Binnen eRocket maken wij regelmatig gebruik van brainstorms. Van korte en spontane sparsessies voor projecten tot geplande momenten met het hele team. Vaak kom je samen namelijk tot heel andere ideeën dan alleen. Ook binnen growth hacking zijn brainstorms erg belangrijk. En laten we daar bij eRocket nou net veel mee bezig zijn. In dit artikel geef ik 5 tips waarmee jij je brainstorm creatief kunt inschieten.
5 brainstorm tips (in growth hacking én daarbuiten)
Onderstaande tips kun je toepassen in jouw brainstorms tijdens het growth hacken, maar ook op andere momenten. Succes!
1. Houding/omgeving
De houding van de deelnemers is cruciaal. Wil jij een actieve brainstorm waar iedereen met ideeën komt? Organiseer de brainstorm dan staand. Je zal merken dat je op deze manier tot veel meer ideeën komt. Wat ook kan helpen, is de brainstorm organiseren op een andere plek. Ga bijvoorbeeld eens de buitenlucht in of verzamel in de kantine. Een nieuwe omgeving zorgt vaak voor nieuwe, frisse ideeën!
2. No limits
Je organiseert een brainstorm om tot nieuwe ideeën te komen. Maar hoe zorg je er nou voor dat er écht nieuwe ideeën geopperd worden en geen zaken die al eerder besproken zijn? Door geen kaders aan te brengen. Je kan starten met een kleine oefening waarbij iedereen associaties opschrijft. Start met één woord en ga vervolgens alle deelnemers af. Wat is hun eerste gedachte bij dit woord? Op deze manier zal je merken dat iedereen in de flow komt en ook het ‘denken in hokjes’ wat meer los durft te laten.
3. Geen kritiek
Moedig wilde ideeën aan. Ook al is een idee niet realistisch, dit kan wel weer tot een out-of-the-box, maar haalbaar ander idee leiden! Zo kunnen deelnemers elkaar versterken. Het ene idee kan weer leiden tot een compleet ander idee. Zorg er daarom voor dat je elkaar niet beperkt tijdens de brainstorm en reageer positief op alle ideeën.
4. Let op de tijd
Wanneer je een brainstorm organiseert, is het goed om deze direct in te plannen met een eindtijd. Benoem aan het begin van de brainstorm hoe lang je de tijd hebt. Aan de ene kant kan je denken dat je hierdoor meer tijdsdruk ervaart, maar aan de andere kant houd je iedereen wel gefocust. Zo zorg je ervoor dat je zo min mogelijk afdwaalt tijdens je brainstorm.
Is de brainstorm onderdeel van een growth hack sessie? Maak dan één persoon verantwoordelijk voor het leiden van de brainstorm. Dit kun je opnemen in je Growth Hack rolverdeling.
5. Gebruik oefeningen
Bij de tweede tip gaven we het al aan: je kan oefeningen gebruiken om de creativiteit binnen je team te versterken. Start je brainstorm bijvoorbeeld met een energizer om iedereen actief te krijgen of organiseer deze halverwege als je merkt dat de aandacht begint te verslappen.
Let’s go!
Met deze tips zorg je gegarandeerd voor een creatieve brainstorm. Wil je een keer brainstormen met één van onze online marketeers of ben je benieuwd wat wij met growth hacking voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op door te mailen naar info@erocket.nl of vul ons contactformulier in.