Calendly conversiemetingen in Google Ads met Google Tag Manager

Calendly
Highlights
  • Met de Calendly Listener kun je conversies uit Calendly meten
  • Test via Google Tag Manager uitvoerig of de conversies goed gemeten worden

 

Dit artikel is een advanced artikel waarin we verdieping bieden om Calendly meetbaar te maken. We snappen dat jij als ondernemer dit liever overlaat aan ons als online marketeer. 

Wil jij de conversies van je Calendly-boekingsplatform meten in Google Ads? Het meten van conversies is essentieel voor elke campagne. Als je alleen Calendly-afspraken wilt meten, kan dit eenvoudig door het meten van een url/bedanktpagina. Buckle up, want in deze blog gaan we je laten zien hoe je de volledige flow kunt meten met Calendly, Google Ads en Google Tag Manager! Zo meet je bijvoorbeeld ook wie er jouw Calendly-pagina bekeken heeft.

Stap 1: Calendly listener tag aanmaken

Laten we beginnen met het aanmaken van de Calendly listener tag via een aangepaste (custom) HTML-tag in Google Tag Manager. Open Google Tag Manager en maak een nieuwe tag aan. Geef de tag een herkenbare titel, zoals “cHTML – Calendly listener”. Selecteer “Aangepaste HTML” als tagconfiguratie en voeg het onderstaande script toe aan de gegevenslaag. Als Calendly op meerdere pagina’s staat, selecteer dan “all pages” bij triggers. Als Calendly alleen op één pagina staat, kun je ook een trigger instellen voor alleen die pagina.

cHTML – Calendly listener – script:

<script>

window.dataLayer = window.dataLayer ||[];

window.addEventListener(‘message’,

  function(e) {

    if (e.data.event && e.data.event.indexOf(‘calendly’) === 0) {

      window.dataLayer.push({

        ‘event’ : ‘calendly’,

        ‘calendly_event’ : e.data.event.split(‘.’)[1]

      });

    }

  }

);

</script>

Deze tag haalt nu gebeurtenissen op uit Calendly en stuurt ze naar de gegevenslaag, waar Google Tag Manager “luistert”. Op deze manier kun je zien wie Calendly heeft bezocht, een datum heeft geselecteerd en een afspraak heeft gepland. Handig, toch? Nu kun je ook in de gaten houden of bijvoorbeeld je Calendly optimalisaties nodig heeft. Als veel gebruikers afhaken bij het plannen van een afspraak, kijk dan of je voldoende beschikbare datums hebt.

Maar in deze blog richten we ons vooral op het meten van de variabele “event_scheduled” van Calendly als conversie in Google Ads.

Stap 2: Gegevensvariabelen en triggers

Het doel is om ervoor te zorgen dat de “cHTML – Calendly listener” één specifieke gegevensvariabele vastlegt, namelijk wanneer iemand een afspraak heeft ingepland. Op deze manier kun je jouw belangrijkste conversie meten in Google Ads via Calendly.

Laten we eerst een nieuwe variabele aanmaken. Ga naar Variabele > Scroll naar “Door de gebruiker gedefinieerde variabele” en klik op “Nieuw”. Deze algemene variabele noemen we “dlv – calendly_event”. Het type variabele is “Variable voor gegevenslaag”. Vul de naam van de variabele voor de gegevenslaag in als “calendly_event”.

Nu is het tijd om de triggers in te stellen. Navigeer naar Triggers > Nieuw. Voor deze algemene trigger gebruiken we de naam “Custom – calendly”. Maak een triggerconfiguratie aan voor “Aangepaste gebeurtenis” (bij overige gebeurtenissen). Geef de gebeurtenis de naam “calendly”. Kies “Alle aangepaste gebeurtenissen” en sla de instellingen op. Laten we nu dezelfde stappen herhalen om de geboekte afspraken apart te kunnen meten in Google Ads:

Noem deze trigger “Custom – Calendly – event_scheduled”. Maak een triggerconfiguratie aan voor “Aangepaste gebeurtenis” (bij overige gebeurtenissen). Geef de gebeurtenis de naam “calendly”. Kies “Sommige aangepaste gebeurtenissen” en selecteer de zojuist aangemaakte variabele “dlv – calendly_event”. Stel de voorwaarde in als “bevat” met de waarde “event_scheduled”. Vergeet niet om op te slaan!

Op deze manier hebben we specifieke triggers gecreëerd om zowel de algemene Calendly-gebeurtenis als de geboekte afspraken apart te kunnen meten. Wil je ook triggers maken voor de andere stappen? Natuurlijk kan dat! Gebruik de volgende waarden: “event_type_viewed” voor de gebeurtenis “Event type bekeken” en de waarde “date_and_time” voor de gebeurtenis “Datum en tijd geselecteerd”. Op deze manier kun je de verschillende acties in Calendly afzonderlijk meten en optimaliseren.

Samenwerken met eRocket

Stap 3: Tag aanmaken

De variabelen en triggers zijn nu aangemaakt, dus laten we nu de tags maken! Maak een nieuwe tag aan met de titel “Google Ads – calendar events – event_scheduled”. Selecteer het tagtype “Conversies bijhouden”. Voordat we deze tag aan Google Ads koppelen, voeren we eerst een test uit. Vul bij de conversie-ID bijvoorbeeld “0” in en bij het conversielabel “nog_invullen”. Koppel vervolgens de trigger “Custom – Calendly – event_scheduled” aan de tag en sla deze op.

Stap 4: Test en debug je container

Nu je alle variabelen en tags hebt ingesteld, is het tijd om je container te testen en eventuele fouten op te sporen. Open de debugmodus en plan een testafspraak in. Controleer of je tag wordt gefired. Als dat het geval is, dan is je tag gelukt! Nu kun je een conversie aanmaken in Google Ads en de conversie-ID en het conversielabel aanpassen aan jouw specifieke instellingen. Test de Calendly conversiemeting nog een keer in je Google Ads account.

Ready for lift-off!

Met behulp van Google Tag Manager kun je nu nauwkeurig de prestaties van je Calendly-afspraken meten in Google Ads. Deze krachtige tools zullen je helpen om je conversiedoelen te behalen en je campagnes naar nieuwe hoogten te brengen! 🚀

Heb je toch nog vragen of loop je ergens tegenaan? Geen zorgen, we staan klaar om je verder te helpen! Neem contact met ons op of plan een kennismaking in via onze eigen Calendly.

Haal meer uit Calendly

Meet de volledige flow in Calendly met de Calendly Listener.

Meer inspirerende blogs

Fromulieren optimaliseren
Website formulieren optimaliseren voor meer conversies doe je zo
conversie optimalisatie stappenplan
Conversie optimalisatie in 5 eenvoudige stappen
Pirate Funnel Canvas Growth Hacking
Conversies meten in Google Analytics 4
34% meer leads uit Google Ads met Hypotheek Visie

Wij zagen veel mogelijkheden om het Google Ads account van Hypotheek Visie beter te structureren en het budget effectiever in te zetten. We zijn gestart met het opzetten van de Google Ads campagne voor één vestiging. Op verschillende vlakken behaalden we direct goede resultaten: 55% meer conversies en 15% lagere kosten per conversie.