8 Instagram tips voor bedrijven

Het aantal actieve gebruikers van Instagram is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Als bedrijf is het daardoor belangrijk om dit medium mee te nemen in je social media marketing. In dit blogartikel geef ik acht Instagram marketing tips voor bedrijven. Met behulp van deze tips maak je jouw zakelijke profiel compleet en zet je jouw bedrijf perfect op de kaart!

Instagram tip 1: Compleet bedrijfsprofiel

Mijn allereerste marketing tip is om je zakelijke Instagram profiel goed in te richten. Uiteraard is het van belang om je bedrijfsnaam te noemen, maar ook is het belangrijk om de omschrijving goed in te vullen. Dit is namelijk de manier om jouw bedrijf te pitchen aan (potentiële) klanten! Zorg voor een goede link naar jouw website, zodat bezoekers van je Instagram profiel meteen je bedrijfswebsite kunnen bekijken. Verwerk ook belangrijke zoekwoorden in de omschrijving op je Instagram profiel. Dit zorgt er niet alleen voor dat je beter vindbaar wordt in Instagram zelf, maar ook buiten Instagram. Een voorbeeld van de omschrijving van ons eigen Instagram account:

eRocket is jouw allround online marketing bureau in #Breda. Meer rendement uit SEO, SEA, social media en e-mailmarketing? #ReachingNewHeights

Erocket.nl

Instagram tip 2: Wees zichtbaar

Een erg belangrijke Instagram tip, niet alleen voor bedrijven maar ook voor persoonlijke profielen: wees actief en dus zichtbaar! Niet alleen zorgt ieder bericht dat je plaatst ervoor dat je volgers jouw bedrijfsnaam zien; er zijn nog veel meer voordelen. Instagram heeft een algoritme wat bepaalt hoe vaak jouw berichten worden vertoond. Een van de factoren die dit beïnvloedt is de recentheid van je posts. Wanneer je regelmatig berichten post, kan Instagram vaker recente berichten vertonen. Bovendien worden posts van actieve gebruikers vaker vertoond.

Om ervoor te zorgen dat je niet vergeet regelmatig te posten, kun je een social media planning maken. In een social media planning verwerk je welke berichten en foto’s je op welke data wilt plaatsen. Op deze manier zorg je ervoor dat het Instagram account van je bedrijf actief wordt bijgehouden en je dus beter zichtbaar bent!

Instagram tip 3: Toon betrokkenheid

Naast het actief bijhouden van je account is het belangrijk om betrokkenheid uit te stralen naar je volgers. Reageer niet alleen op reacties op jouw posts, maar ook actief op posts van partners en klanten. Zorg er daarom voor dat je zo veel mogelijk partners en klanten volgt. Op deze manier bouw je een community op. Een andere manier om betrokkenheid te creëren onder volgers of klanten is door regelmatig een kijkje achter de schermen te geven via jouw Instagram account. Laat zien hoe jouw bedrijf eruitziet, zodat (potentiële) klanten een goed beeld krijgen.

Instagram tip 4: Gebruik aantrekkelijke foto’s

Het oog wil ook wat, toch? Aangezien Instagram draait om het posten van foto’s, is het belangrijk dat deze een goed beeld van jouw bedrijf of product geven. Zorg er daarom voor dat je aantrekkelijke foto’s gebruikt in je Instagram posts. Een groot voordeel aan Instagram is het grote aantal filters dat beschikbaar is. Hierdoor kun je in een handomdraai de meest simpele foto’s bewerken tot prachtige plaatjes!

Instagram tips voor bedrijven

Een aanvulling op deze tip is om ook de complete uitstraling van jouw Instagram feed in de gaten te houden. Zorg ervoor dat alle foto’s die je plaatst een consistent geheel vormen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van hetzelfde Instagram filter bij al je foto’s, of door foto’s te plaatsen die op elkaar aansluiten als een soort puzzel. Hierboven zie je een voorbeeld van de Instagram feed van één van onze klanten, waarbij wij foto’s combineren met quotes.

