Wat is de beste tijd om content te posten op LinkedIn?

LinkedIn is het sociale media platform dat zich specifiek richt op de professionals en is bedoeld voor professionele doeleinden. Inmiddels staat de teller al bijna op een half miljard personen uit meer dan 200 landen die zich hebben aangemeld op de website. LinkedIn noemt zichzelf dan ook het grootste professionele netwerk ter wereld. In Nederland zijn er ruim 600.000 personen dagelijks actief op LinkedIn. Het doel van LinkedIn is dat het professionals van over de hele wereld bij elkaar wil brengen zodat ze succesvoller en productiever zijn. LinkedIn biedt hiervoor verschillende mogelijkheden, zo kun je contact onderhouden met zakelijke relaties, zoeken naar vacatures, op de hoogte blijven van brancheontwikkelingen of (nieuwe) content delen.

Wat zien LinkedIn gebruikers op hun tijdlijn?

Meer dan 80% van onze LinkedIn tijdlijn is organische content die geschreven is door personen, bedrijven of een groep die je volgt. Het overige gedeelte bestaat uit aanbevelingen voor bijvoorbeeld vacatures, (blog) artikelen of advertenties. Iedereen krijgt iets anders op zijn tijdlijn te zien en dat komt door het algoritme dat LinkedIn gebruikt. Door middel van het algoritme zorgt LinkedIn ervoor dat personen alleen berichten te zien krijgen die voor de gebruiker relevant zijn.

Waarom posten op LinkedIn?

Er zijn verschillende redenen om te posten op LinkedIn, maar waar moet je aan denken bij het posten? Belangrijk is om te weten wie je doelgroep is. Daarnaast is het belangrijk je doel van tevoren te bepalen, dit kan zijn het activeren van de doelgroep, het informeren van de doelgroep of je wilt juist leads genereren. Naast dat het doel bepaald moet worden is het ook belangrijk dat je relevante berichten post op LinkedIn. Wanneer je bericht relevant is voor je doelgroep zal dit tot meer interactie, ‘likes’ of ‘comments’ leiden. Als het bericht voor veel interactie zorgt en/of veel ‘likes’ krijgt pikt het algoritme van LinkedIn dit op. Hierdoor zal het bericht en de volgende keer dat je iets post sneller in de tijdlijn van jouw doelgroep voorbij komen. Je moet dus voordat je iets post op LinkedIn de volgende vragen voor jezelf kunnen beantwoorden:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Welk doel wil ik bereiken met mijn post? / Wat wil ik dat mijn doelgroep doet?
  3. Is de post relevant en ga ik mijn doel bereiken met deze post?

Wat is de beste tijd om te posten op LinkedIn?

Op deze vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Dit is namelijk afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken en wat je doel is. Voor elke organisatie en ieder merk zal dit verschillen, maar er zijn enkele onderzoeken geweest die handvaten bieden. Zo heeft Coosto onderzocht wanneer de meeste interactie op een LinkedIn post is. Uit het onderzoek blijkt het beste moment om 10 uur ’s ochtends of tussen 19 en 20 uur ‘s avonds te zijn. Wat de weekdagen betreft worden dinsdag, woensdag en donderdag aangeraden om te posten en het weekend afgeraden. Waarbij woensdag om 19 uur de meeste interactie plaats vindt op LinkedIn. Wil je juist jouw doelgroep activeren om contact op te nemen, dan zijn kantoortijden het beste moment om te posten.

Tijdstip posten LinkedIn

Zoals eerder aangegeven is er geen eenduidig antwoord op de vraag. De verschillende studies geven handige richtlijnen mee, maar dit zijn misschien niet de beste tijden voor jouw merk of organisatie. Daarom is het beste om zelf uit te gaan testen wat de besten tijden zijn voor jou. Wanneer je zelf data gaat verzamelen en analyseren zul je kunnen bepalen wat het beste moment is voor jou om je doel te behalen.

Tool voor posten op LinkedIn

Wanneer je de juiste momenten hebt gevonden voor jouw doelgroep, maar niet altijd op dat tijdstip tijd hebt om te posten, kan je gebruik maken van tools. Online zijn er meerdere tools te vinden. HootSuite is er hier één van, hierbij heb je zowel een gratis als betaalde versie. Vanuit de website kan je verschillende social media kanalen beheren waaronder LinkedIn, Twitter en Facebook. Met de gratis versie van HootSuite kan je maximaal 30 berichten tegelijkertijd inplannen. Deze tool werkt zowel op mobiel als desktop. Wanneer je voor de betaalde versie gaat dan kun je meer berichten inplannen en daarnaast ook in teamverband werken op de website.

Social media marketing

Bij eRocket gebruiken wij LinkedIn als onderdeel van social media marketing. Een social media plan maken we altijd aan de hand van het Multi Funnel plan. We kiezen op basis van jouw doelstelling verschillende social media kanalen die we kunnen inzetten om deze te kunnen halen. Social media marketing is zeer geschikt om het gesprek met (potentiële) klanten aan te gaan. Unieke en goede content zorgt voor meer interactie en betrokkenheid van jouw doelgroep. Ook kan er gebruik worden gemaakt van betaalde campagnes om jouw doelgroep te bereiken.

Ga aan de slag!

Door zelf aan de slag te gaan zul je ontdekken wat voor jouw onderneming of merk het juiste moment is of momenten zijn om te posten op LinkedIn. Wil je hulp bij het bepalen van de beste tijd om te posten op LinkedIn? Of wil je graag meer horen over onze social media marketing of over Multi Funnel strategie? Je kunt ons telefonisch bereiken op 076 782 05 60 of via [email protected].