E-commerce tips voor jouw webshop

e-commerce tips
  • Ecommerce is het verkopen van goederen en diensten via internet
  • Met deze ecommerce tips zorg je voor meer klanten en meer verkoop.
  • Tips: gebruiksvriendelijkheid, fotografie, chatfunctie, reviews, remarketing, conversie optimalisatie, TikTok shop, Pinterest marketing, email automation

 

Bij eRocket hebben we veel klanten met een succesvolle webshop. Door de hoge concurrentie in deze markt zijn we continu aan het zoeken naar de nieuwste kansen op online marketing gebied. We draaien advertentiecampagnes op diverse kanalen, passen growth hacking toe om unieke marketing in te zetten en zorgen dat webshops hoog in Google staan.

Een woord wat vaak in combinatie met webshops gebruikt wordt, is e-commerce. Wij beantwoorden in deze blog de vraag “Wat is e-commerce?” en geven je e-commerce tips. Zo vergoot jij de kans op een succesvolle webshop.

Wat is e-commerce?

E-commerce is de afkorting van “electronic commerce”. Letterlijk vertaald naar het Nederlands is dit: elektronische handel. De e van eRocket komt ook van e-commerce. 😉

E-commerce is het verkopen van goederen en diensten via internet. De online bestedingen van Nederlandse consumenten stijgt nog elk jaar. Volgens onderzoek van Thuiswinkel zijn er vorig jaar 373 miljoen online aankopen in Nederland gedaan. Afgelopen jaren zijn deze getallen alleen maar gestegen. Het kan dus heel belangrijk zijn om jouw bedrijf succesvol te maken. De onderstaande e-commerce tips zullen je helpen bij het creëren van een succesvolle webshop.

Tip 1: Gebruiksvriendelijkheid

Zorg er allereerst voor dat je webshop mobielvriendelijk is. Online shoppen wordt tegenwoordig vaker gedaan via een mobiele telefoon. Hoe irritant is het als je op een website komt waar je niet makkelijk op buttons kunt klikken? Als je webshop niet werkt voor deze doelgroep, heb je kans dat je omzet misloopt. Zorg er dus voor dat je webshop zich aanpast aan verschillende schermgroottes, dat mobiele bezoekers niet te veel hoeven te scrollen en dat knoppen duidelijk aanklikbaar zijn.

Tip 2: Gebruik goede foto’s

De tweede e-commerce tip is wellicht voor de hand liggend, maar toch erg belangrijk. Het is belangrijk om foto’s van goede kwaliteit te hebben. Ook is het een voordeel als je meerdere foto’s per product hebt. Zo krijgen potentiële klanten een beter beeld van het product dat je verkoopt. Foto’s zijn ook noodzakelijk wanneer je wilt adverteren in Google Shopping. 

Wij optimaliseren regelmatig afbeeldingen in Google Shopping. We kijken dan naar de feed die ingeladen wordt en passen de afbeelding van de klant zo aan, dat de foto van de klant direct opvalt tussen alle resultaten.

Daarnaast is het goed om de foto’s Pinterest worthy te maken. Veel potentiële klanten oriënteren zich steeds vaker op Pinterest waardoor je ook daar goed zichtbaar wilt zijn. 

Tip 3: Voeg een chatfunctie toe aan je webshop

Heb jij al een chatfunctie in je webshop? Hiermee bied je jouw klanten de optie om hulp te vragen. Als je deze functie mist, kunnen klanten de website verlaten zonder een aankoop te doen en zonder dat je weet waarom. Niet alleen verhoogt een chatfunctie de kans op aankoop, ook krijg jij een beter beeld van welke informatie op je webshop ontbreekt. Voorbeelden van gratis chatfuncties zijn WhatsApp en tawk.to. 

