Frits van den Heijkant

eRocket voorspelt de online marketing trends van 2023

online marketing trends

Het is alweer bijna de tijd om de glazen te klinken en het nieuwe jaar in te luiden. Dit is de tijd waarin we terugkijken op het jaar, maar vooral ook vooruitkijken. De wetenschap dat online marketing continu in beweging is en dus ook in 2023 gaat veranderen, is precies wat ons team drijft. In deze blog delen we de belangrijkste online marketing trends uit 2022. Maar met onze blik vooruit voorspellen we ook de trends voor 2023.

De trends van 2022

Video

Ten eerste was er de explosie van videocontent. 2022 was niet het jaar van de oerknal van video’s, maar in 2022 hebben we een enorme toename gezien in het gebruik van videocontent in marketingcampagnes. Ook intern hebben we bijvoorbeeld ons Tiktok-account een flinke boost gegeven. Een open deur: persoonlijke, originele video’s zorgen voor de meeste betrokkenheid.

Personalisatie

Dat brengt ons bij een andere online marketing trend voor 2022: nog meer personalisatie in marketing. Kunstmatige intelligente en machine learning zijn steeds beter in staat om content af te stemmen op individuele klanten. Dat zien we ook bij Ads hype van 2022: Performance Max. We zien dat deze biedstrategie steeds beter gaat presteren, zeker als er al veel data verzameld is. Op basis van het gedrag en interesse van de klant, bepaalt Google welke advertentie het meest relevant is. En dat werkt dus steeds beter. Een klein nadeel is dat we nog weinig inzichten krijgen. Spoiler voor onze voorspellingen: wij denken (en hopen!) dat dit zal veranderen.

Chatbots

Vergeet ook niet de opkomst van het gebruik van chatbots in marketing. Met de groei van messaging-apps als WhatsApp en Facebook Messenger hebben bedrijven in 2022 steeds vaker chatbots ingezet om klanten te helpen en hen te ondersteunen tijdens het aankoopproces. Een fijne toevoeging die we inzetten bij klanten waar winkelwagenitems niet uitdraaien op aankopen. Met deze vorm van directe en persoonlijke communicatie krijg je de deal rond.

Mobile in stijl

Dit is slechts een van de vele weboptimalisaties die in 2022 voor resultaat zorgden. Mobielvriendelijke websites zijn steeds belangrijker in iedere branche. Uit Klarna Insights van 2022 blijkt bijvoorbeeld dat 79% van de Noord-Amerikanen op de smartphone shopt. 48% van de millennials shopt zelfs wekelijks via de smartphone. Niet voor niets hecht Google zoveel waarde aan een gebruiksvriendelijke website.

 

Online marketing trends in 2023

GA4

Denk je als online marketeer aan 2023, dan denk je aan Google Analytics 4. Op 1 juli 2023 is Universal Analytics verleden tijd. Voor een zachte landing adviseren we je om voor al je UA-accounts alvast een GA4-account aan te maken. De oude, vertrouwde rapporten maken plaats voor toch net iets andere rapporten. Gelukkig kun je handmatig nog veel rapporten inzien. Het grootste verschil is de nadruk op events in plaats van sessies. Met de laatste updates van GA4 worden onze voorspellingen over GA4 steeds positiever.

Third party cookies

In 2023 zullen third party cookies ook langzaam uitgefaseerd worden om in 2024 voorgoed te verdwijnen. Dat betekent dat websitestatistieken minder persoonsgericht zullen worden, retargeting lastiger wordt en lookalike-doelgroepen verdwijnen op Google en Meta. Onze voorspelling is dat data per klantreisfase sorteren nog belangrijker wordt. Voornamelijk de care-fase verdient extra aandacht. Door bestaande klanten te binden en te laten registreren, behoud je retargetingsopties. Mogelijk komen alternatieve tools zoals het Nederlandse Tracedock in opkomst om toch meer inzicht te krijgen in je data. Onze verwachting is dat Google zelf met een tool komt, zoals Google Privacy Sandbox waarin gebruikers niet als individuen maar als groepen worden gevolgd.

SEO

Op het gebied van SEO gaat er in 2023 ook genoeg gebeuren: meer focus op visual search (en dus alt-teksten), mobielvriendelijke websites en lokale SEO. Lokale SEO gaat in 2023 nog belangrijker worden, aangezien steeds meer mensen online zoeken naar producten en diensten in hun omgeving. Ook gebruikt Google je locatie voor relevante advertenties. In 2020 werd al ingeschat dat 46% van de zoekopdrachten een lokale intentie had. Tot slot verwachten we dat Google nog meer de voorkeur geeft aan het EAT-principe (expertise, autoriteit en vertrouwen). Dat betekent: relevante teksten, relevante linkbuilding en een gebruikservaring om je vingers bij af te likken.

SEA

Wat betreft SEA voorspellen we dat het gebruik van slimme doelgroepen en automatisering zal blijven toenemen om ervoor te zorgen dat advertenties gerichter worden getoond aan de juiste mensen op het juiste moment. Er zal meer nadruk komen te liggen op het meten van de ROI van advertentiecampagnes, zodat bedrijven beter kunnen bepalen wat werkt en wat niet. Natuurlijk hopen we dat de inzichten van Performance Max ook met minder omwegen toegankelijk worden.

ChatGPT

Tot slot was ChatGPT op de valreep nog een van de grootste online marketing trends van 2022. Natuurlijk, zonder eindredactie zijn de teksten nog niet perfect. Toch komt zo’n 50% van deze blog uit ChatGPT. Viel jou dit op? Onze verwachting is dat dit veel potentie heeft. Wat te denken van landingspagina’s bijvoorbeeld?

Begin 2023 met een vliegende start

Trap het nieuwe jaar af met een vliegende start. Plan een gesprek met ons in. We gaan graag met je in gesprek over de kansen die we voor jouw bedrijf zien! Neem contact met ons op.

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

AI marketing
AI marketing: hoe Artificial Intelligence online marketing versterkt
Growth hacking
Growth hacking, wat is het en hoe zet jij het vandaag nog in?
online marketing kansen in crisistijd
3 online marketing kansen in crisistijd
Snapchat
Wat is Snapchat, wie gebruikt het en hoe werkt het?

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Online marketing strategie
Zoekmachine optimalisatie
Een ROAS van 1300 met Performance Max voor Online Skateshop

Voor Online Skateshop blijven we altijd de Google Ads campagnes optimaliseren en lopen er altijd experimenten. Via Performance Max campagnes behaalden we hier sky high resultaten.