Niels van Oort

6 redenen waarom je concurrenten hoger scoren in Google

  • Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom jouw concurrent hoger scoort in Google.
  • De content van je concurrent kan uitgebreider, beter en meer relevant zijn dan je eigen content.
  • Ook heeft de techniek grote invloed op organische posities. Denk bijvoorbeeld aan de laadsnelheid.

 

Er zijn meer dan 200 factoren waarop Google je rankings bepaalt. Met SEO probeer je aan zoveel mogelijk van deze factoren te voldoen om een zo hoog mogelijke organische positie te realiseren. Toch komt het soms voor dat die ene vervelende concurrent hoger scoort in Google. Maar hoe kan dat eigenlijk? In dit artikel geven we de meest voorkomende redenen waarom je concurrenten hoger scoren in Google. Verder geven we je ook tips over hoe je hoger kunt komen dan je concurrenten.

 

1. Je concurrent heeft betere content

Onderzoek de pagina waarop je concurrent beter scoort. Hebben zij uitgebreidere content op hun pagina? Dan kan dit een reden zijn waarom je concurrent beter scoort op het zoekwoord waar jij ook op wilt scoren in Google. Je kunt dit tegengaan door jouw pagina verder uit te breiden met:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Infographic
  • Animaties
  •  

Tegenwoordig wordt dit steeds relevanter: hoe rijker en meer gevuld je pagina is, des te langer houd je de aandacht van de bezoeker vast. Google ziet dit als positief en beloont de pagina daarom met een betere ranking. Het optimaliseren van content is daarom een effectieve strategie om hoger te scoren in Google.

Optimaliseren houdt simpelweg in, de kwaliteit van jouw content verbeteren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een zoekwoordenonderzoek te gebruiken. Dit is een mooi bruggetje naar de tweede reden.

 

2. De content van de concurrent sluit beter aan op de zoekintentie

De zoekintentie is de achterliggende gedachten van de gebruiker bij het intypen van de zoekterm. Google heeft hier een model voor bedacht, het see-think-do-care-model. Wanneer je alle zoekwoorden op een rijtje hebt gezet en hebt onderzocht, kun je dit model toepassen om je uiteindelijke keuze te maken met welke zoekwoorden je het best aan de slag kunt gaan in je SEO tekst.

Als de content op jouw pagina niet goed aansluit bij de zoekintentie van het zoekwoord, dan kan het zijn dat je concurrenten hoger scoren in Google op dit zoekwoord. Je kunt beter gaan scoren door de zoekintentie van het trefwoord waarop je wilt scoren goed te analyseren om vervolgens je content daarop aan te passen. Wil je dat mensen direct overgaan op conversie, kies dan woorden die in de DO-fase zitten. Wil je meer merk- of naamsbekendheid, richt je dan meer op de SEE of THINK-fase.

Heb je veel concurrenten in je nabije omgeving? Dan is het te adviseren om je lokale SEO te optimaliseren. Vooral wanneer je een dienst of product in een lokaal gebied aanbiedt.

Het gebruikmaken van long-tail-zoekwoorden is ook een effectieve strategie. Dit zijn langere zoektermen die, hoewel ze misschien minder zoekvolume hebben, relevanter zijn voor de zoeker. Stel, je verkoopt schoenen, dan kun je je beter richten op ‘zwarte leren schoenen’ in plaats van alleen op ‘schoenen’.

Ook in deze situatie is het belangrijk om goed in te spelen op de zoekintentie van de gebruiker. Versterk je website of landingspagina’s met nieuwe content met de focus op lokale of longtail zoektermen. Op deze manier haal je relevante gebruikers naar je website. 

Concurrenten scoren hoger in Google

 

3. Je concurrent heeft zijn SEO titel en headings geoptimaliseerd

Eén van de factoren om hoger binnen Google te scoren is het verwerken van het belangrijkste zoekwoord in de SEO titel en headings.

Kleine side note, zorg er wel voor dat de titel niet wordt ‘afgebroken’ in Google. Houdt rekening met het ‘maximale’ aantal tekens. Als de concurrent zijn SEO titel en headings goed heeft geoptimaliseerd en jij nog niet, dan kan het zijn dat zij hoger in Google scoren.

