Wat is de beste tijd om content te posten op LinkedIn?

LinkedIn is het sociale media platform dat zich specifiek richt op de professionals. Het is bedoeld voor professionele doeleinden. Inmiddels staat de teller al bijna op een half miljard personen uit meer dan 200 landen die zich hebben aangemeld op de website. LinkedIn noemt zichzelf  het grootste professionele netwerk ter wereld. In Nederland zijn er ruim 600.000 personen dagelijks actief op LinkedIn. Het doel van LinkedIn? Professionals van over de hele wereld bij elkaar brengen zodat ze succesvoller en productiever zijn. LinkedIn biedt hiervoor verschillende mogelijkheden. Zo kun je contact onderhouden met zakelijke relaties, zoeken naar vacatures, op de hoogte blijven van brancheontwikkelingen of (nieuwe) content delen.

Wat zien LinkedIn gebruikers op hun tijdlijn?

Meer dan 80% van onze LinkedIn tijdlijn is organische content die geschreven is door personen, bedrijven of een groep die je volgt. Het overige gedeelte bestaat uit aanbevelingen voor bijvoorbeeld vacatures, (blog) artikelen of advertenties. Iedereen krijgt iets anders op zijn tijdlijn te zien. Dat komt door het algoritme dat LinkedIn gebruikt. Met het algoritme zorgt LinkedIn ervoor dat personen alleen berichten te zien krijgen die voor de gebruiker relevant zijn.

Waarom posten op LinkedIn?

Er zijn verschillende redenen om te posten op LinkedIn. Maar waar moet je aan denken bij het posten? Belangrijk is om te weten wie je doelgroep is. Daarnaast is het belangrijk je doel van tevoren te bepalen. Dit kan zijn het activeren van de doelgroep, het informeren van de doelgroep of  leads genereren. Het is ook belangrijk dat je relevante berichten post op LinkedIn. Wanneer je bericht relevant is voor je doelgroep zal dit tot meer interactie, ‘likes’ of ‘comments’ leiden. Als het bericht voor veel interactie zorgt en/of veel ‘likes’ krijgt pikt het algoritme van LinkedIn dit op. Hierdoor zal het bericht en de volgende keer dat je iets post sneller in de tijdlijn van jouw doelgroep voorbij komen. Je moet dus voordat je iets post op LinkedIn de volgende vragen voor jezelf kunnen beantwoorden:

  1. Wie is mijn doelgroep?
  2. Welk doel wil ik bereiken met mijn post? / Wat wil ik dat mijn doelgroep doet?
  3. Is de post relevant en ga ik mijn doel bereiken met deze post?

Wat is de beste tijd om te posten op LinkedIn in 2022?

Op deze vraag zijn verschillende antwoorden mogelijk. Dit is namelijk afhankelijk van de doelgroep die je wilt bereiken en wat je doel is. Voor elke organisatie en ieder merk zal dit verschillen, maar er zijn enkele onderzoeken geweest die handvaten bieden. Zo heeft Coosto onderzocht wanneer de meeste interactie op een LinkedIn post is. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste interactie op donderdag tussen 18:00u en 20:00u, op vrijdag om 10:00u en op woensdag om 16:00u plaatsvindt. Wat de weekdagen betreft worden dinsdag, woensdag en donderdag aangeraden om te posten en het weekend afgeraden. Logisch natuurlijk, want LinkedIn is een zakelijk platform en wordt dus vooral doordeweeks gebruikt. Je wilt je berichten dus ook het liefst op werkdagen plaatsen. Hiermee heb je een grotere kans op interactie en hoe meer interactie op een post, hoe groter de kans is op een hoog bereik.
Beste tijd posten LinkedIn
Zoals eerder aangegeven is er geen eenduidig antwoord op de vraag. De verschillende studies geven handige richtlijnen mee, maar dit zijn misschien niet de beste tijden voor jouw merk of organisatie. Daarom is het beste om zelf uit te gaan testen wat de besten tijden zijn voor jou. Wanneer je zelf data gaat verzamelen en analyseren, kun je bepalen wat het beste moment is voor jou om je doel te behalen.

Hoe ontdek je zelf het beste moment voor een LinkedIn post?

