4 redenen waarom je concurrent hoger scoort in Google

Er zijn meer dan 200 factoren waarop Google je rankings bepaalt. Met SEO probeer je aan zoveel mogelijk van deze factoren te voldoen om een zo hoog mogelijke organische positie te realiseren. Toch komt het soms voor dat die ene vervelende concurrent je voorbijstreeft in Google. Maar hoe kan dat eigenlijk? In dit artikel geven we de 4 meest voorkomende redenen waarom je concurrent boven je staat.

1. Je concurrent heeft betere content

Onderzoek de pagina waarop je concurrent beter scoort. Hebben zij uitgebreidere content op hun pagina? Dan kan dit een reden zijn waarom je concurrent beter scoort op het zoekwoord waar jij ook op wilt scoren in Google. Je kunt dit tegengaan door jouw pagina verder uit te breiden met tekst, afbeeldingen, een video, een infographic, animaties of andere vormen van content. Daarnaast kun je deze content ook direct optimaliseren waardoor jouw positie kan stijgen.

2. De content van de concurrent sluit beter aan op de zoekintentie

Een andere reden kan zijn dat de pagina van de concurrent beter aansluit op de zoekintentie van de gebruiker. De zoekintentie is de achterliggende gedachten van de gebruiker bij het intypen van de zoekterm. Google heeft hier een model voor bedacht, het see-think-do-care-model. Als de content op jouw pagina niet goed aansluit bij de zoekintentie van het zoekwoord, dan kan het zijn dat je concurrent hoger scoort in Google op dit zoekwoord. Je kunt beter gaan scoren door de zoekintentie van het trefwoord waarop je wilt scoren goed te analyseren om vervolgens je content daarop aan te passen.

3. Je concurrent heeft zijn SEO titel en headings geoptimaliseerd

Eén van de factoren om hoger binnen Google te scoren is het verwerken van het belangrijkste zoekwoord in de SEO titel en headings. Zorg er wel voor dat de titel niet wordt 'afgebroken' in Google. Als de concurrent zijn SEO titel en headings goed heeft geoptimaliseerd en jij nog niet, dan kan het zijn dat zij hoger in Google scoren. Hierbij enkele tips waar je rekening mee kunt houden:

  • Een goede SEO titel is duidelijk en helder.
  • Een goede SEO titel prikkelt de lezer en zorgt ervoor dat ze door willen klikken.
  • Een goede titel schept een verwachting.
  • Een goede titel sluit aan op de zoekintentie van de zoekterm waarop je wilt scoren (zie tip 2).

4. Je concurrent heeft een hogere autoriteit

Je hebt je pagina volledig on-page geoptimaliseerd, de structuur op de pagina staat goed, de content sluit aan op de zoekintentie en toch scoort je concurrent hoger dan jij in Google (zelfs als hun content overduidelijk niet beter is). Hoe kan dit? Dit kan komen doordat je concurrent een website heeft met een hogere autoriteit. Een hoge autoriteit is een zeer belangrijke factor binnen Google en ook binnen het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines. De autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google. Hoe kun je de autoriteit van je website verhogen?

  • Backlinks verkrijgen
  • Interne linkbuilding
  • De website SEO technisch in orde maken (o.a. XML-sitemap toevoegen, website mobielvriendelijk maken, laadsnelheid versnellen en robots.txt inrichten).

Wil jij weer boven je concurrent scoren in Google?

Wil jij eindelijk weer boven je concurrent scoren? Zorg er dan eerst voor dat je al onze tips hebt toegepast. Heb je daarna nog steeds niet het gewenste resultaat? Gelukkig zijn er nog meer aspecten waar je rekening mee kunt houden. Neem contact met ons op en we laten weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf 😉.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.