Hierbij enkele tips waar je rekening mee kunt houden:

  • Een goede SEO titel is duidelijk en helder.
  • Een goede SEO titel prikkelt de lezer en zorgt ervoor dat ze door willen klikken.
  • Een goede SEO titel schept een verwachting.
  • Een goede SEO titel sluit aan op de zoekintentie van de zoekterm waarop je wilt scoren (zie tip 2).
  • Een goede SEO titel is tussen de 40 en 60 leestekens.

 

4. Snellere Laadtijden

Een cruciale factor die vaak over het hoofd wordt gezien bij het optimaliseren van je website voor Google, zijn de laadtijden. Websites die sneller laden, bieden niet alleen een betere gebruikerservaring, maar worden ook door Google beloond met hogere rankings. Dit komt omdat Google streeft naar een snelle en efficiënte zoekervaring voor zijn gebruikers. Als de website van je concurrent aanzienlijk sneller laadt dan die van jou, kan dit een reden zijn waarom zij hoger scoren. Je kunt dit aanpakken door je website te analyseren met tools zoals Google’s PageSpeed Insights. Deze tool biedt concrete aanbevelingen om de laadsnelheid van je pagina’s te verbeteren, zoals het optimaliseren van afbeeldingen, het minimaliseren van JavaScript en CSS, en het verbeteren van serverreactietijden. Door deze aanpassingen door te voeren, kun je niet alleen je positie in Google verbeteren maar ook de algehele gebruikerservaring op je site verhogen.

5. Je concurrent heeft een mobielvriendelijke website

In een wereld waar meer dan de helft van alle zoekopdrachten op Google via mobiele apparaten wordt gedaan, is mobielvriendelijkheid niet langer een optie maar een noodzaak. Google heeft mobielvriendelijkheid als een belangrijke rankingfactor aangemerkt, wat betekent dat websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten een betere kans hebben om hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Als je merkt dat je concurrenten beter scoren, kan dit komen doordat hun websites beter zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dit omvat aspecten zoals responsief design, dat ervoor zorgt dat je website er goed uitziet en functioneert op diverse schermformaten, en touch-vriendelijke navigatie, die navigeren op een touchscreen vergemakkelijkt. Je kunt de mobielvriendelijkheid van je website testen met Google’s Mobile-Friendly Test en, indien nodig, aanpassingen doorvoeren om ervoor te zorgen dat je site voldoet aan de verwachtingen van zowel gebruikers als zoekmachines. Door de mobielvriendelijkheid van je website te verbeteren, verbeter je niet alleen je SEO-prestaties maar zorg je ook voor een betere ervaring voor je mobiele bezoekers.

6. Je concurrent heeft een hogere autoriteit

Je hebt je pagina volledig on-page geoptimaliseerd, de structuur op de pagina staat goed, de content sluit aan op de zoekintentie en toch scoort je concurrent hoger dan jij in Google (zelfs als hun content overduidelijk niet beter is). Hoe kan dit? Dit kan komen doordat je concurrent een website heeft met een hogere autoriteit. Een hoge autoriteit is een zeer belangrijke factor binnen het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines, zoals Google. De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe kun je de autoriteit van je website verhogen?

  • Backlinks verkrijgen – Dit zijn sites die met een link naar jouw pagina verwijzen.
  • Interne linkbuilding – Dit zijn linkjes die naar een andere pagina op je site verwijzen. (👈 zoals deze!)
  • De website SEO technisch in orde maken (o.a. XML-sitemap toevoegen, website mobielvriendelijk maken, laadsnelheid versnellen en robots.txt inrichten).

 

Wil jij weer hoger in Google scoren dan je concurrent?

Zorg er dan eerst voor dat je al onze tips hebt toegepast. Heb je daarna nog steeds niet het gewenste resultaat? Er zijn, zoals eerder gezegd, nog 196 andere aspecten waar je rekening mee kunt houden. Wij helpen je hier graag mee verder! Neem contact met ons op en we laten weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf! ?

 

 

Behaal resultaat met SEO

Bespreek de kansen met SEO om beter in de zoekmachines te komen.

Meer inspirerende blogs

SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Alternatief zoekmachine Google
Alternatief Google: complete zoekmachine lijst
Praktische SEO tips
10 Praktische SEO tips voor jouw website
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Welke online marketing diensten pakken jullie op?
Welke rapportages delen jullie?
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?