10 don’ts voor meta omschrijvingen

meta omschrijving

Klopt, meta omschrijvingen hebben weinig tot geen invloed meer op je Google ranking. Betekent dit dat je ze niet meer moet optimaliseren? Zeker niet! Uit onderzoek is gebleken dat Google de meta omschrijving in 70% van de gevallen vervangt met een stuk tekst van de pagina die aansluit op de zoekvraag van de gebruiker. Hiermee wil de zoekmachine de relevantie van de meta omschrijving verhogen. In 30% van de gevallen wordt echter nog steeds jouw ingevulde omschrijving vertoond. En hier gaat het vaak mis. Herken jij één of meerdere van deze don’ts in jouw meta-omschrijvingen? Dan weet je wat je na het lezen van dit blog te doen staat!

De 10 don’ts:

  1. Geen meta omschrijving
  2. Te lange omschrijving
  3. Te korte omschrijving
  4. Irrelevante meta omschrijving
  5. Geen relevante zoekwoorden
  6. Duplicate meta omschrijvingen
  7. Te veel zoekwoorden
  8. Een saaie omschrijving
  9. Geen call-to-action
  10. Meta omschrijving verwarren met snippets

1. Geen meta omschrijving

We zien het vaak bij websites: een lege meta description. Hierdoor pakt Google in sommige gevallen gewoon lukraak wat content van je website, waardoor je soms je navigatie terugziet in je omschrijving. Het is inderdaad niet het leukste klusje om te doen, maar het is zo makkelijk om toe te voegen.

2: Te lange omschrijving

Wanneer je meta omschrijving te lang is, wordt deze afgebroken door de zoekmachine. Hierdoor wordt je verhaal plots afgebroken, waardoor het kan zijn dat juist het essentiële onderdeel van jouw meta description niet zichtbaar is. De vuistregel is als volgt:

Gebruik maximaal 160 tekens voor een meta omschrijving op desktop en 120 tekens op mobiel.

3: Te korte omschrijving

Een te korte omschrijving is zonde. Maak gebruik van de ruimte die je hebt om jouw content onder de aandacht te brengen. Er bestaat namelijk een kans dat zoekmachines een te korte meta omschrijving als weinig inhoud beschouwen, en daardoor ook gelijk minder kwalitatief. 

4: Irrelevante meta omschrijving

Een meta description moet een korte samenvatting geven over de pagina waar de gebruiker naartoe gaat. Als dit niet het geval is, dan sluit de omschrijving niet goed aan bij de pagina. Dit komt bijvoorbeeld wel eens voor als je een algemene meta omschrijving hebt geschreven die automatisch wordt ingeladen als je zelf niets invult. De algemene omschrijving dekt de lading van de pagina niet, en zal dus ook niet goed beoordeeld worden.

5: Geen relevante zoekwoorden

In een meta omschrijving heb je de ruimte om een uitleg te geven die bij de paginatitel past. Gaat jouw pagina over iets compleet anders dan waar je het over had in je omschrijving? Dan haken mensen sneller af. Neem relevante zoekwoorden mee in je meta description (deze worden namelijk ook dikgedrukt als ze exact overeenkomen met de zoekvraag) en geef de gebruiker een voorproefje van wat ze op jouw pagina kunnen verwachten.

6: Duplicate meta omschrijvingen

Dezelfde meta omschrijving voor meerdere pagina’s is niet handig. Als het goed is moet iedere pagina namelijk iets anders bieden. We zien dit vaak terug als er een algemene omschrijving via een plugin wordt ingeladen. Wanneer je dit niet aanpast, zal deze omschrijving aan de pagina worden toegekend. Dit is zonde en heeft geen toegevoegde waarde voor je pagina. Altijd aanpassen dus!

7: Te veel zoekwoorden

Zoals hier boven al vermeld werd, is het toevoegen van je focuszoekwoord aan de meta omschrijving zeker aan te raden. Maar je kan ook overdrijven. Hetzelfde woord meerdere keren gebruiken binnen 160 tekens loopt meestal niet zo lekker. Zorg er dus voor dat je omschrijving leesbaar blijft. Dat is belangrijker dan alle zoekwoorden er in proberen te proppen.

8: Een saaie omschrijving

Een meta omschrijving moet activerend werken. Mensen moeten nieuwsgierig naar de pagina die zij binnen één klik kunnen bereiken. Een saaie meta description zal daar zeker niet bij helpen. Kopieer dus niet zomaar een stukje tekst van de pagina, maar maak er een leuk en interessant verhaal van.

9: Geen call-to-action

Deze sluit mooi aan op de vorige don’t. Je wilt dat mensen actie ondernemen. En hoe doe je dat? Inderdaad, met een call-to-action. Houd dus altijd voldoende ruimte over om een heldere call-to-action toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lees meer
  • Bestel nu
  • Meer info
  • Bekijk hier
  • Check it out
  • Bestel eenvoudig online

10. Meta omschrijving verwarren met snippets

In 30% van de gevallen gebruikt Google jouw opgegeven meta omschrijving. In de andere 70% van de gevallen maakt Google gebruik van zogeheten snippets, waarbij stukjes tekst van je pagina worden gebruikt om een omschrijving te creëren. Zorg er dus voor dat je zowel je meta description als de content op je pagina richt op intentiegerichte zoekwoorden. Op deze manier zal je omschrijving ook goed werken als jouw zelfgeschreven meta omschrijving niet wordt gebruikt.

Don’t underestimate the power

Conclusie: Hoewel meta omschrijvingen een stuk minder invloed hebben gekregen op je Google Ranking, hebben ze nog wel invloed op de gebruiker. Een goed geschreven omschrijving triggert en zet mensen aan tot actie, waardoor je click-through-rate stijgt. Wil je jouw omschrijvingen snel en overzichtelijk op een rijtje zetten? Maak dan gebruik van een van deze handige SEO-tools.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van effectieve meta omschrijvingen? Laat het ons weten!

Ook resultaat met SEO behalen?

Wij gaan met je in gesprek over de mogelijkheden.

Meer inspirerende blogs

Google of Bing, wat is het verschil?
Google vs. Bing; Wat is het verschil?
SEO
SEO copywriting: zo doe je dat!
Lokale SEO; wat is het?
Waarom lokale SEO juist nu enorm belangrijk is
Alternatief zoekmachine Google
Alternatief Google: complete zoekmachine lijst
Toekomst van SEO
De toekomst van SEO; 3 trends uitgelicht
Screaming Frog voor beginners
Screaming Frog SEO spider voor beginners

Belangrijke pagina's

Kunnen jullie met onze webbouwer samenwerken?
Wat maakt jullie anders dan andere online markering bureaus?
Online marketing strategie
Zoekmachine optimalisatie
Meer brochure aanvragen door positie 1 in Google met Janssen-Bouw

Op de belangrijkste zoekterm van Janssen-Bouw (8.100 zoekopdrachten per maand) staan we op positie 1 in Google. Met onder andere sterke contentpagina’s, een gebruiksvriendelijke website-indeling en goede interne linkbuilding stegen we week na week verder in Google en Bing.

Benieuwd hoe we dat gedaan hebben?