Jouw concurrenten in de Google Ads veiling

Wil je in een korte tijd hoog in de zoekresultaten van Google staan? Dan kun je ervoor kiezen om SEA in te zetten voor jouw website. SEA staat voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren. Met SEA kun je zeer specifiek en doelgericht adverteren op de plek waar veel potentiële klanten beginnen met hun zoektocht: de zoekmachine.

De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google. Het advertentieplatform van Google heet Google Ads (voorheen Google AdWords). Wanneer je adverteert in Google Ads is het van belang om jouw account te blijven analyseren en optimaliseren voor de beste resultaten.

Bij het analyseren is het als adverteerder interessant om je eigen campagnes te vergelijken met de campagnes van concurrenten. Zij zitten immers ook niet stil! Door de campagnes naast elkaar te zetten, word je je meer bewust van de online veiling waarin jouw advertenties meedoen. Die informatie kun je goed gebruiken bij het optimaliseren van je advertenties.

Wie zijn mijn concurrenten in Google Ads?

Wanneer je zelf zoekt op jouw zoekwoorden in Google, zie je de advertenties van jouw bedrijf en die van directe concurrenten naar voren komen. De posities waarin de advertenties worden weergegeven zijn afhankelijk van verschillende factoren. De maximale kosten per klik die je bereid bent om te betalen spelen een grote rol, maar ook de kwaliteitsscore van je website heeft invloed op de volgorde waarin de advertenties in beeld komen.

Veilinginzichten

Wil je meer informatie over je concurrenten in Google Ads? Die vind je in het rapport Veilinginzichten. Dit rapport toont welke concurrenten op dezelfde zoekwoorden adverteren en hoe zij presteren in vergelijking met jouw bedrijf. Het rapport Veilinginzichten is in Google Ads te vinden via ‘zoekwoorden’ en ‘inzicht in de veiling’. Hier toont Google Ads verschillende statistieken die kunnen helpen bij het optimaliseren van je campagnes.

1. Domein van zichtbare URL

In de eerste kolom van het rapport Veilinginzichten zie je de andere deelnemers in de veiling. Dit zijn de bedrijven die regelmatig op dezelfde zoekwoorden adverteren en daarmee jouw online concurrenten.

2. Vertoningspercentage

Het vertoningspercentage ontstaat door het aantal vertoningen dat jouw advertenties hebben ontvangen, te delen door het aantal geschatte vertoningen waarvoor de advertenties in aanmerking kwamen. Er zijn verschillende factoren die bepalen of een advertentie in aanmerking komt voor een vertoning. Onder andere de kwaliteitsscore van de advertentie en de bestemmingspagina spelen een rol, maar ook het maximale bod en de targeting die staat ingesteld. In het voorbeeld worden de advertenties van onze klant bij 39,60% van de zoekopdrachten getoond.

3. Gemiddelde positie

De gemiddelde positie geeft aan op welke positie de advertenties van concurrenten in het algemeen worden getoond op de momenten dat jouw eigen advertentie ook wordt vertoond. Onze klant staat in dit geval gemiddeld op positie 2,2.

4. Overlappercentage

Het overlappercentage toont hoe vaak de advertentie van concurrenten in het algemeen wordt getoond op de momenten dat jouw eigen advertentie ook wordt vertoond. In het voorbeeld heeft onze klant 36,51% overlap met de grootste concurrent.

5. Percentage hogere positie

De percentages in deze kolom geven aan hoe vaak de advertentie van een concurrent in dezelfde veiling op een hogere positie is getoond.

6. Percentage boven aan pagina

Deze kolom toont hoe vaak de advertentie wordt weergegeven boven de organische zoekresultaten. In het voorbeeld is dit bij 67,67% van de vertoningen.

7. Absoluut percentage bovenaan pagina

Dit percentage geeft aan hoe vaak de advertentie helemaal bovenaan de pagina werd gegeven, als allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten. Onze klant staat in 34,55% van de vertoningen op positie 1.

8. Overtreffingspercentage

Het overtreffingspercentage geeft aan hoe vaak jouw advertentie een hogere positie heeft behaald in de veiling dan de advertentie van een andere adverteerder. Ook wordt hierbij bekeken hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven wanneer advertenties van andere beheerders niet in beeld komen.

En nu? Optimaliseren!

Aan de hand van de inzichten die je hebt verkregen uit het rapport Veilinginzichten, kun je jouw campagnes verder optimaliseren. Je weet nu namelijk wie de belangrijkste online concurrenten zijn. Een ander voordeel is dat je het snel zult opmerken wanneer een nieuwe speler gaat adverteren op jouw zoekwoorden.

Een laag vertoningspercentage bij belangrijke zoekwoorden kan erop wijzen dat je budget te laag is. Als je campagne beperkt wordt door budget, verdeeld Google Ads het beschikbare budget over de hele dag. Daardoor zal je in een aantal veilingen niet meedoen en ontvang je minder vertoningen. Ook kan het zijn dat de kwaliteitsscore te laag is, waardoor je minder vaak vertoond wordt. In dat geval raden we aan om de bestemmingspagina te optimaliseren en de advertentierelevantie te verhogen.

Als het overlappercentage met een aantal concurrenten hoog is, is het aan te raden om je advertentie aan te passen. Zorg ervoor dat jouw advertentie eruit springt en dat potentiële klanten zich aangesproken voelen door jouw advertentie.

Wanneer je ziet dat de advertenties van belangrijke concurrenten vaak op een hogere positie worden vertoond, kun je besluiten om je bod aan te passen of de kwaliteitsscore van de bestemmingspagina te verbeteren. De click through rate (CTR) zal hierdoor hoger worden.

Google Ads uitbesteden

Om de beste resultaten uit jouw Google Ads campagnes te halen, is het belangrijk om te blijven optimaliseren. Als je niet genoeg tijd hebt om hier wekelijks mee bezig te zijn, kun je ervoor kiezen om Google Ads uit te besteden aan een specialist. eRocket is jouw Google Ads partner. Wij helpen graag om jouw doelen te behalen om met behulp van Multi Funnel marketing. Je kunt telefonisch contact met ons opnemen via 076 – 782 05 60 of via [email protected].