Instagram tip 5: Gebruik #hashtags

Instagram staat naast de aantrekkelijke foto’s ook bekend om de vele hashtags. Met een hashtag geef je kort aan waar jouw post over gaat. Ook kunnen Instagram gebruikers jouw foto te zien krijgen wanneer zij zoeken op deze hashtag. Wees specifiek, relevant en beschrijvend in je hashtags. Heb je zelf geen inspiratie? Wanneer je een bericht plaatst, kun je met enkel een # al zien welke hashtags vaak gebruikt worden op Instagram!

Aangezien hashtags je Instagram berichten een wat rommelige uitstraling kunnen geven, adviseer ik je om niet te veel hashtags in je berichten zelf te zetten. De relevante hashtags kun je eerste als reactie plaatsen onder de foto.

Wist je trouwens dat 7 op de 10 hashtags op Instagram gecreëerd is door een merk? Zet jouw merk op de kaart en start met posten!

#instagramtipsvoorbedrijven #breda #reachingnewheights #erocket #multifunnelmarketing

Instagram tip 6: Maak gebruik van je verhalen

Een manier om je bedrijf extra in de kijker te zetten is via Instagram Stories, ook wel Instagram Verhalen genoemd. Via je verhaal kun je een foto of korte video (max. 10 seconden) met je volgers delen die na 24 uur weer verdwijnt. Posts plaatsen in je verhaal is een luchtige manier om nieuws met je volgers te delen. Doordat volgers weten dat een post na 24 uur verdwijnt, zijn zij extra gemotiveerd om deze te bekijken: je creëert hiermee dus een soort schaarste. Een bijkomend voordeel van Instagram Stories is dat je precies kunt zien welke personen je bericht hebben bekeken. Tot slot kun je ook live gaan met je Instagram Story. Op deze manier kun je de verbinding met je volgers aangaan, wat weer overeenkomt met tip 3.

Instagram tip 7: Haak in op actualiteiten

Niet alleen een tip voor Instagram, maar ook voor andere social media kanalen: haak in op actualiteiten. Wanneer je een bericht post dat inhaakt op een actueel thema, is de kans groter dat je meer reacties krijgt. Hierdoor vergroot je de naamsbekendheid van jouw bedrijf onder een grotere groep Instagram gebruikers. Bovendien zorgt het ervoor dat gebruikers jouw bedrijf associëren met positieve gedachten. Goede inhakers leiden dus tot sympathie.

Instagram tip 8: Gebruik geotags

Deze laatste tip is vooral erg belangrijk wanneer je een lokaal bedrijf hebt of wanneer je berichten plaatst vanaf een relevante locatie (bijvoorbeeld vanaf een bepaald branche-specifiek evenement). Een eigenaar en chefkok van een restaurant uit Breda kan bijvoorbeeld een geotag van Breda aan iedere post toevoegen, maar ook wanneer hij of zij op reis is in een ander land om nieuwe gerechten te ontdekken. Wanneer je regelmatig lokale geotags toevoegt aan je posts, is het wellicht ook interessant om deze geotag te monitoren. Dit houdt in dat je bekijkt wat andere Instagram gebruikers posten op deze locatie. Op deze manier krijg je inzicht in ervaringen van klanten en ontdek je waar zij waarde aan hechten in jouw bedrijf.

Meer informatie

Ik hoop dat deze Instagram tips zinvol zijn geweest om jouw bedrijf vooruit te helpen. Uiteraard kunnen wij je bij eRocket nog veel meer Instagram tips voor bedrijven geven! Ook vertellen we je graag over onze unieke strategie waarbij wij diverse online marketingkanalen combineren om een doelstelling te behalen: Multi Funnel marketing. Ben je benieuwd wat deze strategie inhoudt of wat wij voor jou kunnen betekenen? Stel je vragen via de chat op onze website of neem telefonisch contact op via 076 782 0560. Wij denken graag met je mee!