Big data & online marketing: dit zijn de mogelijkheden

Big data & online marketing

In de online marketing wereld is het van groot belang dat je je bezoekers goed begrijpt. Big data en online marketing is een geweldige combinatie. Want de toekomst voorspellen op data? Wil dat nou niet! In dit blogartikel neem we je mee in deze grote ontwikkeling. We vertellen je wat big data is én hoe jij kan profiteren van de inzichten die wij opdoen uit de data.

Wat is big data?

De laatste jaren zien we dat big data steeds meer een container begrip begint te worden. Daarom vertellen we je eerst wat we bedoelen met big data. Simpel gezegd is big data een extreem grote gegevensverzameling. Het moet altijd voldoen aan de 3 V’s: Volume, Velocity en Verscheidenheid. De definitie van big data luidt dan ook als volgt: Big data is data met meer verscheidenheid die in steeds grotere volumes en met meer velocity aankomt. We begrijpen het goed als dit je nog steeds niet veel zegt. Daarom lichten we alle 3 V’s apart toe.

Volume

Uiteraard gaat het om grote hoeveelheden data. Hierbij gaat het om zowel gestructureerde als ongestructureerde data waar een bedrijf beschikking over heeft.

Velocity

Met grote snelheid stroomt data bedrijven binnen. Zoveel data kan een groot voordeel zijn. Maar die data moet dan wel in een korte tijd verwerkt worden. Velocity staat voor de snelheid waarop de data verwerkt kan worden.

Verscheidenheid

Een ander kenmerk van big data is verscheidenheid. Met verscheidenheid bedoelen we dat de data uit verschillende databronnen voort komt.

Big data & online marketing

Waarom is big data dan zo krachtig voor een online marketing strategie? Als online marketeers maken we elke dag beslissingen in onze Multi Funnel Marketing strategie. Dit doen we op basis van verschillende databronnen en ervaringen die we in het verleden hebben opgedaan. Hier behalen we mooie resultaten mee. Toch kost deze methode relatief veel tijd en heb je nog steeds de kans dat je inzichten misloopt.

Dat is waar big data een belangrijke rol kan spelen. Onze eRocketeers streven altijd naar de beste resultaten voor onze klanten. Dankzij big data hebben we de mogelijkheid om verschillende databronnen te combineren. Zo komen we sneller en beter tot beslissingen. Bij eRocket gaan we altijd met de laatste ontwikkelingen mee. We verwachten dan ook komende jaren steeds meer op basis van big data bij te kunnen sturen. Benieuwd naar welke trends wij nog meer bezig zijn? lees dan ook: Dit zijn dé online marketing trends voor 2022.

Google analytics

Big data voor je SEO strategie

Big data zetten we graag in voor SEO optimalisaties. Het kan ontzettend goed helpen bij het identificeren met laaghangend fruit. Dit zijn pagina’s waar we met kleine optimalisaties, grote resultaten kunnen behalen. Met big data is het goed mogelijk om precies in te zien via welke zoekwoorden je klanten converteren. Tegelijkertijd kun je zien op welke pagina deze mensen terecht zijn gekomen. Daarnaast kun je ook nog zien hoe hoog deze pagina’s in Google scoren. Aan de hand van dit overzicht kun je dus eenvoudig zien welke pagina je het beste kunt optimaliseren om meer conversies te genereren. Uiteraard is het wel belangrijk dat je goed weet hoe je deze pagina’s moet optimaliseren. Heb je weinig ervaring met zoekmachine optimalisaties. Bekijk dan ook eens deze SEO tips.

Geld besparen & resultaat vergroten

Big data kan dus zeer interessant zijn voor SEO, maar ook zeker voor SEA. Weet je welke zoekwoorden voor jouw website converteren? Dan kan je ook inschatten welke zoektermen volgens Google bij je website passen. Door op deze zoektermen te gaan adverteren win je een groter deel van het totale verkeer. Daarnaast betaal je minder dan voor andere zoektermen waar je op adverteert. Dat komt omdat Google jouw advertentie relevanter zal vinden dan die van jouw concurrenten. Uiteindelijk resulteert dit dus in meer conversies tegen lagere kosten.

Voorspel de toekomst met eRocket

Dit zijn slechts een paar mogelijkheden van big data. Er zijn nog veel meer manieren om de toekomst te voorspellen met big data. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Onze experts helpen je graag verder.