Bèta feature in Google Ads: de leadformulierextensie

Sinds een aantal maanden is het mogelijk om direct een conversiedoel aan Google Search advertenties te koppelen. Er loopt namelijk een bèta feature, genaamd leadformulierextensies. Met leadformulierextensies kun je jouw tekstadvertenties uitbreiden met een contactformulier. Zo is het niet langer een vereiste dat potentiële klanten jouw website bezoeken en kunnen ze nog sneller contact opnemen. Wie wil dat nou niet? Of die gedachte klopt, vertellen we in dit artikel.

Wat zijn extensies?

Google Ads biedt verschillende mogelijkheden om een product of dienst aan te prijzen via een advertentie. Maar hoe fijn is het als jouw unique selling points direct worden uitgelicht? Dit kun je doen met advertentie extensies.

U
Wat zijn extensies?
Extensies zijn uitbreidingen op de koppen en beschrijvingen die in Google Ads advertenties getoond worden.

Welke extensies zijn er?

  • Locatiegericht:
    • Locatie-extensies
    • Locatie-extensies voor partners
  • Contactgericht:
    • Oproepextensies
    • Berichtextensies
    • Leadformulierextensies
  • Conversiegericht:
    • Sitelinkextensies
    • Highlight-extensies
    • Extensies voor website-informatie
    • Prijsextensies
  • Appgericht:
    • App-extensies

De leadformulierextensie

Nieuw in dit rijtje is dus de leadformulierextensie. Google zegt het volgende over deze nieuwe extensie: “Met leadformulierextensies kunt u de interesse van potentiële klanten vastleggen als ze op Google zoeken naar uw bedrijf, producten of services.” Deze formulieren helpen dus bij het verzamelen van leads.

Waarom voegt Google deze extensie toe?

Google probeert op verschillende manieren om bezoekers zo lang mogelijk binnen de Google-omgeving te houden. Dit zien we bijvoorbeeld in ontwikkelingen zoals Google Flights en Google for Jobs, maar ook door bijvoorbeeld antwoorden op vragen te geven met featured snippets. De leadformulierextensie loopt in lijn met deze ontwikkelingen: bezoekers hoeven immers de Google-omgeving niet te verlaten om contact op te nemen met een bedrijf.

Hoe werkt het precies?

Om de leadformulierextensie toe te voegen, ga je naar een bestaande campagne of advertentiegroep. Vervolgens navigeer je in het menu naar ‘Advertenties en extensies’ en klik je op ‘Extensies’. Hier klik je op het blauwe plusje om de leadformulierextensie toe te voegen.

Stap 1

In de eerste stap selecteer je de call-to-action. Google heeft een aantal opties beschikbaar gesteld met aantal standaard call-to-actions, zoals ‘downloaden’, ‘aanmelden’ en ‘offerte aanvragen’. Ook creëer je in de eerste stap een extensietekst. Deze tekst mag maximaal 30 tekens bevatten.

Leadformulierextensie

Stap 2

Stap 2 is het maken van een leadformulier. In dit leadformulier maak je een kop van maximaal 30 tekens, voeg je de bedrijfsnaam toe en plaats je een beschrijving van maximaal 200 tekens. Ook geef je aan welke informatie je van jouw klanten wilt ontvangen. Hierbij kun je op dit moment kiezen uit naam, telefoonnummer, e-mailadres, plaats, postcode, provincie en land. Ook kun je vragen naar de bedrijfsnaam, functie, e-mailadres op het werk en telefoonnummer op het werk. Zo probeert Google deze extensie ook voor B2B adverteerders interessant te maken.

Om het leadformulier compleet te maken, kun je ook een achtergrondafbeelding toevoegen.

Het formulier

Stap 3

Bij de derde stap kun je een indieningsbericht maken dat getoond wordt na het versturen van het leadformulier. Hierop kun je de lead bedanken voor de informatie en is een button beschikbaar waarmee alsnog de website bezocht kan worden.

Formulierinzending

Hoe meet je de resultaten van de leadformulierextensie?

Wanneer een leadformulier wordt geopend, dan wordt dit door Google gezien als een klik. Het invullen van een formulier wordt gezien als een conversie. Je kunt per campagne de resultaten van de leadformulierextensie inzien. Ook zijn er mogelijkheden om de inzendingen direct door te laten sturen naar een CRM systeem, bijvoorbeeld via Zapier.

Is het een aanrader?

We begonnen dit artikel met de voordelen van de leadformulierextensie: potentiële klanten kunnen nog sneller contact met je opnemen. Echter bevindt de leadformulierextensie zich op dit moment nog in bèta en blijven de resultaten bij veel adverteerders achter. Google wil meer gebruikers binnen de Google-omgeving houden, maar het blijkt toch dat veel potentiële klanten liever eerst de bedrijfswebsite bezoeken voordat ze contact opnemen. Logisch? Misschien wel! Grote resultaten blijven helaas dus nog uit.

Daarnaast is de koppeling tussen de extensie en een CRM systeem niet altijd eenvoudig. Is dat bij jou ook het geval? Dan adviseren wij om de resultaten op dit moment nog handmatig te blijven controleren. Er komt waarschijnlijk nog weinig resultaat uit, dus is het handmatig prima te doen.

Google blijft deze bèta feature verder ontwikkelen, dus het is zeker een extensie om in de gaten te blijven houden.

Google Ads optimalisaties

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van de leadformulierextensie of wil je op een andere manier meer rendement uit je online advertentiebudget halen? eRocket helpt je graag verder. We kijken graag vrijblijvend naar jouw campagnes om de mogelijkheden in beeld te brengen. Je kunt ons bereiken via 076 782 0560 of door een mail naar arianne@erocket.nl te sturen.