Dynamische Facebook advertenties

Facebook blijft haar lay-out en advertentieopties vernieuwen. Waar je in het begin voornamelijk gebruik kon maken van simpele advertenties, is het ook hier steeds vaker mogelijk om ‘slim’ te adverteren. Een manier van slim adverteren is het gebruik van dynamisch advertentiemateriaal, waarbij Facebook diverse elementen met elkaar combineert om zo tot de best presterende advertentie te komen. Dynamische advertenties op Facebook zijn vergelijkbaar met responsieve advertenties in Google. In de dynamische advertenties kun je verschillende koppen, teksten, afbeeldingen en knoppen invullen en gaat Facebook deze in de advertenties combineren. Zo kun je diverse combinaties testen en vertoont Facebook de combinatie die het meeste resultaat oplevert het vaakst.

In dit blogartikel leg ik je uit hoe je dynamische Facebook advertenties kunt instellen en analyseren, zodat jouw campagnes nog beter aansluiten op je doelgroep!

Hoe stel je dynamische Facebook advertenties in?

Dynamische advertenties stel je in via Facebook advertentiebeheer. Je moet hiervoor al op campagneniveau kiezen voor een bepaalde instelling.

Campagne

Je kunt gebruik maken van dynamische advertenties wanneer je één van de volgende doelstellingen voor je campagne kiest:

  • Verkeer
  • Conversies
  • (Appinstallaties; deze komt het minst voor)

Bij de overige doelstellingen op campagneniveau is het (nog) niet mogelijk om voor dit advertentieformat te kiezen.

Advertentieset

Wanneer je op campagneniveau voor een van de volgende doelstellingen kiest, kun je vervolgens bij de advertentieset de optie voor dynamisch advertentiemateriaal aanvinken. Deze ziet er als volgt uit:

Dynamische Facebook advertenties

Advertentie

Op advertentieniveau kun je daarna verschillende afbeeldingen, koppen en beschrijvingen (en zelfs knoppen) toevoegen, die Facebook vervolgens gaat rouleren. Je kunt daarbij kiezen voor verschillende elementen:

  • 5 titels
  • 10 afbeeldingen of video’s
  • 5 teksten
  • 5 beschrijvingen
  • 5 button teksten

Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van alle mogelijkheden en alles zo veel mogelijk in te vullen. Wat je ook kunt doen is een A/B test, waarbij je bijvoorbeeld 1 titel, 1 afbeelding, 1 tekst, 1 beschrijving en 3 verschillende buttons gebruikt. Op deze manier kun je testen welke button het meeste resultaat oplevert. In het advertentiebeheer kun je een voorbeeld van de advertentie bekijken. Je kunt daar ook kiezen voor Meer variaties weergeven. Op deze manier krijg je inzicht in alle mogelijke combinaties.

Resultaten analyseren

Wanneer Facebook voldoende data heeft verzameld, kun je de resultaten van jouw dynamische advertentie analyseren. Ga hiervoor naar het advertentiebeheer en bekijk de resultaten op advertentieniveau. Je kunt op advertentieniveau de resultaten specificeren op basis van de dynamische advertenties. Ga hiervoor naar Specificatie >> Per dynamisch advertentiemateriaalmiddel. Kies vervolgens van welk element je de resultaten wilt vergelijken (bijvoorbeeld de verschillende buttons).

dynamische advertenties analyseren

Op deze manier krijg je bijvoorbeeld inzicht in hoe vaak welke tekst of afbeelding vertoond is en wat de CTR is. Wanneer je gekozen hebt voor een A/B test, kies je hier uiteraard voor het element waar jij meerdere variaties van hebt toegevoegd. Vervolgens kun je bij Kolommen kiezen voor de statistieken die je wilt zien (vertoningen, CTR, conversies etc). Bekijk de statistieken van de verschillende advertentievarianten. Welke button heeft bijvoorbeeld het hoogste doorklikpercentage (CTR) opgeleverd? Gebruik in je volgende campagne deze knop en experimenteer vervolgens weer met andere elementen, zoals verschillende afbeeldingen. Op deze manier kun je de Facebook advertenties doorlopend blijven verbeteren!

Aan de slag met Facebook advertenties

Ben je na dit blogartikel overtuigd van het adverteren in Facebook? Ga dan direct aan de slag met een dynamische advertentie! Wil je hier toch nog wat meer over weten of ontvang je graag hulp bij jouw online marketing strategie? Wij helpen je graag. Neem contact op via de chat of bel naar 076 682 0560.