Daniek Teurlinx

Dit is duplicate content en zo los je het op!

Wat is duplicate content
  • Duplicate content is een van de 200 SEO ranking factoren
  • Probeer dit zoveel mogelijk te vermijden
  • Er bestaat interne en externe duplicate content
  • Monitor de content op je website regelmatig

 

Duplicate content houdt grofweg in dat dezelfde content op meerdere URL’s of websites beschikbaar is. Google streeft er echter naar om pagina’s met unieke inhoud weer te geven. Dat draagt namelijk bij aan een optimale gebruikerservaring. Tegelijkertijd ontstaan er ook broodje-aapverhalen over dit onderwerp: krijg je een penalty van Google als je dubbele content hebt? In dit artikel vertellen we je alles wat jij moet weten over duplicate content en wat je kunt doen om dit te voorkomen.

Wat is duplicate content?

Wanneer jouw website verschillende pagina’s met dezelfde inhoud heeft of als jouw content overeenkomt met inhoud van een andere website, spreken we van duplicate content. Dat is ook de definitie die Google hanteert. “De term duplicate content wordt gebruikt in zoekmachineoptimalisatie (SEO) om inhoud te beschrijven die op meer dan één webpagina wordt weergegeven.”

Dubbele content kan op 4 verschillende manieren ontstaan, bijvoorbeeld:

  1. Door technische instellingen
    Dit is bijvoorbeeld het geval bij een website die zowel op www als non-www of op http én https te bezoeken is.
  2. Door herhaling van tekst
    Denk hierbij aan het herhalen van substantiële content blokken op verschillende pagina’s binnen je eigen website.
  3. Door content te ‘lenen’
    Dit is het geval wanneer iemand jouw content gebruikt op zijn eigen website.
  4. Door standaard content
    Wanneer je gebruik maakt van standaard content van bijvoorbeeld fabrikanten of leveranciers en andere websites dit ook doen, ontstaat duplicate content.

Op het gebied van SEO onderscheiden we dus twee soorten duplicate content. Intern (nummer 1 en 2) en extern (nummer 3 en 4).

Wat is interne duplicate content?

Er is sprake van interne dubbele content wanneer content op meer dan één webpagina binnen hetzelfde domein wordt weergegeven.

Webshops hebben vaak producten die onder meerdere categorieën vallen, waardoor die betreffende productpagina’s via verschillende URL’s bereikbaar zijn. Als je bij Google niet aangeeft dat het om dezelfde content gaat, wordt er dubbele content gecreëerd.

Voorbeeld:

Het product ‘crackers’ staat gelinkt aan twee categorieën: ontbijt en lunch. Het betreft hier dezelfde productpagina, die via verschillende links wordt opgehaald. De ene pagina wordt opgehaald via de ontbijtcategorie, de andere via de lunchcategorie. De inhoud op de pagina is hier hetzelfde, omdat het in beide gevallen om het product crackers gaat. Je hebt hier dus te maken met interne duplicate content. Het gebruiken van een canonical tag kan hierbij helpen. Hierbij geef je aan de crawler aan dat de huidige pagina een kopie is van een andere pagina en dat je de andere pagina belangrijker vindt en je dus wilt dat die hoger scoort in de zoekresultaten.

Een andere manier waarop interne dubbele inhoud veroorzaakt kan worden, is doordat je veelvuldig dezelfde tekst op verschillende URL’s plaatst, bijvoorbeeld met SEO-doeleinden. Vaak zien we dat bij het creëren van zogenoemde landingspagina’s (denk aan combinaties van zoekwoorden met plaatsnamen) teksten grotendeels gekopieerd worden en op verschillende URL’s beschikbaar worden gemaakt. Vervolgens blijft het gros van de tekst hetzelfde en worden enkel de plaatsnamen aangepast.

Voorbeeld:

Verderop in dit artikel bespreken we met welke oplossingen je interne dubbele content kunt voorkomen.

Wat is externe duplicate content?

Naast interne bestaat er dus ook externe duplicate content. Er is sprake van externe duplicate content wanneer dezelfde inhoud op verschillende domeinen wordt weergegeven.

Dit kan door jezelf worden gecreëerd of juist door een andere partij ontstaan. Het ontstaat door het 1-op-1 overnemen van bijvoorbeeld productinformatie van een fabrikant, merkinformatie van een leverancier of een persbericht van een nieuwswebsite op je eigen website. Dit gebeurt vaak onbewust en is verklaarbaar, zeker wanneer je een grote website of webshop hebt en veel content moet creëren.

Wat is duplicate content

Waarom kan het een probleem zijn?

Is er reden tot paniek als je duplicate content hebt? Niet per se. Het liefste wil je dit vermijden, maar als je her en der wat dubbele content op je website hebt staan is dat geen reden om je zorgen te maken. Waarom wil je het dan toch vermijden?

