Alles wat jij wilt weten over duplicate content

Duplicate content: vrijwel iedereen in online marketing land kent het begrip en bijna iedere website heeft ermee te maken. Het houdt grofweg in dat dezelfde content op meerdere URL’s beschikbaar is. Google streeft er echter naar om pagina’s met verschillende inhoud weer te geven. Daarmee komen ook de broodjeaapverhalen de wereld in: krijg je een penalty van Google als je dubbele content hebt? In dit artikel vertellen we je alles wat jij wilt weten over duplicate content (en meer!).

Wat is duplicate content?

Wanneer jouw website verschillende pagina’s met dezelfde inhoud heeft of als jouw content overeen komt met die op een andere website, spreken we van duplicate content.

Wat is het?

De term duplicate content wordt gebruikt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) om inhoud te beschrijven die op meer dan één webpagina wordt weergegeven.

Het kan op verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld:

1. Door technische instellingen
Denk hierbij aan een website die zowel op www als non-www of op http én https draait.

2. Door herhaling van tekst
Denk hierbij aan het herhalen van substantiële blokken content op verschillende pagina’s binnen je eigen website.

3. Door content te ‘lenen’
Doordat iemand jouw content gebruikt op zijn eigen website.

4. Door standaard content
Doordat je standaard content van fabrikanten of leveranciers gebruikt en andere websites dit ook doen.

Zoals je hieruit kunt opmerken, kunnen we binnen zoekmachine optimalisatie onderscheid maken tussen interne (nummer 1 en 2) en externe duplicate content (nummer 3 en 4).

Wat is interne dubbele content?

Interne duplicate wordt grotendeels door jouzelf veroorzaakt en is een veelvoorkomend probleem bij webshops.

Wat is interne duplicate content?
Dit is de term die wordt gebruikt om de inhoud te beschrijven die op meer dan één webpagina binnen hetzelfde domein wordt weergegeven.

Webshops hebben vaak producten die onder meerdere categorieën vallen, waardoor die betreffende productpagina’s via verschillende URL’s bereikbaar zijn. Als je bij Google niet aangeeft dat het om dezelfde content gaat, wordt er dubbele content gecreëerd. Bijvoorbeeld:

https://voorbeelddomein.nl/categorie/ontbijt/crackers
https://voorbeelddomein.nl/categorie/lunch/crackers

Een andere manier waarop interne dubbele inhoud veroorzaakt kan worden, is doordat je veelvuldig dezelfde tekst op verschillende URL’s plaatst, bijvoorbeeld met SEO-doeleinden. Vaak zien we dat bij het creëren van zogenoemde landingspagina’s teksten grotendeels gekopieerd worden en op verschillende URL’s beschikbaar worden gemaakt, bijvoorbeeld in combinatie met een plaatsnaam. Bijvoorbeeld:

https://voorbeelddomein.nl/online-marketing-breda
https://voorbeelddomein.nl/online-marketing-tilburg

Verderop in dit artikel bespreken we met welke oplossingen je interne dubbele content kunt voorkomen.

Wat is externe dubbele content?

Naast interne bestaat er ook externe duplicate content. Externe duplicate content kan door jezelf worden gecreëerd of juist door een andere partij.

Wat is externe duplicate content?
Dit is de term die wordt gebruikt om de inhoud te beschrijven die op meer dan één webpagina op verschillende domeinen wordt weergegeven.

Het ontstaat door het 1-op-1 overnemen van bijvoorbeeld productinformatie van een fabrikant, merkinformatie van een leverancier of een persbericht van een nieuwswebsite op je eigen website. Dit gebeurt vaak onbewust en is verklaarbaar, zeker wanneer je een grote website of webshop hebt en veel content moet creëren.

Duplicate content

Waarom kan het een probleem zijn?

Is er reden tot paniek als je duplicate content hebt? Niet per se. Het liefste wil je dit vermijden, maar als je her en der wat dubbele content op je website hebt staat is dat geen reden om je zorgen te gaan maken. Waarom wil je het dan toch vermijden?

1. Google negeert het

Google wil namelijk gebruikers altijd de meest relevante resultaten laten zien en gebruikers zitten er niet op te wachten meerdere keren dezelfde content te zien. Bij interne duplicate content is dat niet zo erg, behalve wanneer Google niet jouw voorkeurs-URL toont. Dan moet je aan de slag met onze oplossingen. Bij externe duplicate content kan het wel een probleem opleveren, zeker wanneer Google er niet in slaagt om vast te stellen welke pagina het origineel is. Dan kan het voorkomen dat de oorspronkelijke auteur geen credits krijgt voor het artikel en niet wordt weergegeven in de zoekresultaten.

