Wat betekent Agile marketing voor jouw onderneming?

Agile marketing bij eRocket

Agile marketing?! Iets nieuws in de online marketing is dit niet. Wel heeft het verschillende namen. Ik leg het je graag uit in dit artikel. ?

Als ondernemer wil je zo efficiënt mogelijk werken om in te spelen op de veranderende markt. Elke ondernemer wil dé koploper zijn de van de markt van morgen. Is dat de lancering die je zoekt voor jouw onderneming? Dan is het tijd om kennis te maken met Agile marketing.

Deze manier van werken kenmerkt zich door multidisciplinaire teams, resultaatgerichte sprints in korte tijdsperiodes met veel ruimte voor evaluatiemomenten. In dit artikel leggen wij graag uit wat Agile marketing is én wat het betekent voor jouw onderneming. Daarna is het tijd om te experimenteren!

Agile marketing avond bij eRocket

Wat is Agile marketing?

Agile marketing start met een kort onderzoek dat zich richt op de markt waarbij rekening wordt gehouden met externe én interne factoren. De basisregel is: Hoe sneller de markt verandert, hoe noodzakelijker het is om agile te werken.

Agile is een wendbare, flexibele manier van werken gericht op veranderingen in de markt. Het stelt ondernemingen in staat om hier snel en effectief op in te spelen. Waarom? Omdat ondernemingen mee moeten bewegen met de markt. Denk bijvoorbeeld aan de evolutietheorie van Charles Darwin. Die theorie geldt niet alleen voor het dierenrijk, maar zie je ook terug in het bedrijfsleven. ‘Survival of the fittest’ geldt ook voor jouw onderneming. Pas jij jouw onderneming niet aan de veranderingen die komen? Dan loop je het risico om jouw klant te verliezen.

Growth hacking

Deze term komt steeds vaker voorbij, Growth hacking. In een korte tijd slimme optimalisaties doorvoeren voor meer groei. Denk aan meer webverkeer, meer naamsbekendheid of meer verkoop. De marketingstrategie is een manier om op zoek te gaan naar unieke tactieken om groei te realiseren. Growth hacking is hiermee geen kanaal of functie, maar een échte mindset. Out-of-the-box & strategisch. Klinkt dit bekend? Mij wel, ik vind namelijk dat dit perfect past binnen de grote noemer: Agile Marketing. 

De 8 basisprincipes van Agile

Hoe vergroot je de wendbaarheid van een onderneming? Agile zorgt in eerste instantie niet voor grote sprongen, maar juist voor kleine stapjes die snel worden gezet. Het voordeel: minder onzekerheid, maar wel op basis van trial and error. Door korte cycli te hanteren kan er soms ook een stap worden teruggezet als blijkt dat het niet werkt in de praktijk. Dat maakt Agile werken nuttig!

Om wendbaar te worden ga je uit van de acht basisprincipes van Agile:

  1. Waarde creëren: steek alleen energie en tijd in activiteiten waarvan je weet dat jouw klant ervoor wilt betalen.
  2. De klant begrijpen: je creëert pas waarde als je de wensen, behoeften en het gedrag van de klant goed begrijpt.
  3. Alignment: er is een nauwe samenwerking binnen het team van betrokkenen die alleen gemotiveerd zijn en een gezamenlijke visie hebben.
  4. Empowerment: het team moet alle vertrouwen, vrijheid en mogelijkheid krijgen om te experimenteren.
  5. Synchroon en visueel communiceren: er wordt voornamelijk face-to-face gecommuniceerd en al het uitgevoerde werk wordt zoveel mogelijk gevisualiseerd.
  6. Experimenteren: er wordt geleerd vanuit de experimenten. Het is geaccepteerd dat er gefaald mag worden, zolang dit goed wordt geëvalueerd.
  7. Snelheid en flexibiliteit: als je zoveel mogelijk wilt inspelen op veranderingen kun je het beste werken in korte tijdsperiodes. Dit bevordert de snelheid en flexibiliteit.
  8. Accountability: evalueer als team alle activiteiten en resultaten. Op basis hiervan ontstaan nieuwe plannen en acties.

Op moment dat jouw onderneming voldoet aan de basisprincipes is het tijd om deze nieuwe manier van werken toe te passen binnen jouw (online) marketingstrategie of onze strategie: Multi Funnel Marketing.

Hoe werkt Agile marketing?

De werking van Agile marketing is weergegeven in onderstaande afbeelding:

Agile marketing scrum en sprint techniek

Elk project volgt een vooraf besloten plan of visie. Dat is het startpunt van de sprint waarin het team snel kan reageren, bijsturen en leren van de uitgevoerde werkzaamheden. Deze sprints staan ook bekend als leercurves waarin het plan of visie weer bijgesteld of verfijnd wordt. De focus ligt echt op het ontwerpen en ontwikkelen van korte termijn acties die snel worden getest en geanalyseerd. Op basis hiervan wordt er op het einde van de sprint een beslissing genomen en volgt een nieuwe leercurve. Dat is de werking van Agile Marketing! Continu bijsturen op nieuwe ontwikkelingen in combinatie met resultaat.

Start met Agile marketing!

Wil je zelf starten met Agile marketing? Ga ervoor! Wanneer je onze hulp nodig hebt, kan je ons altijd bereiken. We kijken graag met je mee. Stuur gerust een mail naar hidde@erocket.nl of stel je vraag via de chat.

Meer uit online marketing halen?

Wij presenteren graag de kansen die wij zien.

Meer inspirerende blogs

online marketing trends
eRocket voorspelt de online marketing trends van 2023
com mar
Marketing en communicatie. Wat is het verschil en hoe zet je dit in?

Belangrijke pagina's

Marketing automation
34% meer leads uit Google Ads met Hypotheek Visie

De markt groeit flink, maar de concurrentie stijgt mee. Toch groeit het aantal conversies jaar op jaar. 34% meer leads tegen 13% lagere kosten per conversie. Mooie cijfers, veel vertrouwen en een fijne samenwerking. Daar zijn we maar al te trots op.