Facebook tijdlijn van nu.

Wat is de Facebook tijdlijn?

De tijdlijn op Facebook is jouw persoonlijke bedrijfspagina. Hier komen alle berichten die jij zelf gedeeld of geplaatst hebt voorbij uit naam van jouw bedrijf. Wanneer (potentiële) klanten op zoek zijn naar jou, zullen ze deze pagina als eerst te zien krijgen.

Betekenisvolle interactie

Bedrijven moeten weer op zoek naar interactie. Door de aanpassing in het algoritme worden bedrijven uitgedaagd om nog persoonlijker te worden en echt in contact te komen met potentiële klanten. Bedenk creatieve content die een reactie van de bezoeker uitlokt, zoals een bericht die een stelling presenteert of stel je volgers een vraag. Dit soort content zet aan tot reacties en interactie tussen medebezoekers en dát is precies wat we willen bereiken. Als een bericht veel betrokkenheid krijgt dan beschouwt het algoritme dit als een populaire post. Dit heeft uiteindelijk invloed op hoe vaak jouw berichten worden getoond in de tijdlijn.

Adverteren

Voorheen konden bedrijven gebruik maken van gratis middelen om hun boodschap bij hun doelgroep in beeld te krijgen. Maar omdat de tijdlijn van de gemiddelde Facebook gebruiker voller en voller wordt, neemt het organisch bereik alleen maar meer af. Bedrijven moeten inzien dat Facebook betaald moet gaan worden om vervolgens hun doelgroep echt te kunnen bereiken. Adverteren via Facebook kan zijn vruchten afwerpen doordat je doelgericht je potentiële klanten aanspreekt. Meer weten over adverteren op Facebook? Het artikel Facebook adverteren: zo vind je informatie over je concurrent van Frankwatching legt het je uit!

Plaats interessante content

Waarschijnlijk spreekt dit voor zich want niemand zit natuurlijk te wachten op saaie content. Zorg ervoor dat je regelmatig boeiende content plaatst die niet primair gericht is op het promoten van je bedrijf. Dit kan je doen door middel van een contentkalender. Deze kalender helpt je om jouw berichten gemakkelijk en overzichtelijk te creëren en in te plannen. Focus je op berichten met tips over bepaalde onderwerpen die te maken hebben met het vakgebied van je bedrijf. Het delen van kennis doet het namelijk altijd goed. Wat het ook altijd goed doet op Facebook en op alle social media platformen eigenlijk is ‘een kijkje achter de schermen’. Mensen vinden het interessant wat er allemaal gebeurt achter de deuren van je bedrijf. Heb je een heel leuk evenement georganiseerd wat een groot succes was of heb je samen met je team een belangrijke mijlpaal behaald? Deel het! Je volgers vinden het leuk te lezen hoe jullie je doel hebben bereikt en welke stappen je daarvoor moest maken.
Facebook tijdlijn

Timing

Wil je goed zichtbaar blijven op de Facebook tijdlijn van nu dan moet je ervoor zorgen dat je actief bezig blijft met het posten van content. Naast het actief blijven publiceren is het ook belangrijk dat je zo snel mogelijk reageert op bezoekers die een vraag stellen. Onderzoek wijst uit dat tussen 13.00 uur en 15.00 uur ’s middags op donderdag en vrijdag de beste tijd en dagen van de week zijn om je bericht op Facebook te plaatsen. Het schijnt dat er dan de meeste mensen actief zijn op het platform en dit zou dus moeten betekenen dat je bericht dan het vaakst gezien zal worden.

Blijf bij jezelf

Door de constante veranderingen op het gebied van social media en de technologie zal het lastig blijven om de aanpassingen continu te blijven verwerken in je social media strategie. Blijf daarom bij jezelf en bij de doelgroep van je bedrijf. Vaar je eigen koers door relevante en waardevolle content te publiceren en richt je vooral op wat aansluit bij jouw doelgroep. De Facebook statistieken vertellen je vaak veel over je doelgroep. Hierdoor krijg je beter inzicht in de problemen die je doelgroep ervaart maar ook wat de interesses zijn en wat precies de customer journey is. Na het analyseren van de statistieken weet je precies hoe oud de gemiddelde bezoeker is en waar de meeste bezoekers vandaan komen. Dit kan je zeker helpen bij het creëren van waardevolle content of effectieve advertenties.

Meer tools voor transparantie

Facebook zet dit jaar grote stappen om transparanter te zijn en het vertrouwen van gebruikers te vergroten. Facebook introduceert meer tools meer tools om de transparantie van advertenties te helpen en gebruikers meer controle te geven over hun advertentie-ervaringen.
Facebook geeft gebruikers de optie om in het advertentiebeheer te leren waarom ze een specifieke advertentie zien. Ook leren ze hoe ze de controle over hun advertentie-ervaring kunnen vergroten. Daarnaast kunnen bedrijven zelf kiezen hoe gebruikers hen kan bereiken via een aangepaste doelgroeplijst. Dit stelt Facebook gebruikers in staat om te voorkomen dat adverteerders hun persoonlijke gegevens, zoals een e-mail of telefoonnummer, matchen met hun Facebook profiel als ze dat willen.
Hoewel deze nieuwe updates alleen de Facebook gebruikers lijken te bevoordelen, kan het bedrijven/adverteerders helpen om alleen advertenties weer te geven aan degenen die jouw advertenties daadwerkelijk willen zien.

Hulp nodig bij jouw Facebook strategie?

Zoals dit blogartikel aangeeft is het belangrijkste van een Facebook strategie dat je blijft focussen op de online zichtbaarheid van jouw bedrijf en dat jouw content moet aansluiten op de doelgroep. Blijft dit een uitdaging? Wij helpen je graag met social media marketing, wat een onderdeel is van onze Multi Funnel marketing strategie. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op via de chat of vul het contactformulier in voor een vrijblijvend gesprek!

Meer uit Facebook halen?

Bereik met Facebook en Instagram jouw doelgroep op het juiste moment.

Meer inspirerende blogs

Contentkalender template
Gratis contentkalender template 2024 + voorbeeld
Instagram Statistieken
Deze statistieken op Instagram zijn interessant voor iedere ondernemer
Instagram feed maken
Maak een Instagram feed in 5 stappen!
Social media content bedrijf
Creëer de beste social media content voor jouw bedrijf
SOCIAL COMMERCE
Social Commerce: nu is hét moment om te beginnen
facebook ads funnels
In 4 stappen naar een Facebook Ads funnel die converteert

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Facebook marketing
Social media strategie
575% meer e-commerce omzet voor Exxcellent met social media

Exxcellent is een perfect voorbeeld van hoe wij graag samenwerken met onze klanten. Goede communicatie, vertrouwen en een groeistrategie op maat. Met social media campagnes realiseren we 15.741% meer omzet.