Dit zijn dé online marketing trends voor 2022

Online marketing staat nooit stil. Elk jaar komen en verdwijnen platforms, hebben we te maken met Google updates en nog veel meer. Met Black Friday en Kerst om de hoek wordt het hoog tijd om naar de trends voor volgend jaar te kijken. In dit blogartikel neem ik je mee in de online marketing trends voor 2022 op het gebied van SEO, SEA en SMM. Zo maak jij komend jaar een vliegende start!

De toekomst van SEO

Eerder dit jaar schreven wij al een blogartikel over de toekomst van SEO. Hier beschreven we 3 punten waar je je met SEO nu op moet focussen. We lichten de trends hierover kort uit.

Mobielvriendelijkheid is een must

De punten die in 2022 nog belangrijker worden zijn mobielvriendelijkheid en voice search. Steeds meer gebruikers zitten op mobiel in plaats van op desktop. Dus zorg dat je website perfect presteert op mobiel. Google wil enkel de beste websites aan zijn bezoekers tonen en straft slechte mobielvriendelijkheid dan ook af.

Voice Search

De tweede SEO trend is voice search. Hoe je hier op kan inspelen? Denk bijvoorbeeld aan het goed invullen van Google Mijn Bedrijf. Wanneer mensen zoekopdrachten uitspreken als ‘dichtstbijzijnde schoenenwinkel’ kan Google eenvoudig jouw winkel en locatie als antwoord geven.

(Vijf sterren) Reviews

Hiernaast is een erg belangrijke online marketing trend voor 2022 het gebruik van reviews. Eerder schreven we al een blog over waarom de sterren van Google zo belangrijk zijn. Online reviews zijn dus enorm belangrijk voor jouw bedrijf. Via Google Mijn Bedrijf kunnen gebruikers meteen eerdere ervaringen met jouw bedrijf zien. Doordat de reviews via Google zijn geplaatst, en niet als referentie op je website staan, worden ze als betrouwbaar beschouwd. De reviews kunnen je dus enorm helpen. Hoe zorg je dat je daar zelf invloed op hebt? Vraag aan tevreden klanten of ze een review achterlaten! Wees niet bang om het gewoon te vragen, het is vaak een kleine moeite. Heb je toch een negatieve review ontvangen? Reageer vriendelijk en vraag naar het probleem. Door uit te stralen dat je de klant wil helpen en het probleem wil oplossen tackel je de negativiteit.

Veranderingen op het gebied van SEA

Ook op het gebied van online adverteren gaan een aantal zaken veranderen. Dit komt met name door updates en ontwikkelingen van Google. Denk aan het verdwijnen van uitgebreide tekstadvertenties én het gebruik van third-party cookies.

Responsieve zoekadvertenties

Google geeft het al een tijdje aan. Vanaf 30 juni 2022 kunnen er geen uitgebreide tekstadvertenties meer worden gemaakt. Dit houdt in dat je enkel een responsieve advertentie maakt. Hierbij geef je een aantal koppen en beschrijvingen aan Google. Google maakt er vervolgens zelf afwisselende advertentieteksten van. Google toont de beste combinatie van teksten op dat moment. Afgestemd op de gebruiker, het apparaat en locatie. Zo worden je advertenties dus nog beter afgestemd op je doelgroep.

Third party cookies bij Google

We hebben goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws, Google gaat stoppen met het gebruik van third-party cookies. Het goede nieuws, dit is uitgesteld naar 2023. Google gaat het geleidelijk aanpakken. Waarom is het slecht nieuws? Deze cookies worden gebruikt om goed te adverteren. Ze zorgen ervoor dat de juiste advertenties bij de juiste doelgroep worden weergegeven. Maar hoe gaat dat dan wanneer deze uitgeschakeld worden? De overgang gaat geleidelijk zodat iedereen tijd krijgt om goede alternatieven te vinden. Bijvoorbeeld het gebruik van Google Analytics 4. Hiermee verzamel je relevante data van de websitebezoekers, zonder cookies.

online marketing trends 2022

Social media is the place to be

We hebben het vorig jaar genoemd en we noemen het nu weer. Het aantal gebruikers op social media blijft toenemen. Social media zijn een makkelijke manier om interactie te hebben met jouw doelgroep en leuke visuele content te plaatsen. Iedere doelgroep is wel op minstens één platform actief. Maar wat gaat er volgend jaar gebeuren en op welke kanalen?

Links in je Instagram story

Eind oktober was het zo ver. Een update waar wij als online marketeers erg lang naar hebben uitgekeken. Elk Instagram account kan een link plaatsen in de story. Waar voorheen alleen accounts met minimaal 10.000 volgers konden verwijzen naar hun website, kan iedereen dit nu. Door middel van een sticker kunnen je volgers meteen naar jouw webpagina. Handig wanneer je wilt verwijzen naar meer informatie, een nieuw artikel, nieuwe producten of gewoon naar jouw website!

TikTok advertenties

Vorig jaar schreven we over de komst van TikTok. Inmiddels heeft de app maandelijks meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd. Vooral wanneer de jongere generaties jouw doelgroep zijn kun je hier niet meer omheen. Hiernaast heeft TikTok onlangs de functie ‘Ads Manager’ gelanceerd. Hiermee kun je advertenties opzetten, inclusief doelgroep targeting en biedstrategieën bepalen. Zo kun je dus ook via dit platform heel gericht adverteren! Let er wel op dat jouw content interessant is en aansluit bij jouw doelgroep.  Zoals TikTok het zelf zegt, maak TikToks, geen advertenties.

In-app shopping

Ook deze online marketing trend gaat als een raket. Gebruikers zitten in de apps Instagram, TikTok, Pinterest en Facebook om inspiratie op te doen. Hoe ideaal is het dan om het product meteen aan te schaffen? Instagram heeft een eigen tabblad en ook op Pinterest krijg je bij je zoekopdracht een winkel tabblad. Hiernaast heeft ook TikTok  eind oktober zijn shopping platform gelanceerd. Laat bezoekers dus de producten kopen die ze zien!

Visuals zijn key

De laatste online marketing trend voor 2022 is het gebruik van visuele content. De enorme groei van TikTok verraadt het eigenlijk al, korte video’s zijn een must. Mensen zijn op zoek naar snelle, aantrekkelijke informatie. Een filmpje van 15 seconden of een infographic is veel aantrekkelijker dan een lang blogartikel. Uiteraard zijn teksten en blogartikelen nog steeds erg belangrijk, anders zouden we dit artikel niet schrijven. Maar vul het eens aan met een uitleg filmpje. Of plaats meer content op social media, als je dat nog niet deed…

Klaar voor een vliegende start?

Naar welke online marketing trends kijk jij het meeste uit? Of welke trends verwacht je komend jaar? Laat het weten en stuur een berichtje naar liselotte@erocket.nl

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 33 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.