5 tekenen dat jouw Google Ads bureau er een potje van maakt

Wij mogen regelmatig een scan of second opinion op Google Ads accounts doen. Dat vinden we super leuk. We zien het als een kans om onze kennis te laten zien. Tijdens zo’n audit keren we het Google Ads account binnenstebuiten en brengen we helder in beeld hoe de campagnes presteren. Het doel van de Google Ads scan is om de ondernemer te laten zien of het budget op de juiste manier wordt besteed en of er kansen zijn om meer omzet of leads te genereren.

De afgelopen jaren zien we vaak hetzelfde misgaan. En dat is zonde. Tijd om eens een overzicht te maken van de punten die we regelmatig tegenkomen.

Pak jouw Google Ads account er maar eens bij. Herkenbare punten? Wij gaan graag met jou op missie om je Google Ads budget écht goed in te zetten.

1. Er worden geen conversies gemeten

Het is pijnlijk als we dit tegenkomen. Wij pleiten er altijd voor om online marketing transparant te maken. Geen black box. Online marketing is, in tegenstelling tot traditionele media, namelijk supergoed meetbaar. Maar dan moet je die metingen wel instellen.

Het ontbreken van conversiemeting betekent dat je geen idee hebt wat je investeringen opleveren. Vaak ‘merken’ ondernemers wel of het goed gaat, maar dat is geen reden voor een online marketeer om geen conversiemeting in te stellen. Als je geen metingen instelt, heb je namelijk geen idee door wie/waar/wanneer/hoe leads of omzet binnenkomen. Waar stuur je dan als online marketeer op bij?

Google Ads fouten - geen conversies

Zo controleer je of jouw conversiemeting goed is ingericht

  • Ga in Google Ads naar Tools
  • Klik onder Meting op Conversies
  • Hier vind je alle ingestelde conversieacties
  • Zie je alleen conversieacties met als bron Door Google gehost? Dit zijn automatisch ingestelde conversies. Deze geven niet weer hoeveel omzet of leads je hebt gerealiseerd.
  • Zie je wel conversieacties met als bron Website of Google Analytics? Controleer dan eens of het de conversieacties zijn die jij in gedachten hebt. Is alles nog up-to-date en volledig?

2. Handmatige biedstrategieën op Google Ads campagnes met grote volumes

Je kunt zeggen wat je wil over automatische biedstrategieën. Maar ze zijn niet meer weg te denken uit Google Ads. ‘Vroeger’ werden Google Ads campagnes vrijwel altijd met handmatige biedingen ingericht. Lekker veel controle en voldoende werk om als online marketeer een goede boterham te verdienen.

Inmiddels is het algoritme van Google zo goed ontwikkeld dat het vaak slimmer is dan wij als online marketeers. (Moeilijk om toe te geven blijft dat wel…)

Daarom is het onwijs zonde als er geen gebruik wordt gemaakt van de kennis van het algoritme. Je geeft Google Ads dan geen ruimte om jouw advertenties vaker te laten zien aan mensen die waarschijnlijk tot aankoop overgaan.

Let wel op: er is voldoende data nodig. Je kunt niet zomaar de campagnes op de automatische piloot zetten. Alleen wanneer campagnes genoeg volume draaien zal een automatische biedstrategie goed werken. Het tegenovergestelde zien we namelijk helaas ook te vaak terug: kleine campagnes met een automatische biedstrategie. Als de historische data niet aan het algoritme vertelt wie er zal gaan converteren, kan het daarop ook niet bijsturen.

Automatische biedstrategie gebruiken

Zo controleer je of jouw campagne een goede biedstrategie heeft

  • Bekijk de afgelopen 30 dagen in het campagneoverzicht in Google Ads
  • Voeg de kolom Type biedstrategie toe, samen met in ieder geval de kolommen klikken, vertoningen, conversies en kosten per conversie
  • Controleer bij de campagnes met handmatige cpc of verbeterde cpc het aantal conversies. Behaal je meer dan 5 conversies in 30 dagen? En is dit een stabiel resultaat de afgelopen maanden? Dan kun je je afvragen of een handmatige biedstrategie de juiste keuze is.
  • Controleer bij de campagnes met een automatische biedstrategie zoals aantal conversies maximaliseren of doel-CPA het aantal conversies. Realiseer je minder dan 5 conversies per maand? Of is de ingestelde doel-CPA veel lager dan de gerealiseerde doel-CPA? Ook dan is een second opinion op zijn plaats.