In online marketing hebben we een gouden regel: leren door te experimenteren. Je kunt zelf jouw ‘sweet spots’ qua tijd achterhalen door een eenvoudig experiment te starten. Tijd om zelf aan de slag te gaan! Je gaat een aantal weken lang op verschillende dagen/tijdstippen berichten plaatsen en analyseert de statistieken om zo de beste tijd voor een LinkedIn post te ontdekken.

  1. Maak een contentplanning
    Bedenk onderwerpen waarover je wilt schrijven en maak een aantal posts. Zet dit in een planning, zodat je structureel berichten plaatst voor een bepaalde periode. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om twee maanden lang, twee keer per week een bericht te plaatsen.
  2.  

  3. Plaats je posts op verschillende momenten
    Tevreden over je content? Plaats je berichten volgens planning op LinkedIn. Wissel af qua dag en tijd om zoveel mogelijk data van verschillende tijdstippen te verzamelen.
  4.  

  5. Analyseer de statistieken
    Na afloop van de twee maanden ga je de data analyseren om te bepalen wat je beste berichten zijn geweest. Bij een bedrijfspagina doe je dit eenvoudig via Statistieken → Updates. Wat valt op aan je beste berichten? Zijn er bepaalde tijdstippen of dagen waarop je een hoger bereik of meer interactie hebt gehad? Mogelijk zijn dat jouw beste momenten om op LinkedIn te posten.

 
Tijd is natuurlijk niet de enige prestatiefactor bij een bericht. Kijk bij het analyseren van de data ook naar de inhoud van je post (tekst en afbeelding), het onderwerp en of er nog andere factoren zijn die mogelijk invloed hebben gehad (taggen van mensen, oproep tot reacties etc.). Trek de juiste learnings en maak aan de hand daarvan weer een nieuw experiment. Zo vind je zelf het beste moment om te posten op LinkedIn voor jouw account!

Maak gebruik van een contentkalender

Naast het beste tijdstip van posten op LinkedIn is natuurlijk ook de inhoud van je posts heel belangrijk. Iets wat je kan helpen om structureel betere content te creëren is een contentkalender. Op een contentkalender houd je eenvoudig bij welke LinkedIn-post je wanneer wilt plaatsen en wat het onderwerp en de inhoud is. Op deze manier kun je je content beter voorbereiden, wat er voor zal zorgen dat deze ook inhoudelijk sterk is. Bij eRocket hebben we onze eigen contentkalender template ontwikkelt. We delen natuurlijk graag onze kennis, dus het template is voor jou gratis te downloaden via onderstaande button.

download template

Tool voor posten op LinkedIn

Wanneer je de juiste momenten hebt gevonden voor jouw doelgroep, maar niet altijd op dat tijdstip tijd hebt om te posten, kan je gebruik maken van tools. Online zijn er meerdere tools te vinden. HootSuite is er hier één van, hierbij heb je zowel een gratis als betaalde versie. Vanuit de website kan je verschillende social media kanalen beheren waaronder LinkedIn, Twitter en Facebook. Met de gratis versie van HootSuite kan je maximaal 30 berichten tegelijkertijd inplannen. Deze tool werkt zowel op mobiel als desktop. Wanneer je voor de betaalde versie gaat dan kun je meer berichten inplannen en daarnaast ook in teamverband werken op de website.

Social media marketing

Bij eRocket gebruiken wij LinkedIn als onderdeel van social media marketing. Een social media plan maken we altijd aan de hand van het Multi Funnel plan. We kiezen op basis van jouw doelstelling verschillende social media kanalen die we kunnen inzetten om deze te kunnen halen. Social media marketing is zeer geschikt om het gesprek met (potentiële) klanten aan te gaan. Unieke en goede content zorgt voor meer interactie en betrokkenheid van jouw doelgroep. Ook kan er gebruik worden gemaakt van betaalde campagnes om jouw doelgroep te bereiken.

Ga aan de slag!

Door zelf aan de slag te gaan zul je ontdekken wat voor jouw onderneming of merk het juiste moment is of momenten zijn om te posten op LinkedIn. Wil je hulp bij het bepalen van de beste tijd om te posten op LinkedIn? Of wil je graag meer horen over onze social media marketing of over Multi Funnel strategie? Neem dan contact met ons op.

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday