Er zijn veel zoekmachines op het internet, waarvan Google de grootste en bekendste is. De zoekmachine die in 1988 gelanceerd werd, verandert continu zijn diensten en geeft steeds meer ruimte aan advertenties, rich snippets en persoonlijke resultaten. Voor veel mensen is Google de standaard zoekmachine, zo ook voor eRocket.
Nu er in Google steeds meer ruimte ingenomen wordt door advertenties, Google Maps, Shopping en andere zaken, zijn er bezoekers die vinden dat de zoekmachine hiermee minder overzichtelijk is geworden.
Google zal nog lang de grootste zoekmachine blijven, maar dit betekent niet dat de competitie stil zit. Door de jaren heen zijn er veel zoekmachines bijgekomen die de concurrentie aan gaan met Google.
Wij hebben verschillende grote zoekmachines in een lijst gezet die Google van de zoekmachine troon willen gooien.
Bing, zoekmachine van Microsoft
Bing is de zoekmachine van Microsoft en stond vroeger ook wel bekend als Live search, Windows Live Search en MSN Search. Het is de standaard zoekmachine van Internet Explorer en staat regelmatig nog geïnstalleerd op nieuwe laptops. Bing wordt de laatste jaren steeds groter. Het lijkt er steeds meer op dat het in de toekomst Google vs. Bing wordt!
Yahoo, overname gigant
De volgende van grote zoekmachines in deze lijst is Yahoo. Yahoo, opgericht in 1995 en toen genaamd “Jerry and David’s Guide to the World Wide Web”, heeft een Amerikaans marktaandeel van 11,9%. Het is de derde zoekmachine van de wereld en zorgt onder andere door overnames dat hun marktaandeel alleen maar groter wordt.
Yandex wil de tweede van Europa worden
Meer dan 60% van de Russische zoekvragen loopt via de zoekmachine Yandex. In Rusland ‘Google je het’ niet, maar je ‘Yandext het’. Yandex heeft zijn pijlen gericht op de Europese zoekmarkt en wil wereldwijd een goede tweede zijn, direct na Google. Dit lukt ze al aardig, want afgelopen periode hebben ze wereldwijd al meer zoekvragen gehad dan Bing.
Van de verschillende zoekmachines in deze lijst is Yandex erg actief bezig met groeien. Yandex blijft hard aan de weg timmeren door continu verbeteringen in de zoekmachine door te voeren en richt zich specifiek op Europa en Rusland. In Rusland zullen ze, mede door de taal, nog lang de grootste zoekmachine blijven. In de rest van Europa zullen ze echter nog moeten groeien om een goed alternatief voor Google te worden.
Baidu, de nummer 1 zoekmachine voor China
De grootste zoekmachine van China, de vierde van de wereld, probeert ook in het westen een voet aan de grond te krijgen. Baidu is een Chinese zoekmachine en heeft hierdoor te maken met censuur vanuit de overheid. Dit zou de zoekmachine in de weg moeten zitten, maar toch behoort Baidu tot de grootsten in de markt.
Baidu probeert door partnerovereenkomsten aan te gaan met Bing en door een onderzoekscentrum in Silicon Valley te openen meer invloed te krijgen op de westerse markt. In Nederland maken we bijna geen gebruik van deze zoekmachine, maar dit zou in de komende jaren zomaar kunnen veranderen.
Conclusie
Er zullen altijd zoekmachines zijn die Google van de troon willen stoten, maar op basis van de kracht van Google zal dat erg langzaam gaan. Ook zal Google continu de concurrenten in de gaten houden en slimmer willen blijven.
Wanneer wij zoekmachine optimalisatie inzetten, doen we dit altijd op een kwalitatieve wijze. Hierdoor zal je niet alleen in Google, maar ook in de andere zoekmachines hogere posities verkrijgen. Mocht je hier meer over willen weten of wil je SEO tips ontvangen? Dan kan je ons aanspreken op de chat of bellen via 076 782 05 60.
Bronnen:
Search Engine Land: Bing reaches 20 percent in US market
iCrossing: A closer look at Yandex Russia
The Next Web: Yandex push into Android
Emerce: B2B vestiging in Nederland voor big data
China Internet Watch
Market share of search engines in the United States