2. Minder crawltijd voor je website

Als de Googlebot op je website belandt, gaat deze aan de slag met het crawlen van al jouw webpagina’s. Als de Googlebot heel veel URL’s met dezelfde inhoud tegenkomt, houdt deze het snel voor gezien. Een website met veel duplicate content is namelijk niet zo interessant. Het nadeel hiervan is dat je het risico loopt dat belangrijke pagina’s niet meer worden gecrawld door Google en daardoor ook niet zichtbaar zijn in de SERP.

3. Mogelijk lagere SEO-rankings

Google is in principe goed in staat om dubbele content af te handelen zodat je website er niet onder lijdt. Toch wordt er regelmatig gewaarschuwd dat duplicate content tot lagere rankings kan leiden. Dat kan dan bijvoorbeeld gebeuren doordat andere websites naar verschillende versies van je duplicate content gaan linken, waardoor je linkwaarde verliest. De kracht van de links wordt dan namelijk verdeeld over alle duplicates. Daardoor kan het zijn dat je lager scoort met je content dan het geval zou zijn wanneer je maar één variant beschikbaar zou hebben.

 

Hoe herken je dubbele content?

Nu je weet dat het beter is om duplicate content te voorkomen, moet je natuurlijk eerst opsporen of je dubbele content hebt en op welke pagina’s. Er zijn hier verschillende manieren voor:

1. Zoeken in Google

De simpelste manier om te zoeken naar dubbele inhoud is door een stuk tekst van een pagina te kopiëren en daarop te zoeken in Google. Als je die tekst tussen aanhalingstekens plaatst, dan zoekt Google naar pagina’s met datzelfde stukje tekst achter elkaar.

2. Online tools

Er zijn verschillende online tools waarmee je kunt controleren op duplicate content. Op bijvoorbeeld Copyscape en Siteliner voer je simpelweg de URL in van de pagina die je wilt controleren. Copyscape zoekt dan op Internet naar mogelijke kopieën van de tekst op de ingevoerde URL.

3. Bureaublad tools

Bureaublad tools zoals Screaming Frog zijn enorm handig bij het opsporen van dubbele content. In Screaming Frog kun je de spider jouw websites laten crawlen. Vervolgens krijg je in het tabblad ‘content’ de optie om ‘exact duplicates’ of ‘near duplicates’ te kiezen. Hiermee krijg je een duidelijk zicht op jouw interne duplicate content.

 

Welke oplossingen zijn er voor duplicate content?

Nu je weet hoe je het moet opsporen, heb je waarschijnlijk wel wat werk te doen. Vrijwel iedere website heeft namelijk te maken met duplicate content. Het voorkomen hiervan is altijd aan te raden. We geven een aantal tips hoe je dat kunt doen:

1. Wissel belangrijke elementen voldoende af

In sommige gevallen valt herhaling niet uit te sluiten. Zorg er dan in ieder geval voor dat je belangrijke elementen afwisselt. Denk hierbij aan het gebruik van titels, afbeeldingen, delen van alinea’s, SEO titels en SEO beschrijvingen.

2. Gebruik een 301-redirect

Met de zogenoemde 301-redirect geef je aan dat de pagina permanent verplaatst is naar een andere locatie. Een bezoeker die de duplicaat-URL wil bezoeken, wordt dan automatisch doorgeleid naar de juiste URL. Het voordeel van het gebruik van een 301-redirect is dat de linkwaarde doorvloeit naar de originele pagina. Ook voorkom je hiermee een 404-foutmelding.

3. Gebruik de canonical tag

Dit klinkt wellicht heel technisch, maar het gebruik van de canonical tag is eenvoudig. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” op een pagina die niet de pagina met de oorspronkelijke tekst is. Als je een tekst plaatst waarvan je weet dat deze al te vinden is op internet of wanneer er een tweede pagina wordt gecreëerd met dezelfde inhoud, dan zet je deze tag in. Hierbij kun je altijd de hulp inschakelen van je webbouwer. Heb je een WordPress website? Installeer dan de Yoast SEO WordPress plugin. Daarmee kun je zelf rel=”canonical” toevoegen aan je pagina.

 

Mythes over duplicate content

Zoals we eerder al schreven is dubbele content niet altijd reden tot paniek. Laat je dus niet gek maken door de broodjeaapverhalen. Duplicate content veroorzaakt geen Google penalty. Wel wordt unieke content gewaardeerd met een hogere ranking.

 

Meer informatie

Wil je meer informatie over duplicate content of heb je een andere SEO vraag? Wij helpen je graag! Je kunt mij bereiken via arianne@erocket.nl of 076 782 0560.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 26 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5