Google negeert het

Google wil gebruikers altijd de meest relevante resultaten laten zien en zorgen voor een optimale gebruikerservaring. Gebruikers zitten er niet op te wachten meerdere keren dezelfde content te zien. Mocht je dus pagina’s met dezelfde inhoud hebben, dan is de kans groot dat je maar met één pagina in de zoekmachine rankt. Bij interne duplicate content is dat niet zo erg, behalve wanneer Google niet jouw voorkeurs-URL toont. Dan moet je aan de slag met onze oplossingen. Bij externe duplicate content kan het wel een probleem opleveren, zeker wanneer Google er niet in slaagt om vast te stellen welke pagina het origineel is. Dan kan het voorkomen dat de oorspronkelijke auteur geen credits krijgt voor het artikel en niet wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Minder crawltijd voor je website

Als de Googlebot op je website belandt, gaat deze aan de slag met het crawlen van al jouw webpagina’s. Als de Googlebot heel veel URL’s met dezelfde inhoud tegenkomt, houdt deze het snel voor gezien. Een website met veel duplicate content is namelijk niet zo interessant. Het nadeel hiervan is dat je het risico loopt dat belangrijke pagina’s niet meer worden gecrawld door Google en daardoor ook niet zichtbaar zijn op de zoekresultatenpagina.

Mogelijk lagere SEO-rankings

Google is in principe goed in staat om dubbele content af te handelen zodat je website er niet onder lijdt. Toch wordt er regelmatig gewaarschuwd dat duplicate content tot lagere rankings kan leiden. Dat kan dan bijvoorbeeld gebeuren doordat andere websites naar verschillende versies van je duplicate content gaan linken, waardoor je linkwaarde verliest. De kracht van de links wordt dan namelijk verdeeld over alle duplicates. Daardoor kan het zijn dat je lager scoort met je content dan het geval zou zijn wanneer je maar één variant beschikbaar zou hebben.

Hoe herken je dubbele content?

Nu je weet dat het beter is om duplicate content te voorkomen, moet je natuurlijk eerst opsporen of je dubbele content hebt en op welke pagina’s. Er zijn hier verschillende manieren voor:

Zoeken in Google

De simpelste manier om te zoeken naar dubbele inhoud is door een stuk tekst van een pagina te kopiëren en daarop te zoeken in Google. Als je die tekst tussen aanhalingstekens plaatst, dan zoekt Google naar pagina’s met datzelfde stukje tekst achter elkaar.

Online tools

Er zijn verschillende online tools waarmee je kunt controleren op duplicate content. Op bijvoorbeeld Copyscape en Siteliner voer je simpelweg de URL in van de pagina die je wilt controleren. Copyscape zoekt dan op Internet naar mogelijke kopieën van de tekst op de ingevoerde URL. Siteliner zoekt juist binnen jouw website naar interne duplicate content.

Bureaublad tools

Bureaublad tools zoals Screaming Frog zijn enorm handig bij het opsporen van dubbele content. In Screaming Frog kun je de spider jouw websites laten crawlen. Vervolgens krijg je in het tabblad ‘content’ de optie om ‘exact duplicates’ of ‘near duplicates’ te kiezen. Hiermee krijg je duidelijk zicht op jouw interne duplicate content.

Welke oplossingen zijn er?

Nu je weet hoe je duplicate content moet opsporen, heb je waarschijnlijk wel wat werk te doen. Vrijwel iedere website heeft hier namelijk mee te maken. Het voorkomen van dit probleem is altijd aan te raden.
We geven een aantal tips hoe je dat het best kunt doen:

Schrijf originele/unieke teksten

Mocht je pagina’s hebben waarop dezelfde informatie staat, probeer deze dan net wat anders te verwoorden. Heb je bijvoorbeeld een pagina ‘online marketing breda’ en ‘online marketing tilburg’, vervang dan niet alleen het woordje Breda voor Tilburg, maar schrijf een geheel nieuwe tekst. Hetzelfde geldt voor een stukje ‘Over Ons-tekst’ wat bij veel websites (voor een deel) ook op de homepage wordt geplaatst. Herschrijf zo’n stukje met andere woorden. Bekijk onze SEO copywriting tips voor het schrijven van een goede SEO tekst.

Voor het oplossen van duplicate content is het ook aan te raden om een ander persoon te vragen om de teksten te schrijven. Op deze manier zorg je ervoor dat de tekst met een nieuwe blik wordt geschreven. Dit maakt de tekst een stuk unieker!

Wissel belangrijke elementen voldoende af

In sommige gevallen valt herhaling niet uit te sluiten. Zorg er dan in ieder geval voor dat je belangrijke elementen afwisselt. Denk hierbij aan het gebruik van titels, afbeeldingen,
delen van alinea’s, SEO titels en SEO beschrijvingen.

Gebruik canonical tags

Het gebruiken van een canonical tag kan helpen. Hierbij geef je aan de crawler aan dat de huidige pagina een kopie is van een andere pagina en dat je de andere pagina belangrijker vindt en je dus wilt dat die hoger scoort in de zoekresultaten. Google ziet het hierdoor niet als duplicate content

Externe duplicate content monitoren

Wanneer je aan de slag bent gegaan met het oplossen van de duplicate content op je website is het belangrijk om dit regelmatig te monitoren. Het is natuurlijk mogelijk dat een ander bedrijf of website jouw content overneemt. In dit geval blijf je te maken hebben met externe duplicate content. Zorg er dus voor dat je hier tijdig op bijstuurt.

Meer informatie

Wil je meer informatie over duplicate content of heb je een andere SEO vraag? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

 

Behaal resultaat met SEO

Bespreek de kansen om met SEO beter in de zoekmachines te komen.

Meer inspirerende blogs

SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Wat is jullie track record?
Hoe duur zijn jullie?
Multi Funnel Marketing
Over eRocket
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?