E-mailmarketing automation binnen Multi Funnel Marketing

Onze online marketing strategie, Multi Funnel Marketing, is het optimaliseren van alle online marketing om de doelstelling van de klant te behalen. Naast SEO, SEA en Social media is e-mailmarketing één van de kanalen die wij inzetten. Maar hoe past dit kanaal in Multi Funnel Marketing? In dit blogartikel leggen wij het je uit!

Wat is e-mailmarketing automation?

Wat is e-mailmarketing automation eigenlijk? E-mailmarketing is: het op het juiste moment, de juiste persoon met de juiste boodschap benaderen door middel van een (reeks) geautomatiseerde e-mails. E-mailmarketing automation heeft veel verschillende toepassingen. Bijvoorbeeld het verwelkomen van een nieuwe (potentiële) klant die zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, een e-book of checklist heeft gedownload of  het toesturen van tips bij het gebruiken van het product die hij zojuist heeft aangeschaft. Het kan dus voor ontzettend veel worden ingezet. In dit blogartikel gaan we dieper in op wanneer een potentiële klant een e-book, een checklist of een lijst met tips heeft gedownload.

wat is e-mailmarketing automation

Onze online marketing strategie

Met onze eigen ontwikkelde online marketing strategie helpen wij verschillende klanten in diverse branches hun online marketing doelstelling te realiseren. Dit doen wij door het slim inzetten en combineren van de online marketing kanalen. Bij iedere klant doen we onderzoek naar de branche, de doelgroep en bekijken we hoe lang  het aankoopproces is van hun (potentiële) klanten. In de ene branche zoeken mensen 1 keer iets op Google op en converteren direct en in een andere branche is er een lang aankoop/beslissingsproces. Om die reden bekijken we klantspecifiek welke online marketing kanalen we op wat voor manier gaan inzetten. Wanneer er spraken is van een lang beslissings- of aankoopproces is e-mailmarketing een goed kanaal om in te zetten.

Een lang aankoopproces

Gemiddeld zijn mensen pas bereid tot aankoop over te gaan na 7 contactmomenten. Wanneer ze dus niet iets direct willen kopen wil je wel onder de aandacht blijven bij de potentiële klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door remarketing in te zetten. Remarketing is een manier om opnieuw contact te leggen met mensen die eerder op jouw website zijn geweest. Daarnaast kun je ook retargeting via social media (bijvoorbeeld Facebook en Instagram) inzetten om meer contactmomenten te genereren.

Ook kun je dit doen door websitebezoekers iets aan te bieden in ruil voor hun e-mailadres. Dit kan een e-book, checklist, lijst met tips, een korting of iets anders zijn. Of je laat je websitebezoeker zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Wanneer je eenmaal hun e-mailadres hebt kun je e-mailmarketing automation inzetten.

Mere exposure effect

Een voordeel van het vaker onder de aandacht komen bij de potentiële klanten of mensen die nog niet met jouw bedrijf of product bekend zijn, is dat er een mere exposure effect kan ontstaat. Dit betekent dat mensen geneigd zijn een voorkeur te ontwikkelen voor bedrijven/merken/producten waar ze al mee bekend zijn. Dit kan dus ontstaan door het onder de aandacht blijven bij de (potentiële) klant door middel van e-mailmarketing automation en de andere online kanalen binnen Multi Funnel Marketing.

emailmarketing automation

E-mailmarketing automation in Multi Funnel Marketing

Om e-mailmarketing automation in te kunnen zetten heb je dus het e-mailadres nodig van een potentiële klant. Hoe kun je deze verkrijgen? Hiervoor heb je eerst websitebezoekers nodig. Je genereert bezoekers door SEO in te zetten en goed te scoren op bepaalde zoektermen waarin jouw doelgroep zoeken. Daarnaast kun je Google advertenties en social advertenties inzetten om nog meer bezoekers te genereren. Wanneer de bezoekers gegeneerd zijn, bied je jouw checklist, e-book, lijst met tips of iets anders aan die van toegevoegde waarde is. Je wilt dit natuurlijk niet 100% gratis weggeven, het enige wat je hiervoor terugvraagt is hun e-mailadres. Op dat moment komen ze in de e-mailmarketing funnel terecht en kun je e-mailmarketing automation gaan inzetten.

Voorbeeld van e-mailadressen verzamelen via een funnel

Een goed voorbeeld van SEO is dat je ons kunt vinden op “contentkalender template”, je moet dan je e-mailadres ingeven om vervolgens de template te ontvangen in je e-mail. Op dat moment kom je in onze e-mailmarketing funnel terecht. In deze funnel krijg je gespreid over enkele weken e-mails over “contentkalender”. Hierin geven we tips, vragen we wat je van de template vindt, vragen we of je hulp nodig hebt en of wij je daarbij kunnen ondersteunen. Op die manier proberen we eerste een toegevoegde waarde te creëren voor onze (potentiële) klant waardoor hij uiteindelijk contact met ons opneemt. Wanneer hij contact met ons heeft opgenomen is ons doel behaald.

Meer informatie?

Wil je e-mailmarketing automation voor jouw organisatie inzetten en heb je help nodig?  Neem dan gerust contact met ons op via de chat, de contactpagina, telefonisch via 076 782 0560 of via de mail op bori@erocket.nl. Ook kun je vragen of meer informatie contact met ons opnemen.