Tip 4: Voeg reviews toe

De vierde e-commerce tip gaat over reviews. Door reviews toe te voegen aan je webshop of zelfs op specifieke product- of dienstpagina’s creëer je meer vertrouwen. Potentiële klanten vertrouwen namelijk meer de woorden van andere klanten dan de woorden van jouw bedrijf. Dit noemen ze ook wel ‘social proof’. Hoe betrouwbaarder jouw webshop oogt, hoe eerder mensen een aankoop zullen doen. Lees ook eens ons blogartikel over de overtuigingsprincipes van Cialdini om te ontdekken hoe je hier nog beter op kunt inspelen.

Tip 5: Zet remarketing in

Remarketing is een vorm van online marketing waarbij mensen getarget worden die al eerder jouw webshop bezocht hebben. Je kan hierin heel specifiek zijn. Zo is het mogelijk om advertenties te laten zien aan mensen die wél iets in hun winkelmandje hebben gestopt maar niet afgerekend hebben. Hiermee vergoot je de kans dat deze mensen tóch nog die aankoop gaan doen. 

Tip 6: Pas conversie optimalisatie toe

Pas jij al conversie optimalisatie toe binnen je webshop? Dit houdt in dat je verbeteringen doorvoert waarmee je de bezoekers stuurt richting een aankoop. Je kan hierbij gebruik maken van diverse databronnen, zoals Google Analytics en Hotjar. Daarbij maak je eerst inzichtelijk welk pad je bezoekers afleggen en of er ergens bijvoorbeeld knelpunten zitten. Daarna komt het leukste deel: experimenteren. Zo kun je testen of een andere kleur of tekst van de winkelwagen button ervoor zorgt dat mensen meer getriggerd worden een aankoop te doen. 

Tip 7: Maak gebruik van email automationconversie optimalisatie toe

Email marketing is voor webshops van groot belang. Zeker in de cookieloze wereld, wil je veel meer gaan werken met eigen data. Een voorbeeld van gebruik van eigen data is door email adressen te verzamelen. Door email adressen op tijd te verzamelen, zorg je ervoor dat je hier ook direct ecommerce mee kan verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het sturen van een automatische mail zodra bezoekers gestopt zijn bij het winkelwagentje. Wanneer de bezoekers dan niks gekocht hebben, zorg je ervoor dat ze een dag later een email ontvangen met hierin de inhoud van het winkelmandje. Dergelijke emailberichten zorgen vaak al voor een hoger conversiepercentage. 

Tip 8: Zet social media in om ecommerce marketing te versterken

Waar voorheen bijna iedereen via de zoekmachine naar producten zocht, worden nu meer social media kanalen gebruikt. TikTok is een belangrijk kanaal waar mensen producten zien en aankopen. Het is mogelijk om je product via TikTok te plaatsen en te promoten. Veel klanten van ons verkopen hun producten via hun webshop en TikTok

Een ander social media kanaal dat goed in te zetten is bij ecommerce is Pinterest. Via Pinterest marketing is het mogelijk om je productfeed in te laden. Op die manier komen bezoekers ook via Pinterest eerder in contact met je producten.

Kan jij hulp gebruiken van een e-commerce specialist?

Er zijn nog veel meer e-commerce tips, te veel om in 1 blogartikel te benoemen. Kan jouw webshop hulp gebruiken? Of heb je nog vragen over hoe je de bovenstaande tips kan toepassen? Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag waar de kansen liggen!

Meer uit ecommerce halen?

Wij hebben veel succesvolle webshops bij onze klanten. Wil je weten of we kansen zien bij jouw webshop? 

Meer inspirerende blogs

Pinterest shop
Help, mijn Pinterest winkel is weg!
adverteren op bol
Adverteren op bol.com: hoe pak je dat aan?
Storytelling in e-commerce - eRocket
Storytelling in jouw e-commerce: ga de connectie aan
Online marketing voor webshops
Deze online marketing strategie gebruiken wij voor webshops

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Hoeveel moet ik rekenen voor advertentiekosten?
E-commerce marketing
Een ROAS van 1300 met Performance Max voor Online Skateshop

Voor Online Skateshop blijven we altijd de Google Ads campagnes optimaliseren en lopen er altijd experimenten. Via Performance Max campagnes behaalden we hier sky high resultaten.