Webshops worden steeds populairder en zijn inmiddels bijna een must voor iedereen die producten wilt verkopen. Het grote voordeel van webshops is namelijk dat klanten zelf hun eigen producten kunnen uitkiezen en betalen. Dit geautomatiseerde proces bespaart jou zowel tijd als geld. Voor de consument is het grootste voordeel toch wel dat hij zijn favoriete producten eenvoudig vanaf de bank bestelt! Een woord wat vaak in combinatie met webshops gebruikt wordt, is e-commerce. Wij beantwoorden in deze blog de vraag “Wat is e-commerce?” en geven je 5 e-commerce tips. Zo vergoot jij de kans op een succesvolle webshop.
Wat is e-commerce?
E-commerce is de afkorting van “electronic commerce”. Letterlijk vertaald naar het Nederlands is dit: elektronische handel. E-commerce is het kopen en verkopen van goederen en diensten via internet. De online bestedingen van Nederlandse consumenten stijgt nog elk jaar. Volgens onderzoek van Thuiswinkel zijn er vorig jaar 373 miljoen online aankopen in Nederland gedaan. Afgelopen jaren zijn deze getallen alleen maar gestegen. Het kan dus heel belangrijk zijn om jouw bedrijf succesvol te maken. De onderstaande e-commerce tips zullen je helpen bij het creëren van een succesvolle webshop.

Tip 1: Gebruiksvriendelijkheid
Zorg er allereerst voor dat je webshop mobielvriendelijk
is. Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om online te shoppen. Hoe irritant is het als je op een website komt waar je niet makkelijk op buttons kunt klikken? Als je webshop niet werkt voor deze doelgroep, heb je kans dat je omzet misloopt. Zorg er dus voor dat je webshop zich aanpast aan verschillende schermgroottes, dat mobiele bezoekers niet te veel hoeven te scrollen en dat knoppen duidelijk aanklikbaar zijn.
Tip 2: Gebruik goede foto’s
De tweede e-commerce tip is wellicht voor de hand liggend, maar toch erg belangrijk. Het is belangrijk om foto’s van goede kwaliteit te hebben. Ook is het een voordeel als je meerdere foto’s per product hebt. Zo krijgen potentiële klanten een beter beeld van het product dat je verkoopt. Foto’s zijn ook noodzakelijk wanneer je wilt adverteren in Google Shopping.
Tip 3: Voeg een chatfunctie toe aan je webshop
Heb jij al een chatfunctie in je webshop? Hiermee bied je jouw klanten de optie om hulp te vragen. Als je deze functie mist, kunnen klanten de website verlaten zonder een aankoop te doen en zonder dat je weet waarom. Niet alleen verhoogt een chatfunctie de kans op aankoop, ook krijg jij een beter beeld van welke informatie op je webshop ontbreekt. Voorbeelden van gratis chatfuncties zijn WhatsApp en tawk.to.
Tip 4: Voeg reviews toe
De vierde e-commerce tip gaat over reviews. Door reviews toe te voegen aan je webshop of zelfs op specifieke product- of dienstpagina’s creëer je meer vertrouwen. Potentiële klanten vertrouwen namelijk meer de woorden van andere klanten dan de woorden van jouw bedrijf. Dit noemen ze ook wel ‘social proof’. Hoe betrouwbaarder jouw webshop oogt, hoe eerder mensen een aankoop zullen doen. Lees ook eens ons blogartikel over de overtuigingsprincipes van Cialdini om te ontdekken hoe je hier nog beter op kunt inspelen.
Tip 5: Zet remarketing in
Remarketing is een vorm van online marketing waarbij mensen getarget worden die al eerder jouw webshop bezocht hebben. Je kan hierin heel specifiek zijn. Zo is het mogelijk om advertenties te laten zien aan mensen die wél iets in hun winkelmandje hebben gestopt maar niet afgerekend hebben. Hiermee vergoot je de kans dat deze mensen tóch nog die aankoop gaan doen.
Tip 6: Pas conversie optimalisatie toe
Pas jij al conversie optimalisatie toe binnen je webshop? Dit houdt in dat je verbeteringen doorvoert waarmee je de bezoekers stuurt richting een aankoop. Je kan hierbij gebruik maken van diverse databronnen, zoals Google Analytics en Hotjar. Daarbij maak je eerst inzichtelijk welk pad je bezoekers afleggen en of er ergens bijvoorbeeld knelpunten zitten. Daarna komt het leukste deel: experimenteren. Zo kun je testen of een andere kleur of tekst van de winkelwagen button ervoor zorgt dat mensen meer getriggerd worden een aankoop te doen.
Kan jij hulp gebruiken van een e-commerce specialist?
Er zijn nog veel meer e-commerce tips, te veel om in 1
blogartikel te benoemen. Kan jouw webshop hulp gebruiken? Of heb je nog vragen
over hoe je de bovenstaande tips kan toepassen? Neem dan contact met ons op. Het team van
eRocket staat enthousiast klaar om jou te helpen.