- Big data voor SEO: krijg diepgaand inzicht in zowel jouw zoekresultaten als die van de concurrentie.
- Gebruik big data om organisch marktaandeel te berekenen en groeikansen te identificeren
Hoe presteren de zoektermen? Op welke manier zijn we zichtbaar? Hoeveel marktaandeel hebben we? Welke zoektermen maken impact? Deze vragen kunnen we uitgebreid beantwoorden met onze big data analyse! Met big data verzamelen we zoveel mogelijk gegevens. In het geval van SEO verzamelen we alle mogelijke data over de zoekresultaten. Niet alleen jouw resultaten, maar ook die van die concurrentie.
Wat is het voordeel van big data voor SEO?
Het inzetten van big data voor SEO heeft veel voordelen. We krijgen niet alleen meer inzicht in de eigen prestaties, maar ook in de prestaties van de concurrentie en de hele markt.
- Inzicht in het organisch marktaandeel en de groeikansen
- Inzicht in welke zoektermen veel impact hebben op het websiteverkeer
- We zien hoe jouw website scoort ten opzichte van de concurrent of zelfs de hele markt
- We kunnen de data makkelijk combineren aan andere bronnen, om zo een complete analyse te maken
SEO analyse voor jouw posities
Wanneer we een big data analyse uitvoeren voor jouw SEO strategie krijgen we inzicht in de complete zoekresultaten. Denk hierbij aan de posities van jouw website en die van de concurrenten. Maar ook hoe het zoekresultaat eruit ziet. Scoor je met een normale link, een afbeelding of ben je zichtbaar in de veelgestelde vragen? Met big data ‘scrapen’ we de resultatenpagina’s om al deze informatie te verzamelen.
Met een webshop wil je natuurlijk ook zichtbaar zijn in de afbeeldingen. Heb je een fysieke locatie? Dan zijn de lokale resultaten erg belangrijk. Schrijf je veel blogartikelen? Dan wil je scoren in de featured snippets en veelgestelde vragen!
Maak impact
Hoe hoger je scoort in Google, hoe meer gebruikers er zullen doorklikken naar jouw website. En hoe hoger het zoekvolume, hoe meer gebruikers er zijn om te klikken. Combineer je deze twee factoren, dan ga je impact maken. Scoor jij met vijf zoektermen op positie 1, maar hebben die alle vijf een laag zoekvolume? Dan is de kans groot dat je meer impact maakt met een zoekterm die iets lager scoort maar een hoog zoekvolume heeft.
Met big data creëer je een simpel overzicht van de zoektermen die sterk bijdragen aan jouw websiteverkeer.
Verover de markt met big data
Met big data kunnen we het organische marktaandeel berekenen. Dit kan bijvoorbeeld per productcategorie of per dienst. Zo zie je waar de kansen liggen!
In onderstaande grafiek bekijken we de prestaties van alle zoektermen binnen de categorieën ‘damesschoenen’ en ‘damesjassen’. Hier zien we dat we op het gebied van damesjassen sterk scoren ten opzichte van de concurrentie. De zoektermen rondom damesschoenen presteren ook goed, maar daar valt nog winst te behalen.
Wil jij big data voor jouw SEO strategie?
Big data zet de koers uit voor jouw SEO strategie. Het geeft je de mogelijkheid om snel groeikansen te spotten en voor te blijven op de concurrentie. Wil jij ook een big data analyse? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.