3. Veel uiteenlopende zoekwoorden in één advertentiegroep

We zien ze regelmatig voorbijkomen. Campagnes met 1 of 2 advertentiegroepen met daarin tientallen uiteenlopende zoekwoorden. Het is namelijk superbelangrijk om een match te creëren tussen het zoekwoord en jouw advertenties. En dat kan niet wanneer een advertentie bij 30 zoekwoorden moet aansluiten.

In Google Ads werk je bij voorkeur met advertentiegroepen met zoekwoorden die écht bij elkaar passen. Wat we daarmee bedoelen? De advertentietekst én landingspagina moet aansluiten bij alle zoekwoorden in de advertentiegroep.

Uiteenlopende zoekwoorden

Zo controleer je of jouw advertentiegroepen goed zijn ingericht

  • Open een advertentiegroep en bekijk hoeveel zoekwoorden hierin staan
  • Passen deze zoekwoorden bij elkaar?
  • Als iemand deze zoekwoorden intypt in Google, zouden ze dan dezelfde bestemmingspagina moeten krijgen?
  • Passen de advertentieteksten bij de zoekwoorden in deze advertentiegroep? Beantwoord je deze 3 vragen met ‘nee’? Denk dan eens na over een second opinion.

4. Veel zoekwoorden zijn zonder modifiers ingesteld

Modifiers? Huh? Misschien heb je weleens van de verschillende zoektypen van Google Ads gehoord. Er zijn verschillende vormen: broad, broad match modifier (+), phrase (“ ”) en exact ([ ]).

Staan in jouw campagnes veel zoekwoorden ‘broad’ ingesteld, dus zonder plus, quotes of blokhaken?  Let dan even goed op. Breed is bij Google Ads namelijk echt breed. Een voorbeeldje: één van jouw zoekwoorden is Hypotheek. Als je dit zoekwoord zonder modifiers instelt, kunnen jouw advertenties ook op ‘gerelateerde’ zoekwoorden vertoond worden, zoals Huis kopen, Makelaar en Starterslening.

Zo gaat een groot gedeelte van jouw budget naar irrelevante bezoekers die waarschijnlijk niet op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Het is prima om te experimenteren met brede zoekwoorden, maar alleen wanneer je dit bewust doet.

Geen modifiers gebruiken

Zo controleer je of jouw zoekwoorden goed zijn ingesteld

  • Bekijk het zoekwoordenrapport en controleer de modifiers (symbolen)
  • Check of er zoekwoorden in je account staan waarbij geen modifiers zijn gebruikt, dit zijn brede zoekwoorden
  • Gaat hier veel budget naartoe? Dan is een second opinion op zijn plaats.

5. Google Ads campagnes met nauwelijks uitsluitingswoorden

Relevantie is key in Google Ads en uitsluitingswoorden helpen daarbij. Veel advertentiegroepen worden ingericht met behulp van, daar zijn ze weer, modifiers. Dit betekent dat advertenties op +luxe +dekbedovertrek ook vertoond kunnen worden op ‘luxe eenpersoons dekbedovertrek’. Verkoop je alleen tweepersoons overtrekken? Dan kun je ‘eenpersoons’ toevoegen als uitsluitingswoord.

Ook is het in veel gevallen verstandig om woorden zoals Tweedehands en Gratis toe te voegen. Behalve als je tweedehands producten of gratis diensten aanbiedt uiteraard. Door deze woorden uit te sluiten weet je zeker dat je hier niet onnodig budget aan verspilt.

Google Ads uitsluitingswoorden gebruiken

Zo controleer je of er uitsluitingswoorden toegevoegd zijn

  1. Selecteer een campagne en ga via zoekwoorden naar uitsluitingswoorden. Hier zie je de uitsluitingswoorden die aan de hele campagne zijn toegevoegd.
  2. Selecteer een advertentiegroep en ga via zoekwoorden naar uitsluitingswoorden. Hier zie je de uitsluitingswoorden die aan deze advertentiegroep zijn toegevoegd.
  3. Ga via tools naar lijsten met uitsluitingswoorden. Hier zie je de uitsluitingswoorden die via een lijst aan één of meerdere campagnes zijn toegevoegd.

Google Ads: we’ve got a problem

Zijn het herkenbare punten? Dan helpen wij je graag met een second opinion. We hebben bij eRocket veel vlieguren gemaakt en staan klaar om je te helpen. Neem contact met ons op via de chat, bel ons op 076 782 05 60 of stuur me een mailtje op arianne@erocket.nl.

eRocket
Zinkstraat 1
4823 AD Breda
076 782 05 60
info@erocket.nl

Wil je weten wat Multi Funnel Marketing voor jouw bedrijf kan opleveren? Neem contact met ons op!

eRocket heeft 30 beoordelingen van klanten en heeft een beoordeling van 4,8 uit 5.